afgedrukte mail lezen van iemand anders en meenemen

bengo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

afgedrukte mail lezen van iemand anders en meenemen

#1 , 15 jun 2018 23:10

Als iemand afgedrukte mails vind (conversatie met politie) in de handtas van mij , verstuurd op een ermail adres op het werk van mij , (voor privezaken ivm scheiding) is er dan sprake van schending van de privacy????
TTZ mag de persoon deze mails voor iets gebruiken???
Mag hij inhoud openbaar maken ???
Mag hij deze meenemen (hij wordt vermeld in de mail)???

Dit was een onvoorzichtijheid van mij, maar was ze in mijn auto vergeten , in mijn handtas en naderhand is hij toevallig met mijn auto iets gaan halen in een winkel , en heeft hij ze gevonden en meegenomen. Lag nog al gevoelig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jun 2018 07:37

Privacy Als je ze open en bloot laat liggen in je wagen, en een ander mag er mee rijden ???

Men moet zelf maatregelen treffen om van privacy te kunnen spreken..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 16 jun 2018 15:04

Je moet als een goed huisvader je bezittingen beheren en beschermen. Als je iemand toestaat met je auto te rijden en je laat er zelf je tas open in liggen, is dat geen goed beheer.

Reclame

bengo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jun 2018 18:30

Dus dan mag hij mijn post ook openen als ik niet thuis ben (want ga werken, en hij niet)?
Mag hij die post dan ook achterhouden voor hem,zodat ik niks weet???
(behalve een AS)

Mag ik , als ik zijn paswoord ken van de VDAB zijn dossier raadplegen (want dat laat hij ook maar rondslingeren, hij gebruikt mijn email zelfs voor de vdab. Hij heeft er geen.
(als men telefonisch iets vraagt wordt er altijd moord en brand geschreeuwd door vdab, en rva, geen recht op info over zijn toestand , alhoewel wettelijk samenwonend, geschorst of niet. schending van privacy wordt altijd aangehaald.

Ik weet is een rare situatie maar bij een nakende scheiding gebeurt er veel.

Die mails kan hij lezen, maar waren gericht aan mij dus kunnen voor niks dienen??
(dat ik in fout was dacht ik wel, doch dacht dat het wel een schending was, vermits mijn naam als bestemmeling erop staat)

eylis
Berichten: 8836

#5 , 16 jun 2018 19:46

Wat weinig mensen weten maar de wet van het briefgeheim geldt eigenlijk alleen maar voor de postbode. DWZ: de postbode is gehouden aan het bewaren van het briefgeheim van uw post totdat hij deze in uw brievenbus heeft gedeponeerd; vanaf dan is er niemand die aansprakelijk kan gesteld worden voor een open envelop. Bvb. Als uw buur een brief voor u in zijn brievenbus vindt en die per ongeluk opent (zonder goed de voorkant te lezen) kan u dat erg vervelend vinden, maar dat is geen misdrijf. Alsook uw huisgenoten die (per ongeluk) uw brief openen, vervelend, maar niet strafbaar. Het lezen van elkaars mail is perfect vermijdbaar als je je paswoord geheim houdt. Dus ook dat is niet strafbaar. Moet je zelf voor zorgen dat het niet gebeurt.

bengo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jun 2018 20:03

dank voor de info

dat van een brief ik helemaal niet

Terug naar “Privacy-bescherming”