Nieuwe privacy regels en fotografie

stef71
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Nieuwe privacy regels en fotografie

#1 , 18 jun 2018 09:00

In de fotoclub waar ik lid van ben rees de discussie of we met de nieuwe privacy regels nog wel foto's van mensen mogen maken zonder nadrukkelijke toestemming? Nu meen ik te lezen op diverse websites dat foto's maken en plaatsen op een persoonlijk fotoblog gewoon toegestaan is mits niet voor commerciële doeleinden (verkoop-reclame) en niet bestemd voor identificatiedoeleinden (smoelenboek), en dat ik als (amateur) fotograaf me altijd kan beroepen op het creatieve danwel informatieve aspect. Nu zijn anderen binnen de club daar een ander mening over bedeeld. Kan iemand mij hier uitleggen hoe het nu werkelijk ineen steekt, mag straatfotografie nog, mag ik foto's maken bij evenementen en die inzenden voor de internetgazet of voor een foto wedstrijd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 19 jun 2018 10:03

Een (portret)foto is niet per definitie een persoonsgegeven. De personen die erop staan moeten direct of indirect identificeerbaar zijn. Dat lijkt mij een moeilijke afweging.

Als dit het geval is en repliceert de foto voor iets wat geen persoonlijk gebruik is, dan is de AVG van toepassing en moet u de persoon in kwestie geïnformeerde toestemming vragen waarbij u duidelijk meedeelt wat u met de foto van plan bent.

Ik zou u verder aanraden om ook vooral de expliciete mogelijkheid te voorzien om een foto door de gefotografeerde te laten weghalen.
"sowieso" schrijf je zo.

stef71
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2018 07:55

Een (portret)foto is niet per definitie een persoonsgegeven. De personen die erop staan moeten direct of indirect identificeerbaar zijn. Dat lijkt mij een moeilijke afweging.
Het lijkt me dat dat voor de meeste portretfoto's en ook heel veel straatfotografie dus het geval gaat zijn, dan geldt de AVG volgens u
Maar dit zou betekenen dat straatfotografen, evenementen fotografen en zelfs nieuwsfotografen dus bij deze vogelvrij verklaard worden, want ga maar eens in bv. een straatbeeld de voorbij fietsende man om zijn toestemming vragen, of de menigte voor het podium bij een concert of bij een manifestatie
Ik ben nog niet overtuigd dat dit de bedoeling is van de AVG

N.B. De mogelijkheid om foto's van websites te verwijderen was al verweven in het portretrecht en elke zichzelf respecterend fotograaf zal sowieso aan zo'n vraag gehoor geven

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”