Mutualiteit komt ongevraagd langs

Jul1111
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Mutualiteit komt ongevraagd langs

#1 , 28 jun 2018 16:25

Goedemiddag iedereen,


Vandaag belde er een man aan bij ons met de vraag waarom ik wegga bij mij huidige mutualiteit. Hij zei een paar keer "niet om opdringerig te zijn".

Maar ik vind dat eigenlijk helemaal niet kunnen dat zij naar mijn huis komen om met die vraag, zonder eerst mij op andere manieren (mail, telefoon) te contacteren.

Mijn vraag is nu, mogen zij dat doen? Schendt dat niet op de een of andere manier mijn privacy?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 28 jun 2018 16:45

iedereen mag aan uw voordeur aanbellen en u vragen om u te spreken. U mag weigeren op dat verzoek in te gaan en de deur dan sluiten. Dus nee, dit is geen schending van de privacy. Daar dienen een voordeur en een deurbel eigenlijk voor. Als u echt niemand wil zien, opent u gewoonweg de deur niet. Dat is ook uw recht.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 28 jun 2018 17:03

Als u vraagt om weg te gaan en daar wordt geen gevolg aan gegeven, dan kan het wel worden beschouwd als een agressieve marktpraktijk.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jun 2018 19:33

Waar ligt men nu al van wakker ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 29 jun 2018 11:52

Als dit eenmalig is zou ik dat niet zo erg vinden, maar mocht dit een gangbare praktijk wordt, dan zou ik daar toch ook niet mee gediend zijn.

Supermarkt X komt toch ook niet aan mijn deur vragen waarom ik al 6 maanden niet meer bij hen inkopen heb gedaan.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jun 2018 12:36

Men zou in sommige gevallen soms eens meer de mensen moeten bezoeken om naar hun wensen te vragen, men zou zeer veel fouten kunnen vermijden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 29 jun 2018 14:01

In zo'n geval aan iemands deur gaan bellen, zelfs al is het met de beste bedoelingen, kan nu eenmaal intimiderend overkomen.
"sowieso" schrijf je zo.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 01 jul 2018 12:52

Supermarkt X komt toch ook niet aan mijn deur vragen waarom ik al 6 maanden niet meer bij hen inkopen heb gedaan.
Die hebben ook veel onbekende klanten. Bij een garage heb ik het al wel meegemaakt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 01 jul 2018 13:01

De tandarts schrijft mij jaarlijks een brief dat ik moet langskomen voor controle, is dat dan ook intimidatie of privacyschending?

Jabbe
Berichten: 586

#10 , 03 jul 2018 15:13

Als dit eenmalig is zou ik dat niet zo erg vinden, maar mocht dit een gangbare praktijk wordt, dan zou ik daar toch ook niet mee gediend zijn.

Supermarkt X komt toch ook niet aan mijn deur vragen waarom ik al 6 maanden niet meer bij hen inkopen heb gedaan.
Euh toch wel, bvb de X als ik al een jaar niet meer ben langsgeweest. Het heeft wel een voordeel, want ze sturen meteen een bon met fikse korting mee voor je eerstvolgende aankoop.
Gebruiken en terug een jaartje wachten :mrgreen:

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 03 jul 2018 16:06

Ze komen aan je deur bellen en sturen dan een bon?

Ik heb het uiteraard enkel en alleen over fysieke benadering, niet over brieven, e-mails, sms of telefoon.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 jul 2018 16:10

Doet me denken aan een discussie die we op het werk hadden. Er zei een collega "Ik werd gisteren gebeld door die firma. Waar heeft die mijn telefoonnummer eigenlijk vandaan? Waar is mijn privacy?"

Antwoorde één van de oudere collega's: "Vroeger, hé, kregen wij ieder jaar, GRATIS, nen hélen dikken boek thuis geleverd, en daar stonden de telefoonnummers in van ALLE Belgen. Waar zaag jij over met uwe "priavacy"? Wij lagen krom van het lachen ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabbe
Berichten: 586

#13 , 03 jul 2018 16:51

Doet me denken aan een discussie die we op het werk hadden. Er zei een collega "Ik werd gisteren gebeld door die firma. Waar heeft die mijn telefoonnummer eigenlijk vandaan? Waar is mijn privacy?"

Antwoorde één van de oudere collega's: "Vroeger, hé, kregen wij ieder jaar, GRATIS, nen hélen dikken boek thuis geleverd, en daar stonden de telefoonnummers in van ALLE Belgen. Waar zaag jij over met uwe "priavacy"? Wij lagen krom van het lachen ;-).
De jongere collega's zullen nog meer lachen. Zij gebruiken de : witte gids !!! ;-)
Ook handig om meteen een copy-paste te doen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 jul 2018 08:50

Zij gebruiken de : witte gids !!! ;-)
Daar staan wel niet meer ALLE telefoonnummers in, natuurlijk. Voor het GSM tijdperk moest je expliciet je vaste nummer uit de (papieren) witte gids laten halen. Slechts weinigen deden dat, waardoor de witte gids 99% van alle telefoonnummers bevatte (de GSM bestond toen nog niet).

Maar voor zover ik weet komen GSM nummers niet "by default" in de witte gids. Ik heb ook eens mijn vast nummer opgezocht, en dit staat er blijkbaar ook niet in (en ik woon toch al meer dan 5 jaar waar ik nu woon). Dus zo fantastisch is die digitale versie niet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1479

#15 , 04 jul 2018 12:37

Doet me denken aan een discussie die we op het werk hadden. Er zei een collega "Ik werd gisteren gebeld door die firma. Waar heeft die mijn telefoonnummer eigenlijk vandaan? Waar is mijn privacy?"
Als je dat niet wil, dan moet je je zoals ik op de bel-me-niet-meer-lijst laten zetten. 99 % effectief. Helpt natuurlijk niet tegen iemand die aan de deur komt bellen, maar daar is ook een oplossing voor: een rottweiler.

Terug naar “Privacy-bescherming”