Schending van de privacy

Sabinal
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Schending van de privacy

#1 , 27 aug 2018 16:21

Sinds enige tijd wordt mijn naam verkeerdelijk gebruikt door iemand op facebook. Ikzelf ben er geen gebruiker van. Deze meldingen worden mij doorgespeeld door vrienden en kennissen. Wat kan ik hiertegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 27 aug 2018 16:58

Misschien een naamgenoot?
Ik heb ooit mijn "eigen" doodsbericht in de krant en op internet gelezen!
Was iemand met zelfde voornaam en achternaam, bovendien geboren in zelfde jaar als ikzelf.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sabinal
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2018 10:22

Beste,
Dank voor je reactie. Het betreft hier iemand die mij goed kent en die ik goed ken. Dus naamverwisseling is onmogelijk.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 28 aug 2018 11:34

Wordt er, voor zover u weet, een misdrijf gepleegd in uw naam? In België is identiteitsfraude namelijk niet gedefinieerd in de strafwet.
"sowieso" schrijf je zo.

Issued
Berichten: 1227

#5 , 29 aug 2018 22:51

Een vals fb profiel is een strafbaar feit art 210bis

https://siriuslegaladvocaten.be/is-een- ... -strafbaar

Belangrijk te weten
het strafrecht spreekt van een “algemeen opzet”, er moet geen bijzonder oogmerk zijn om te schaden
Dus aangifte doen. Heeft u enig bewijs naar de verdachte toe? Want zomaar iemand aanwijzen is niet de bedoeling.

Sabinal
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 aug 2018 11:09

Dank voor je reactie.
Het betreft hier een persoon die ik heel goed ken en die mij ook heel goed kent. De berichten die gepost worden op facebook zou ik graag doen stoppen. Als ik het aan deze persoon zou vragen vrees ik dat het nog erger zou kunnen worden. Dus zou ik graag van facebook uit dergelijke berichten doen stoppen. Kan dit?

Issued
Berichten: 1227

#7 , 30 aug 2018 12:19

Je kan het account rapporteren bij FB . Ik heb geen idee hoe snel en of ze actie ondernemen.

Je kan de persoon altijd duidelijk maken dat ze dient te stoppen of u bent genoodzaakt aangifte te doen bij de politie. Een raad: vraag dit telefonisch en neem het gesprek op.

Terug naar “Privacy-bescherming”