Ongevraagde post van politici sinds verkiezingen

throwaway_c75af
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ongevraagde post van politici sinds verkiezingen

#1 , 03 jan 2019 12:41

Mijn vriendin is nog bij haar ouders gedomicilieerd, maar heeft mijn adres opgegeven voor woon/werkverkeer, gezien mijn appartement slechts 2 kilometer van haar werk is.

Nu is het zo dat ze sinds de verkiezingen van een bepaalde politica geadresseerde post ontvangt op mijn adres. Op zich zijn het onschuldige brieven (bv. kerst / nieuwjaarswensen deze week), maar toch lijkt het me straf dat dit op mijn adres te gent toekomt.

De zus van deze politica is een collega van mijn vriendin, en we vermoeden dat zij adressen heeft doorgespeeld.

Is dit toegelaten? Ik weet dat de GDPR ietsjes anders ligt bij politici, maar toch lijkt het me straf dat er zomaar adressen van collega's mogen worden doorgegeven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 03 jan 2019 13:38

U vermoedt dat. U heeft geen harde bewijzen. Bovendien valt (dénk ik) de informatie dat iemand ergens op en bepaald adres "logeert" niet onder het GDPR. Het is overigens niet het officieel domicilie-adres. Voor zover ik weet is een officieel domicilie-adres geen gevoelige informatie. Dat kan je overal te weten komen. Ergens anders wonen dan op je officiële domicilie-adres is domicilie-fraude en via een fictief adres de vergoeding woon/werkverkeer opstrijken is ook fraude. Kijk daar het intern bedrijfsregelement op na.

throwaway_c75af
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jan 2019 14:00

Voor zover ik weet is een officieel domicilie-adres geen gevoelige informatie.
Hier ben ik het 100% mee eens, je kan domicilie adressen makkelijk opzoeken, zijn de regels echter identiek als het niet om een domicilie adres gaat?
Ergens anders wonen dan op je officiële domicilie-adres is domicilie-fraude en via een fictief adres de vergoeding woon/werkverkeer opstrijken is ook fraude. Kijk daar het intern bedrijfsregelement op na.
Werkgever vond dit ok + mijn adres is 20km dichter bij haar werk dan haar domicilie, dus komt de werkgever beter uit, zie artikel uit De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20100625_128
een belastingplichtige kan meerdere woonplaatsen hebben. De woonplaats beperkt zich niet noodzakelijk tot de plaats waar men is gedomicilieerd, een woonplaats is iedere andere plaats waar men feitelijk verblijft.
Dus geen sprake van fraude zoals je beweert!

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 03 jan 2019 14:03

Voor zover ik weet is een officieel domicilie-adres geen gevoelige informatie.
Verblijfs- of correspondentieadres is even goed een persoonsgegevens. Geen idee waar je dit haalt.

Vraag aan de betrokken politicus gewoon waar en wanneer u uw opt-in hebt gegeven om verdere promotie te ontvangen.
"sowieso" schrijf je zo.

eylis
Berichten: 8842

#5 , 03 jan 2019 14:14

Zoals ik al aangaf: De info van het adres waar je niet gedomicilieerd bent is geen gevoelige informatie omdat je het waarschijnlijk vrijwillig en toevallig aan verschillende mensen hebt laten weten. het behoort dus niet tot je gevoelige persoonsgegevens. Bezoeken vrienden je ook op dat adres? Hoe gevoelig is dat gegeven dus... Zoals bijvoorbeeld dat je buurvrouw weet dat je deze zomer 3 weken naar Ibiza bent geweest en dat je fluoroze slipjes draagt. (omdat ze die aan de waslijn ziet wapperen). Neen, deze info is niet onderheving aan de GDPR

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 03 jan 2019 14:16

Waar heb je het toch over? Ieder gegeven dat iemand rechtstreeks of onrechtstreeks uniek kan identificeren is een persoonsgegeven onder de GDPR. Een tweede adres is dat dus zeker óók.

Je gooit allerlei zaken op een hoopje die er niks mee te maken hebben.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Privacy-bescherming”