Gsm nummer

Konijntje35
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Gsm nummer

#1 , 11 jun 2018 09:34

Beste forumleden,

Een tijd geleden heb ik met mijn gsm-nummer een aantal (5) sms-berichten gestuurd naar een nummer uit mijn contactenlijst. Deze persoon heeft daar een tijdje later op geantwoord maar hij wist niet wie ik was, aangezien hij een nieuwe gsm had en zijn contacten kwijt was. Toen hij antwoordde vroeg hij wie ik was en net toen was ik een aantal dagen niet beschikbaar. Hierdoor heb ik deze berichten pas een tijdje later gelezen. Ondertussen was hij al naar de plaatselijke gsm-verkooppunt gereden, mijn gsmnummer laten zien en gevraagd van wie dit nummer was. Deze hebben meteen gezegd dat ik het was. Op zich allemaal geen probleem aangezien ik goed overeenkom met de persoon naar wie ik stuurde, maar ik vind het toch niet zo leuk dat eender wie mijn gsmnummer kan laten zien daar en dat zij dan meteen zeggen dat dat nummer van mij. Nu mijn vraag, mag dat wel? Is dit niet een schending van mijn privacy?

Groetjes,
Konijntje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jun 2018 09:43

Moeilijk "geval". Had uw kennis gewoon met een papiertje met uw nummer op naar de verkoper gestapt, had dit volgens mij zeker een schending van uw privacy geweest. Maar in dit geval heb jij zelf uw kennis gecontacteerd. Deze persoon had van jou een SMS gekregen. Geen idee hoe het dan zit. Ik kan me voostellen dat uw kennis wel het recht heeft te weten wie hem dat bericht gestuurd heeft?

Neem eens contact op met uw provider en leg de situatie voor. Mogelijk is de verkoper volgens de regels van de provider zijn boekje te buiten gegaan en zal hij terecht gewezen worden. Of hij ook uw privacy geschonden heeft zou ik niet meteen durven zeggen. Ik vermoed van wel, hoewel het feit dat je ZELF eerst een SMS gestuurd hebt, misschien wel een ander licht werpt op de zaak.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jun 2018 10:11

Iedereen krijgt af en toe wel eens telefoon of een bericht van een onbekend nummer, en ook al weigeren veel mensen dan op te nemen, willen we natuurlijk wel weten wie je wou bereiken. We ontdekten nu dat je in heel wat gevallen de identiteit van onbekende nummers makkelijk zelf kunt achterhalen.

De enige vereiste is dat jij en de onbekende persoon beiden whatsapp op jullie smartphone hebben staan.
Het werkt als volgt: je voegt het onbekende nummer toe aan je Whatsapp contactenlijst. Onder pakweg de naam ‘stalker’ of ‘smeerlap’, dit is toch alleen voor jezelf zichtbaar. Kies daarna voor ‘Nieuwe chat’, kies het onbekende contact en tik een paar letters in maar verstuur die uiteraard niet. Vanaf dan kun je de profielfoto en Whatsapp-naam van de persoon in kwestie zien. Een rondje Facebook later, en je weet exact wie je probeerde te bereiken.

Bron:hln
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Konijntje35
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jun 2018 10:17

@denlowie Dat artikel heb ik ook gelezen, helaas is dat geen antwoord op mijn vraag ;-)

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 11 jun 2018 10:19

Iedereen krijgt af en toe wel eens telefoon of een bericht van een onbekend nummer, en ook al weigeren veel mensen dan op te nemen, willen we natuurlijk wel weten wie je wou bereiken. We ontdekten nu dat je in heel wat gevallen de identiteit van onbekende nummers makkelijk zelf kunt achterhalen.

De enige vereiste is dat jij en de onbekende persoon beiden whatsapp op jullie smartphone hebben staan.
Het werkt als volgt: je voegt het onbekende nummer toe aan je Whatsapp contactenlijst. Onder pakweg de naam ‘stalker’ of ‘smeerlap’, dit is toch alleen voor jezelf zichtbaar. Kies daarna voor ‘Nieuwe chat’, kies het onbekende contact en tik een paar letters in maar verstuur die uiteraard niet. Vanaf dan kun je de profielfoto en Whatsapp-naam van de persoon in kwestie zien. Een rondje Facebook later, en je weet exact wie je probeerde te bereiken.

Bron:hln
OMZEILEN is blijkbaar erg in de mode de laatste tijd. :D :D

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jun 2018 10:25


OMZEILEN is blijkbaar erg in de mode de laatste tijd. :D :D
Ik heb dit niet nodig, ik heb zelfs geen whatsapp!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jun 2018 10:54

Als je whatsapp installeert geef je per definitie een groot stuk van uw privacy op. Dat artikel in HLN is zoals stellen: "Als je met de fiets rijdt, zal uw brandstofverbruik 0 liter / 100 km zijn." Ja, duh!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 jun 2018 11:24

Een GSM nummer dat men al eens gegeven heeft in het verleden privacy ??

En anders bel je zomaar eens naar een striptease bureel en daar geef je ook je naam en adres aan ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Konijntje35
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 jun 2018 11:47

Natuurlijk vind ik het niet erg dat hij mijn gegevens nu heeft, aangezien ik hem goed ken. Maar het gaat me er gewoon om dat dit eigenlijk zou kunnen betekenen dat ik met een willekeurige nummer (dom voorbeeld: 04 12 34 56 78) naar een gsmwinkel zou kunnen gaan en dan zouden zij mij de naam geven van de persoon met dit nummer. Zonder dat ik hiervan op de hoogte ben, in tegenstelling tot wanneer ik naar bv een striptease bureel zou bellen, zoals je zegt

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 jun 2018 13:53

Een GSM nummer dat men al eens gegeven heeft in het verleden privacy ??
Dit kon de verkoper niet weten. Voor hetzelfde geld was dit een voor de TS totaal onbekende persoon, naar waar hij per ongeluk een berichtje gestuurd had (één cijfertje fout in het nummer, bijvoorbeeld).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 11 jun 2018 15:06

Heb eventjes een nummer in de witte gids opgegeven en direct de naam gekregen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 jun 2018 15:42

Heb eventjes een nummer in de witte gids opgegeven en direct de naam gekregen.
Normaal zijn GSM-nummers hier niet in opgenomen, tenzij expliciet doorgegeven door de eigenaar van het nummer. Mijn GSM nummer is bijvoorbeeld niet terug te vinden in de witte gids of waar dan ook op internet. Enkel mijn provider kan mijn persoonsgegevens koppelen aan mijn GSM nummer (en uiteraard mensen die me kennen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 11 jun 2018 15:59

Er zijn nogal wat gsm nummers gewoon terug te vinden bij Google :D

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 jun 2018 09:51

Er zijn nogal wat gsm nummers gewoon terug te vinden bij Google :D
Ja, omdat mensen die ooit ZELF vrijgegeven hebben. Als je je GSM nummer nergens zelf doorgeeft op internet, zal dit niet zomaar terug te vinden zijn, hoor. Google indexeert ook maar wat er terug te vinden is op internet, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Privacy-bescherming”