verplicht! of niet? schending van de wet op privacy of niet?

lunasolar1966
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verplicht! of niet? schending van de wet op privacy of niet?

#1 , 28 jun 2018 18:46

Beste,

Ik woon momenteel in een caravan maar heb enkele weken geleden een appartementje gevonden.
Omdat ik geen eigen middelen kan inzetten om de huurwaarborg te betalen heb ik hulp gevraagd bij het ocmw. Om deze huurwaarborg te kunnen krijgen moet ik hun de uittreksels bezorgen van de laatste drie maanden met inzage of de hulp voor de waarborg wordt mij geweigerd?.Ik heb op dit ogenblik een werkloosheidsuitkering
Is dit wettelijk of niet? Ze weten dat ik uitkeringen geniet als alleenstaande, maar dat ze daadwerkelijk in mijn prive uitgaven gaan snuisteren vind ik zeer ongepast..
Met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 28 jun 2018 19:13

Jij hebt hun nodig, niet andersom.....zij hebben zeker het recht om na te gaan welke uitgaven jij hebt om na te gaan of je echt hulp nodig hebt.

Franciscus
Berichten: 38594

#3 , 28 jun 2018 19:27

Het is de taak van het OCMW dat mem middelen van de gemeenschap werkt om na te gaan dat er niet gefraudeerd wordt.
Zij kunnen en mogen dat vragen.
Als u van OCMW geen hulp dan is dat zo - u bent niet verplicht.
OCMW kan de gegevens opvragen van alle gezinsleden.
https://www.senate.be/www/?MIval=/publi ... =1&LANG=nl

Dus ofwel betaald u zelf de huurwaarborg zelf in een geldsom te voldoen. In dat geval bedraagt deze maximaal 2 maand huur ineens, via een storting op een geïndividualiseerde rekening op Uw naam als huurder. Doet u dit in schijven, bedraagt de te storten waarborg 3 maand huur.

U kan ervoor hulp in te roepen bij het OCMW, die u –indien u daarvoor in aanmerking komt- hetzij de huurwaarborg zal voorschieten, dan wel een bankgarantie zal verlenen.

U kan ook kiezen voor een bankwaarborg ten belope van maximaal 3 maanden huur, aan te vragen bij uw financiële instelling, die dit -indien is voldaan aan de wettelijke voorwaarden- niet kan weigeren.

Sommige financiële instellingen staan blijkbaar nie te trappelen om deze bankwaarborg te verstrekken en dus ook geen publiciteit voor.
De bank is nochtans wel degelijk verplicht de huurwaarborg van maximaal 3 maanden huur voor te schieten, onder de verbintenis dat U deze binnen de 3 jaar terugbetaalt. In dat geval dient U het bedrag vervolgens via maandelijkse stortingen lopende de huurperiode af te lossen. Opdat deze verplichting op de bank zou rusten moet U er wel een rekening openen en er Uw inkomen of uitkeringen op laten toekomen. Het is daar dat het schoentje wel eens durft te knellen.

Indien de bank weigert een rekening voor U te openen, kan deze ook niet verplicht worden u een bankwaarborg te verstrekken. Echter In het kader van de basisbankdienst is de bank wel verplicht om u onder bepaalde voorwaarden een zichtrekening te verstrekken, waardoor zij u bij uitbreiding de bankwaarborg ook niet kan weigeren.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jun 2018 19:37

Het is aan u de keus dat men je help en dan moet je hun je inkomen laten zien, of dat men je niet helpt !

Dus aan u de keus, ik denk als je in zulke situatie zit je u zeer weinig kan beroepen op pravicy, ze kunnen ook rechtstreeks je inkomen opvragen bij de belastingen, maar neen ze zijn beleeft en ze vragen het u persoonlijk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38594

#5 , 28 jun 2018 19:43

Klopt ze kunnen inderdaad via andere kanalen uw financiële toestand opvragen.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jun 2018 10:25

het OCMW is wettelijk verplicht om een onderzoek te voeren voor ze u iets toekennen.

Terug naar “Privacy-bescherming”