Camera's ophangen op stal

florevh
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Camera's ophangen op stal

#1 , 12 nov 2018 09:41

Beste mensen

Bij ons op de paardenstal kampen we met volgend probleem: sinds enkele maanden zijn er nieuwe huurders die al meermaals in opspraak zijn gekomen. Sinds hun aankomst op stal worden er dingen gestolen, wordt de drank uit de frigo niet meer betaald, verdwijnen er zaken en duiken ze kapot opnieuw op en dergelijke meer.

Als huurders zijn we dit dus meer dan moe en hebben we al meermaals geprobeerd de eigenaars van de stal aan te spreken om actie tegen deze mensen te ondernemen. Jammer genoeg zijn al onze pogingen mislukt en houden de eigenaars van de stal zich afzijdig.

Nu er ook dreigementen van hen komen om onze paarden iets aan te doen willen we het heft in eigen handen nemen.
Mijn vraagt luidt dus als volgt: mogen wij een camera plaatsen in ons voeder-/materiaalhok om te bewijzen dat die mensen onze spullen stelen, zonder dat de eigenaars en bepaalde huurders van de stal dit weten?

De beelden zullen niet worden gepubliceerd, ze dienen enkel om voor te leggen aan de eigenaars van de stal en evt. aan de politie.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 nov 2018 11:22

Er zal in ieder geval een bord moeten komen die bezoekers op die camerabewaking attent maken. Is wettelijk verplicht.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2018 11:23

Als er geen bord staat met een camera op zijn jullie beelden totaal onbruikbaar en strafbaar .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 nov 2018 11:24

Er zal in ieder geval een bord moeten komen die bezoekers op die camerabewaking attent maken. Is wettelijk verplicht.
https://www.verkeersborden.com/blog-en- ... ratoezicht

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 12 nov 2018 11:52

Als er geen bord staat met een camera op zijn jullie beelden totaal onbruikbaar en strafbaar .
Klopt niet. Volgens de Antigoonleer moet onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal niet noodzakelijk worden geweerd in een strafzaak. Voor de illegale camera kan je uiteraard wel vervolgd worden, maar dat staat er los van.
"sowieso" schrijf je zo.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 12 nov 2018 13:21

Nu ik vraag me wel af of een paardenstal een openbare ruimte is en of een bord ivm de camerabewaking veprlicht is....Het is geen handelszaak, geen openbare weg of publieke instelling. Het is een privébedrijf met beperkte toegang voor berpaakde derden; In feite (dacht ik ) moeten enkel diegenen die er tewerkgesteld zijn, gewaarschuwd worden dat er camerabewaking hangt. Als de camera's enkel gericht zijn op de gemeenschappelijke delen (voederropslag en koelkast) denk ik zemlfs dat het niet moet. Boeren hangen ook camerabewaking op hun erf en in de stallen en dat is niet geregistreerd of kenbaar gemaakt met borden. Ik weet niet zeker of het dus verplicht is.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 14 nov 2018 16:42

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Privacy-bescherming”