Geotagging

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

Geotagging

#1 , 02 aug 2018 15:14

Hoi,

Ik ging met iemand afspreken, maar uiteindelijk zag ik er van af.
Zij heeft via geotagging mijn adres achterhaalt en nu vraag ik me af ...
Is dat legaal?
Wat kan ik daar aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 02 aug 2018 15:23

Hoe heeft ze dat juist gedaan? Is er hacken aan te pas gekomen of heeft u gewoon wat teveel privacy weggegeven?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 aug 2018 15:25

Als ze de geotagging informatie op legale wijze bekomen heeft (bijvoorbeeld een foto die jij gedeeld hebt met GPS coördinaten in) dan is dit niet illegaal.

Dus zoals LeenW zegt: tenzij er hacking in het spel is, maar enkel normaal "speurwerk", is er niets illegaal aan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

#4 , 02 aug 2018 15:29

Geen idee hoe, ik ben normaal heel voorzichtig met persoonlijke informatie, zeker met mijn adres, want ik heb al genoeg last gehad met stalkers, vroeger.

jef007
Berichten: 1681

#5 , 02 aug 2018 15:45

wat is geotagging?

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

#6 , 02 aug 2018 15:57

wat is geotagging?
Blijkbaar - als je dat niet zelf afzet - staat de locatie waar de foto is gemaakt, in de data van de foto, en zo kunnen mensen je adres achterhalen

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 02 aug 2018 16:08

wat is geotagging?
Blijkbaar - als je dat niet zelf afzet - staat de locatie waar de foto is gemaakt, in de data van de foto, en zo kunnen mensen je adres achterhalen
En wiens fout zou dat dan wel zijn?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

#8 , 02 aug 2018 16:44

wat is geotagging?
Blijkbaar - als je dat niet zelf afzet - staat de locatie waar de foto is gemaakt, in de data van de foto, en zo kunnen mensen je adres achterhalen
En wiens fout zou dat dan wel zijn?
Ge moet dat weten ook hé ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 aug 2018 17:06

Geen idee hoe, ik ben normaal heel voorzichtig met persoonlijke informatie, zeker met mijn adres, want ik heb al genoeg last gehad met stalkers, vroeger.
Hoe weet je dan dat uw adres achterhaald is via geotagging?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 02 aug 2018 18:28


Blijkbaar - als je dat niet zelf afzet - staat de locatie waar de foto is gemaakt, in de data van de foto, en zo kunnen mensen je adres achterhalen
En wiens fout zou dat dan wel zijn?
Ge moet dat weten ook hé ...
Wie moet wat weten?
Kunt u het wetsartikel citeren?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 aug 2018 10:53

Wie moet wat weten?
Kunt u het wetsartikel citeren?
Ik vermoed dat de TS bedoelde dat ze niet wist dat er bij het nemen van foto's soms GPS coördinaten mee opgenomen werden in de meta-data / exif-data van een foto.

Jammer genoeg is onwetendheid langs de kant van de topic starter, geen argument om de tegenpartij van iets illegaals te beschuldigen. Ook als je ontwetend bepaalde info doorgeeft aan een derde persoon (zonder dat je misleid werd), kan die persoon deze data gebruiken binnen de grenzen van het wettelijke. Dus aan de hand van de GPS coördinaten van een foto die je op legale wijze verkregen hebt, het adres achter deze coördinaten opzoeken, is zeker niet illegaal. Moest je nu de persoon op dat adres tegen zijn of haar wil beginnen lastig vallen, spreken we over belaging, maar daarover heeft de TS niets vermeld, dus ik vermoed niet dat dit hier van toepassing is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Privacy-bescherming”