Foto dochter, gemaakt door prof fotograaf

Filip2018
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Foto dochter, gemaakt door prof fotograaf

#1 , 31 aug 2018 07:28

Dag allemaal,
Mijn ex vrouw heeft foto's laten maken van mijn jongste minder jarige dochter.
In de eot hebben is er opgenomen alles in co.
De fotograaf heeft enkele foto's online gezet voor heel de wereld, publiekelijk dus.

Er is aan mij als vader geen toestemming gevraagd. 'k ben er toevallig bij uitgekomen.

Kan dit zomaar? Kan ik de fotograaf zeggen dat ze mijn toestemming nodig heeft ?

Ik wil eigenlijk niet dat men mijn dochter gebruikt om reclame te maken...

Dank u wel voor enige waardevolle reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 31 aug 2018 08:48

Hoe oud is uw dochter? Heeft de fotograaf een overeenkomst gemaakt met dochter en ex vrouw.?
De Seksuele meerderjarigheid is in België van 18 jaar naar 16 jaar gebracht.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 31 aug 2018 09:48

En stond de naam erbij of was de foto anoniem?

Reclame

Filip2018
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 aug 2018 10:40

Blijkbaar beide dochters staan op internet. leeftijd is 10 en 11 jaar.
Geen idee of er een overeenkomst is tussen fotograaf en mijn ex.
Mogelijk zijn de foto's gewoon privé gemaakt voor mijn ex , maar plaatst de fotograaf ze wel op zijn publieke facebook.
Enkel de voornaam staat bij de foto..

Franciscus
Berichten: 38594

#5 , 31 aug 2018 22:32

@azidal
Is al bij mijn weten sedert 1965 zo... zou het moeten opzoeken in mijn oude cursussen.
Laatste wijziging aan deze artikels dateren van 2001.
Wat de foto's betreft eerst een contact opnemen met uw ex en vragen of ze weet heeft dat de foto's op facebook fotograaf staan.
Dan een mail of best een aangetekende schrijven aan fotograaf dat u als vader geen toestemming hebt gegeven om foto van minderjarige op een publiek forum te zetten en dat deze er direct moeten afgehaald worden ( nog wel op tijd een printscreen zodat u bewijzen hebt).

Nu zeker met de privacywetgeving en nog de nieuwe wijzigingen eerder dit jaar

Lang geleden werd er door een krant een foto gebruikt volledig uit zijn context. na aanmaning van advocaat hebben ze (dagvaarding in kortgeding) hebben ze deze nog verder verspreid.
In eerste aanleg en in beroep heeft de krantengroep verloren.
Bevel de foto en negatief te vernietigen en schadevergoeding aan slachtoffer. Was toen een bedrag van zes cijfers en het eerste was hoger dan 6. Nog geen 14 dagen daarna publiceerde de krant terug die foto ( lag klaar om vernietigd te worden maar men had nog een foto nodig dus heeft men die maar gebruikt).
De som die krant die dan nog heeft betaald bracht de som bijna aan 7 cijfers.

Vermoedelijk zal de fotograaf niet zo kapitaalkrachtig zijn.

Terug naar “Privacy-bescherming”