Bewakingscamera

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Bewakingscamera

#16 , 21 nov 2018 16:37

Omgekeerd is het evenmin zo dat het beelden capteert omdat er spanning op staat.
Neen, da's waar, maar daar kom je dan in discussie terecht. Als je gewoon een dummy met een led hangt, vermijd je iedere discussie.

Verder spreekt de wet niet over beelden capteren, maar beelden "verwerken". En dat "verwerken" kan je nu net op vele manieren interpreteren. Zoals ik al zei kan je verwerken interpreteren als: een sensor vangt licht op en maakt daar een beeldsignaal van (daarom moet dat beeldsignaal de camera nog niet verlaten). Zoals zo dikwijls bij technische zaken, laat de wetgeving weer eens te wensen over, met alle onduidelijkheid vandien...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bjoris
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#17 , 21 nov 2018 17:35

Dit heb ik gevonden op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit:

Als mijn bewakingscamera niet opneemt, moet ik dan de Camerawet naleven?
Het al dan niet opnemen van de beelden is geen beslissend criterium voor de toepassing van de Camerawet. Ook bewakingscamera's die louter in real-time filmen (en dus niet opnemen) zijn onderworpen aan deze wet. De definitie van een bewakingscamera spreekt immers over het verzamelen, verwerken of bewaren van de beelden.

Valt het plaatsen van een nepcamera onder de Camerawet?
Een nep bewakingscamera (of een zogenaamde "dummy"-camera) is niet onderworpen aan de verplichtingen van de Camerawet. De definitie van een bewakingscamera vereist immers het verzamelen, verwerken of bewaren van de beelden, wat in beginsel niet het geval is bij een dergelijke nepcamera.

Het eerste zou van toepassing kunnen zijn op mijn vraag. Maar de camera hangt er gewoon. Ik heb geen app (wat wel mogelijk is) om beelden in real-time te bekijken, maar daarvoor heb ik mijn code nodig...en dat heb ik ooit veranderd (dus geen fabrieksinstelling meer) en deze code weet ik niet meer (ja, ik zal het zelf zeggen: Simpele ziel). Ik heb ook niet de intentie om deze beelden ooit te bekijken.

De realiteit is dus het volgende:
Camera hangt gewoon aan de gevel.
Is niet verbonden met een app.
Neemt geen beelden op of laat real-time beelden zien.
Laat enkel rood licht zien, via netstroom (kabel).
Wifi-antenne hangt er nog, maar kan verwijderd worden...als dit een issue is.

Bjoris
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#18 , 21 nov 2018 17:37

Heb mijn vraag ook voorgelegd aan de privacycommissie. Wil zekerheid hebben en zeker geen kans lopen op torenhoge boetes.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#19 , 22 nov 2018 11:46

Ik heb geen app (wat wel mogelijk is) om beelden in real-time te bekijken, maar daarvoor heb ik mijn code nodig...en dat heb ik ooit veranderd (dus geen fabrieksinstelling meer) en deze code weet ik niet meer (ja, ik zal het zelf zeggen: Simpele ziel). Ik heb ook niet de intentie om deze beelden ooit te bekijken.
Mijns inziens kan je hieruit zonder enige twijfel afleiden dat het systeem wel degelijk beelden verwerkt ...
Dat u uw code kwijt bent waarmee je ze kan bekijken, of dat u 'de intentie' niet hebt, maakt hier geen verschil in.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Bjoris
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#20 , 22 nov 2018 12:28

Dus verwijderen die handel :(

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#21 , 23 nov 2018 08:54

Dus verwijderen die handel :(
Als je wat handig bent, kan je misschien enkel de behuizing hangen? (en de "werkende inhoud" er uit halen zonder deze te beschadigen). Geen idee in hoeverre dit mogelijk is, maar moest je enkel de behuizing kunnen overhouden, kan je daar een eenvoudig ledje in steken, een fake lens, en heb je een "dummy" die perfect in orde is.

Probleem met de "dummies" in de handel, is dat veel criminelen ook het onderscheid kennen tussen een dummy en een echte camera.

Laat ons ook even weten wat de privacycommissie antwoord. Wel interessant om hun visie eens te horen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#22 , 23 nov 2018 13:47

Hang er een bordje onder met de tekst:

"Ceci n'est pas une caméra".

https://nl.wikipedia.org/wiki/La_trahison_des_images
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 23 nov 2018 13:54

Of een bord "You are being filmed!" Met een groot icoon van een camera erop, zonder dat er een camera hangt. Inbrekers zullen misschien vermoeden dat de camera's zo goed verstopt zijn, dat ze ze niet kunnen zien, en het zekere voor het onzeker nemen ;). En zo'n bordjes mag je op je privédomein ophangen. Daar hoef je geen toestemming van de privacycommissie voor te hebben...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Privacy-bescherming”