Woonstbetreding bij lawaaioverlast

PatereLegem
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Woonstbetreding bij lawaaioverlast

#1 , 22 jan 2019 11:54

Goeiemiddag,

Mogen politieagenten zonder toestemming van de eigenaar of huurder van een woonst diens woonst betreden in geval van lawaaioverlast?
Artikel 15 van de Grondwet verzekert de onschendbaarheid van een woning, maar in gevallen bij wet bepaald kan de woning toch betreden worden. Valt lawaaioverlast hier onder? Ik vind niet meteen een relevant artikel.

Extra informatie: de voordeur was niet op slot, en het lawaaioverlast bevond zich op de bovenste verdieping van een appartementsgebouw.
2 agenten stonden plots in de living van het appartement in kwestie, zonder daar aan iemand toestemming voor gevraagd te hebben.


Ik weet niet of ik hiervoor in het juiste topic ben aan het posten, indien niet laat het me dan weten en dan verplaats ik deze vraag naar de juiste plaats. Dank bij voorbaat.

beide draadjes samengevoegd
JurecaBE
moderator

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 jan 2019 12:32

Als de deur open was, en er mogelijks teveel lawaai was om de bel te horen door de huurder, kunnen ze binnenkomen na zich al roepend kenbaar te hebben gemaakt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2019 12:37

Neen, politie mag niet "zomaar" binnenkomen. Maar, als zij vermoeden hebben dat er bijvoorbeeld iemand in nood zou zijn, mogen ze dit bijvoorbeeld wel.

Uw verhaal is vrij vaag, dus ik kan niet zeggen of de agenten in dit specifieke geval nu al dan niet naar binnen mochten. Als de "lawaaioverlast" bijvoorbeeld het gillen is van een persoon, en de politie meent dat deze gillende persoon mogelijk in gevaar was, dan hadden ze bijvoorbeeld alle recht om naar binnen te komen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

katwezel
Berichten: 375

#4 , 22 jan 2019 12:44

Blijkbaar waren de agenten ,,uitgenodigd,, want ze zijn dus binnengelaten via de gemeenschappelijke inkomdeur die je meestal niet zonder sleutel langs buiten kunt openen

PatereLegem
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jan 2019 12:54

Het ging niet om gillen, maar om muziek.
Het was duidelijk een feestje, geen noodsituatie.

De deur beneden sluit niet meer goed, dus die kan je vaak gewoon open duwen als hij niet op slot is.
Vermoedelijk stond hij op een klein kiertje door iemand die hem niet juist heeft dicht gedaan.

PatereLegem
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jan 2019 12:56

Op wat baseer je je voor dat antwoord?
Kan je dat staven met wetsartikelen of voorbeelden in de rechtspraak?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jan 2019 13:05

Even mijn antwoord herhalen uit de dubbele thread die je gestart had:

Neen, politie mag niet "zomaar" binnenkomen. Maar, als zij vermoeden hebben dat er bijvoorbeeld iemand in nood zou zijn, mogen ze dit bijvoorbeeld wel.

Uw verhaal is vrij vaag, dus ik kan niet zeggen of de agenten in dit specifieke geval nu al dan niet naar binnen mochten. Als de "lawaaioverlast" bijvoorbeeld het gillen is van een persoon, en de politie meent dat deze gillende persoon mogelijk in gevaar was, dan hadden ze bijvoorbeeld alle recht om naar binnen te komen...

In het andere draadje zeg je echter dat het om een "feestje" ging en dat de muziek luid stond. Als dan ook nog eens de deur open staat, zie ik niet in waarom de politie niet binnen mag komen om jullie te vragen het wat rustiger aan te doen?

Waar wil je eigenlijk héén met uw vraag? Wil je klacht indienen bij comité P?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

PatereLegem
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jan 2019 13:19

Er is geen 'ander draadje', u wist nog niet waar het over ging dus formuleerde zelf een hypothese.

Nogmaals: de deur beneden stond niet wagenwijd open, maar sluit niet meer goed, dus waarschijnlijk wel op een mini-kier.
De politie heeft inderdaad gevraagd om de muziek uit te zetten, waar wij onmiddellijk gehoor aan gaven.
De muziek werd uitgezet, alle gasten zijn onmiddellijk vertrokken.

Op een vriendelijke manier hebben wij toen de politie verzocht om naar buiten te gaan samen met ons, zodat wij de zaak daar verder konden afhandelen. Redelijk nors en brutaal werd daarop gereageerd dat we "niet moesten zeveren" en een PV zou opgemaakt worden, hier en nu, in de woonkamer. één van hen zei zelfs dat ze expres niet hadden aangebeld, "omdat we dat toch niet zouden horen"... beetje flauw, onze bel is erg luid en ZO luid stond de muziek ook niet.

Daarop hebben wij weer gerepliceerd dat ze zonder toestemming in ons appartement stonden,
toch hebben we gedaan wat ze vroegen en onze identiteitsgegevens laten noteren.


We betwisten de GAS-boete die we gaan krijgen niet, aangezien het wel degelijk om lawaaioverlast ging.
We zijn echter zeer ontevreden over de brute afhandeling door de politie, ondanks het feit dat we vriendelijk deden wat ze vroegen van ons.
Daarom willen we op z'n minst intern aan de lokale politie laten weten hoe de agenten zich gedroegen, maar het heeft geen zin om klacht in te dienen als zou blijken dat ze volledig in hun recht waren om binnen te komen en zo te handelen. Vandaar de vraag.

Issued
Berichten: 1227

#9 , 22 jan 2019 13:52

Er is geen 'ander draadje', u wist nog niet waar het over ging dus formuleerde zelf een hypothese.
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 93#p567293
Ander draadje

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 jan 2019 14:02

Tja, je kan dan al ontevreden zijn over het optreden van de politie, moest je je normaal gedragen hebben (geen geluidsoverlast veroorzaakt en feestjes georganiseerd waar anderen zo'n last van hebben dat ze de poltie bellen), had de politie niet MOETEN optreden.

Klacht indienen kan je doen, maar kan je ook bewijzen wat je beweert? De kans is bijzonder groot dat uw klacht gewoon verticaal geklasseerd gaat worden. Het is niet zo dat ze zich "toegang moesten verschaffen" tot uw woning, hé. Ze konden gewoon binnenkomen, en aangezien er nog tal van andere fuifgangers waren, is het nu niet zo dat ze op dat moment uw "persoonlijke levenssfeer" geschaad hebben, niet?

Dus kortom: mogen ze zomaar binnen komen? In theorie niet. Was het in dit geval geoorloofd? Mogelijk wel. Kan je je klacht indienen? Ja, dat kan je. Gaat daar iets mee gedaan worden? De kans is klein.

Voila, tot daar de antwoorden op de vragen die u had.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

PatereLegem
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 jan 2019 14:16

Tja, je kan dan al ontevreden zijn over het optreden van de politie, moest je je normaal gedragen hebben (geen geluidsoverlast veroorzaakt en feestjes georganiseerd waar anderen zo'n last van hebben dat ze de poltie bellen), had de politie niet MOETEN optreden
Totaal naast de kwestie. Het is niet omdat iemand de regels overtreedt, dat de politie dat ook mag doen.
Nogmaals: wij betwisten niet dat we in fout waren, maar dit rechtvaardigt geen politie-optreden buiten de lijntjes.
Ik ben bovendien niet geïnteresseerd in uw moreel oordeel (tussen de lijntjes), wel in juridische kwalificatie/analyse.

Klacht indienen kan je doen, maar kan je ook bewijzen wat je beweert? De kans is bijzonder groot dat uw klacht gewoon verticaal geklasseerd gaat worden. Het is niet zo dat ze zich "toegang moesten verschaffen" tot uw woning, hé. Ze konden gewoon binnenkomen, en aangezien er nog tal van andere fuifgangers waren, is het nu niet zo dat ze op dat moment uw "persoonlijke levenssfeer" geschaad hebben, niet?
Ook of onze "persoonlijke levenssfeer" al dan niet geschaad werd doet niet ter zake.
Artikel 15 Grondwet is simpel: de woning is onschendbaar. Of het persoonlijk al dan niet mijn levenssfeer schaadde, doet er niet toe.

De vraag is simpel: mocht de politie in ons geval zonder toestemming binnen komen?
Een deur die niet goed sluit is niet gelijk aan toestemming om de woonst te betreden, dus uw redenering dat ze niet veel moeite moesten doen om binnen te geraken en daardoor in hun recht waren lijkt me hoogst twijfelachtig. Tenzij u dat argument kan staven met rechtspraak ben ik niet overtuigd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 jan 2019 15:01

Waar zeg ik dat ze in hun recht waren enkel omdat ze niet veel moeite moesten doen om binnen te komen? :shock: :shock: :shock: .

Ik zeg enkel: als er overduidelijk een fuif bezig was in uw woning, waarbij buren een klacht ingediend hebben voor geluidsoverlast (politie komt niet zomaar voor hun plezier langs) en uw deur stond open, dan gaat men die agenten echt niet terecht wijzen omdat ze binnengekomen zijn om jullie te vragen de muziek zachter te zetten of af te zetten, hoor. Maak je daar geen illusies over.

Verder nog vragen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 22 jan 2019 16:08

TS was dus de veroorzaker van de lawaaioverlast en is nu kwaad omdat zijn feestje werd onderbroken/stopgezet. Het is van geen enkel belang dat de algemene inkomdier open stond. Ze staan dan nog niet uw uw privaat. De politie kan op eender welke bel gedrukt hebben en binnengelaten zijn. Om in de living van uw appartement te staan, moesten ze toch nog voorbij de inkomdeur van uw appartement. Stond die dan open, of hebben ze aangebeld? Vermoedelijk heeft een van uw gasten de deur geopend, of was ze niet dicht en hebben jullie, door het lawaai, de bel of het aankloppen niet gehoord

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 jan 2019 16:16

Man toch maak je niet belachelijk om daar klacht voor in te dienen.

Zijn er sloten opengebroken ?

Zijn er deuren geforceerd ?

Neen dus alles was open en bloot.
En artikel 15 aanhalen ?
Artikel 10 zegt zelfs dat alle Belgen gelijk voor de wet zijn, ik word met een 35 dagen 74 jaar en heb daar ook nog niks van gemerkt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

PatereLegem
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 jan 2019 20:59

open deur ≠ geen verwelkoming, noch naar de politie, noch naar andere mensen.
U zou er dus geen probleem mee hebben dat mensen bij u binnen wandelen, omdat de deur toch open stond?

Een woning is beschermd en zonder rechterlijk bevel, betrapping op heterdaad of toestemming van de eigenaar/huurder kom je er niet in, punt aan de lijn.

Moesten de agenten vriendelijk geweest zijn zouden wij absoluut geen klacht indienen,
maar ze waren meteen onbeleefd en onbeschoft, terwijl wij vriendelijk deden wat ze vroegen.


Ter informatie: het was op dat moment 22u19. Er was gepland om iedereen naar buiten te laten gaan rond 22u, aanstalten werden reeds gemaakt, en toen stond de politie er plots.
Lawaaioverlast goed en wel, we zullen wel betalen, maar politie moet de wet ook respecteren.

Terug naar “Privacy-bescherming”