schending van het briefgeheim

Chris Descamps
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

schending van het briefgeheim

#1 , 26 jun 2018 05:48

Geachte, mijn ex heeft tweemaal mijn briefgeheim geschonden. De scheidingsakte werd door ons beiden ondertekend op het gerechtshof maar officieel zijn we nog niet gescheiden. Ik weet niet of dat van invloed is.
Ik heb aan mijn advocaat gevraagd om de nodige stappen te zetten om mijn ex aan te klagen. Hij antwoordt echter dat ik me druk maak om details. Als ik met een aanklacht niets te verliezen heb, en als het mij een schadevergoeding zou opbrengen wil ik wel deze klacht neerleggen. Het is echter zo dat ik mijn advocaat met mijn laatste 5000€ heb betaald. Hij was trouwens ook niet in staat om een OOT, die ik volgens de politie zonder moeite gewonnen zou hebben, uit te voeren. Kan u mij hieromtrent raad geven aub?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Chris Descamps
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jun 2018 05:51

ik weet niet wat ik hier moet schrijven?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jun 2018 06:43

Is u vrouw postbode?
Enkel post personeel kan brief geheim schenden een andere burger niet
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jun 2018 07:57

twee maal het zelfde !!

Is u vrouw postbode?
Enkel post personeel kan brief geheim schenden een andere burger niet.

Als je vrouw niet in de post werkt kan zij nooit een briefgeheim schenden, laat dit duidelijk zijn, jij moet maar zorgen dat ze aan je brieven niet kan.

Waar heb je dit gehoord van het briefgeheim ?????????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 27 jun 2018 12:40

Gewoon bij Wikipedia :
De wettelijke bescherming via het zogenaamde 'briefgeheim' van poststukken, waaronder brieven, vervalt op het moment dat de brief bij de geadresseerde is beland. Daarna staat het de geadresseerde nog niet geheel vrij te doen met de brief wat hij of zij wil, vanwege de beperkingen die onder meer de Auteurswet 1912, de wetten tegen belediging en smaad en de privacywetgeving aan iedereen opleggen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis
Berichten: 8840

#6 , 27 jun 2018 13:18

Of u nu gescheiden bent of niet, jullie zijn blijkbaar beiden op hetzelfde adres gedomicilieerd. Dan kan in principe elke bewoner een brief openen. Zelfs buren die per abuis een brief openen die voor jou bestemd was (en foutievelijk in hun bus was gedeponeerd) , kan niets aangewreven worden. Als ze de brief maar aan jou bezorgen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 27 jun 2018 13:46

Gewoon bij Wikipedia :
De wettelijke bescherming via het zogenaamde 'briefgeheim' van poststukken, waaronder brieven, vervalt op het moment dat de brief bij de geadresseerde is beland. Daarna staat het de geadresseerde nog niet geheel vrij te doen met de brief wat hij of zij wil, vanwege de beperkingen die onder meer de Auteurswet 1912, de wetten tegen belediging en smaad en de privacywetgeving aan iedereen opleggen.
Nederlandse wetgeving. Belgische wetgeving is enkel van toepassing op postmensen, zoals Denlowie al aangaf.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 27 jun 2018 14:45

Artikel 29

Het briefgeheim is onschendbaar.
De wet bepaalt welke agenten verantwoordelijk zijn voor de schending van het geheim der aan de post toevertrouwde brieven.
Klopt, maar komt allemaal op hetzelfde neer. Als je brief aangekomen is, is hij namelijk niet meer aan de post toevertrouwd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 27 jun 2018 16:02

De Post is wel meer dan de post in de regelgeving spreekt men nu al een tijdje van postoperatoren dus uitgebreider dan Xpost.

Terug naar “Privacy-bescherming”