Schending van privacy

SAITBAHA
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schending van privacy

#1 , 22 nov 2018 11:20

Beste,

Tijdens mijn opname in het ziekenhuis heeft mijn echtgenoot (feitelijk gescheiden) een opname attest opgevraagd aan het loket en ook meegekregen.
Tijdens de 4 zittingen die gingen om dwingende maatregelingen (5kids) haalt zei steeds het opname attest naar boven om aan te geven dat ik niet in staat ben om mijn kinderen op te voeden.

Bij de 4 de zitting heeft zijn advocaat een aantal zaken gezegd die niet ok waren. Na doorvragen aan mijn echtgenoot blijkt dat zei via via zaken te weten gekomen die enkel mij aanbelangen, ze wou hier dieper op ingaan tijdens de zitting! Hij deelt mee dat hij vond dat zijn advocaat te verging en deed haar stoppen tijdens de zitting. De advocaat voegde eraan toe dat zei meer belastende gegevens over mij had die konden aantonen dat ik niet goed bij mijn verstand ben, maar haar client haar niet toelaat om verder te spreken!

Volgens mij is dit 2 maal schending van mijn privacy en als ik de richtlijnen/wetgeving hier rond lees is dit echt niet ok

Ik heb mij gewend tot de ombudsdienst van het ziekenhuis en mijn klacht neergelegd zowel mondeling als per mail. Mijn vraag was oa wie kan in mijn medisch dossier, gezien er ingelogd dient te worden wil ik een overzicht van wie ingelogd is wanneer/waarom en wie!

Op mijn vraag over het opname attest heb ik een antwoord ontvangen dat ik persoonlijk beledigend vind!
Het antwoord is;
Uw klacht d.d. werd besproken met de betrokken verantwoordelijken.

Zij betreuren dat het bezorgen van een attest aan uw echtgenoot tot een schending van uw privacy heeft geleid. De betrokken bediende heeft het attest aan uw echtgenoot bezorgd vanuit het vermoeden dat er tussen partners onderling te goeder trouw gehandeld wordt. Dit bleek voor u persoonlijk helaas niet zo te zijn.

U hebt mij tijdens ons gesprek aangegeven dat u gevraagd had om uw partner geen bezoekrecht te verlenen tijdens uw verblijf.

Vragen of opmerkingen uit uw patiëntendossier zijn echter niet zichtbaar voor administratieve medewerkers, waardoor zij hiervan niet op de hoogte zijn.

U kan als patiënt bij (de dienst) inschrijving wel verzoeken om een opmerking in uw dossier te laten toevoegen en zo eventuele specifieke verwachtingen kenbaar te maken.

Gebaseerd op de gevolgen die het afgeleverde document voor u heeft gehad wensen wij ons bij u te verontschuldigen. Wij zullen uw bemerking dan ook uitgangspunt nemen om in overleg met de informatieveiligheidsconsulent de verdere gegevensbescherming van onze patiënten te optimaliseren.

Ik ben zeer benieuwd wat u hiervan vindt!

Met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 22 nov 2018 14:03

En wat vindt u juist beledigend aan het antwoord? Het feit dat ze zich excuseren?

Als u op dat ogenblik nog niet gescheiden was had uw man wettelijk gezien het recht op inzage in uw dossier. U hebt enkel een melding gemaakt IVM bezoekrecht. U heeft dus nooit uitdrukkelijk laten weten dat u niet wou dat uw partner dit mocht

SAITBAHA
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2018 21:42

De manier waarop ze reageren.

Niemand heeft het recht op inzage of het opvragen van documenten zonder de toestemming van de betrokkenen. Dat is door de wet bepaald!

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”