Klacht ivm stalking/bedreiging

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

Klacht ivm stalking/bedreiging

#1 , 19 jul 2018 21:26

Hoi allemaal,

Onlangs heeft mijn beste vriendin contact gezocht met mijn ex-vriend via Facebook. In die gesprekken ging het over onze relatiebreuk, nu bijna 4 jaar geleden. Hierin zei mijn ex dat hij vond dat ik hem stalkte en bedreigde. Hierop zou hij naar de politie gestapt zijn waarna, volgens hem de stalking en bedreigingen ophielden.

Maar het vreemde is dat ik niets af weet van een mogelijke klacht tegen mij ivm stalking en bedreigingen. Ik heb nooit politie over de vloer gekregen hierover of wat dan ook. Is het normaal niet zo dat de politie zowel het slachtoffer als dader gaat verhoren in zo'n geval? Of zou het kunnen dat de politie vond dat mijn ex overdreef met wat hij stalking en bedreigingen noemt waarop er niets gedaan werd met de klacht? Of dat ze pas ingrijpen als het blijft duren en bij een eerste klacht, of hoe je het ook wil noemen, er eerder een melding van maken in hun databank? Hoe dan ook staat er letterlijk in zijn bericht dat ik pas stopte met stalken en bedreigen toen hij naar de politie gestapt was. Bovendien is mijn ex ook niet iemand die zomaar iets verzint, zelfs niet wat onze breuk betreft. Ik kon hem niet betrappen op een leugen in die berichten. Dus ga ik er niet zomaar van uit dat hij niet naar de politie ging.

Ik heb hem inderdaad veel sms'en gestuurd en ging hem thuis opzoeken, omdat ik wou praten over onze breuk en het nog goed wou maken. Hij voelde zich wellicht bedreigd, omdat hij nog materiaal van me had en niet meteen wou geven. Hierop heb ik er uitgeflapt dat ik hem kan aangeven voor diefstal. Al heb ik nooit die intentie gehad. Tot op heden heb ik mijn gerief nog steeds niet terug. Wat voor mij ook niet meer hoeft.

Wat denken jullie ervan? Ik kan ook bij de politie navraag gaan doen, denk ik, maar dat komt misschien ook wat raar over. Al zou ik het ergens wel willen weten wat er van aan is.

Alvast bedankt.

Jmi17

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jul 2018 16:48

Als uw ex aangifte zou gedaan hebben, zou jij normaal gezien wel eens uitgenodigd worden om uw versie van het verhaal te horen. Mogelijk heeft er een politie-agent niet echt goed zijn werk gedaan (of is er helemaal niets aan van die aangifte). Belaging is een strafmisdrijf en de politie kan niet zomaar beslissen om daar niets mee te doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 20 jul 2018 21:16

En als jullie niet getrouwd waren was het diefstal.
Enkel gehuwden kunnen niet stelen van elkaar.

Reclame

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#4 , 21 jul 2018 00:52

Dacht ik dus ook. Hij gaat het niet zomaar zeggen als er niets van aan is. Zou hij ook niets bij winnen. Of hij moest bedoelen dat hij dit gewoon vertelde aan een bevriende inspecteur al denk ik niet dat hij iemand kent.

We waren niet getrouwd.

Heeft het zin om navraag te gaan doen bij de politie? Ik ben er wel nieuwsgierig naar al vind ik het ook wel gênant om dit te gaan vragen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jul 2018 09:56

En als jullie niet getrouwd waren was het diefstal.
Tenzij de ex van de TS dat materiaal niet wil teruggeven, denk ik niet dat je hier over diefstal kan spreken. Enkel het feit dat er nog spullen bij de ex staan die nog niet opgehaald zijn door de TS, maakt dit geen diefstal, maar gewoon nalatigheid van de TS om dit niet op te halen. Als de ex weigert om die dingen terug te geven, DAN kan je over diefstal spreken, maar ik lees hier nergens dat de ex die dingen niet WIL teruggeven...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#6 , 23 jul 2018 12:06

Klopt.

Daarom dat ik ook zei dat ik het eruit flapte.

Heeft het zin om te gaan navragen bij de politie of er effectief een klacht is?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jul 2018 13:33

Heeft het zin om te gaan navragen bij de politie of er effectief een klacht is?
Als je dit absoluut wilt weten of er een klacht ingediend is, is dit navragen bij de politie je enige mogelijkheid, denk ik. En dan nog is het niet zeker of de politie iets zal willen lossen. Ze kunnen je perfect zeggen: "Als dit al zo is, mevrouw, zal u daar ten gepasten tijde wel iets van horen. Verder kunnen wij u daar niets over zeggen.". Maar vragen staat vrij, zou ik zeggen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#8 , 24 jul 2018 01:05

Ook als het bijna 4 jaar geleden is? Had ik dan al niets moeten horen van de politie?

Als ik het goed begrijp, zou de politie mij sowieso moeten gecontacteerd hebben in dit geval? En vermits het niet zo is, is mijn ex niet naar de politie gestapt?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 jul 2018 10:13

Niemand kan hier met zekerheid zeggen of uw ex nu al dan niet naar de politie gegaan is. Hij zou gegaan kunnen zijn, en het zou kunnen dat er daarna fouten gebeurd zijn waardoor je er niets van gehoord hebt en de klacht bijvoorbeeld geseponeerd is.

Die kans is klein, want je zou inderdaad normaal gezien opgeroepen geweest zijn, maar ook politie / gerecht maken fouten. Als je het 100% zeker wil weten, zal je het moeten navragen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#10 , 24 jul 2018 14:47

Oké.

Maar kan het ook niet zijn dat die klacht "vergeten" werd en dat ik, als ik ga, de politie eraan herinner dat er nog niets gedaan werd met die klacht?

Maw dat ik me beter gedeisd hou.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 jul 2018 15:07

Hoe bedoel je met "vergeten"? Dat men wel iets genoteerd heeft 4 jaar geleden, maar dit niet in de computer ingegeven heeft? Als dit 4 jaar geleden is, zal dit papier ook wel vergeten zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#12 , 24 jul 2018 19:09

Bijvoorbeeld, al lijkt het me wel onwaarschijnlijk.

Ook omdat ik jaren geleden, toen ik kandidaat was in de selectieprocedure om aan de opleiding tot politie-inspecteur te beginnen, vernomen heb dat er een flitsboete op mijn naam stond. Vreemde is dat ik die boete nooit ontvangen heb, maar toch was deze blijkbaar al betaald.

Dus zou het me ook niet helemaal verbazen als het met deze klacht ook zo gegaan is. Of dat deze wel in de computer staat, maar nog steeds openstaat of verder af te werken. In dat opzicht kan ik me maar beter stil houden, denk ik dan?

Terug naar “Privacy-bescherming”