privé-berichten

cikiper
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

privé-berichten

#1 , 30 mei 2018 12:59

Ik zou graag willen weten of men mijn chatgesprekken met iemand anders kan gebruiken om klacht te kunnen indienen tegen mij.

Het gaat over het volgende: wij organiseren regelmatig uitstappen met een vriendenkring die interesse hebben in Wereldoorlog 1. Na een lezing in een kasteel, post er iemand van onze groep het volgende op de openbare groep: "ik heb er nog een extraatje aan overgehouden :D :D :D :D " en ze post daarbij een foto van een bord van oudstrijders.

Ergens verder, post ze het opnieuw en omdat ik mij toch vragen begin te stellen, zet ik: "Da meen je nie!" waarop zij antwoordt: "jawel, een kleinkind wilde dit nog kwijt :D :D :D "

Zij zaten nl in dat kasteel met een paar kinderen.

Wat wij daaruit hebben kunnen afleiden, is dat één van die kleinkinderen een bord heeft meegenomen uit het kasteel en het later toonde aan haar. Dat was ook de conclusie van iemand op een chatgesprek.

Nu wil die persoon mij beschuldigen wegens het uiten van valse beschuldigingen en wil klacht indienen bij de politie.

Ik had dus graag geweten of iemand mijn privé-gesprek met iemand anders mag gebruiken om klacht te kunnen indienen?

Verder, die persoon waarmee ik aan het chatten was, maakte dezelfde conclusie zoals mij nl dat ze het meegenomen had. Want waarom ontkent ze het niet onmiddellijk nadat ik zei: da meen je niet! Zij beweert nadien dat ze het gekregen heeft van iemand nog diezelfde avond. Waarom zet ze dat dan niet wanneer ik reageerde?

Ik had graag een paar reacties gezien en wat ik eventueel kan doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Siegfried
Berichten: 94

#2 , 30 mei 2018 13:41

Neems eens contact op met de mensen achter die tentoonstelling en vraag of ze een bord missen... Die persoon zal snel een ander toontje zingen als blijkt dat er inderdaad een bord gestolen is. Vraag ook of ze er medling van gemaakt hebben bij de politie.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2018 14:49

Neems eens contact op met de mensen achter die tentoonstelling en vraag of ze een bord missen... Die persoon zal snel een ander toontje zingen als blijkt dat er inderdaad een bord gestolen is. Vraag ook of ze er medling van gemaakt hebben bij de politie.
Goed voorstel.

Je kan "jawel, een kleinkind wilde dit nog kwijt :D :D :D " uiteraard ook interpreteren als: "een kleinkind van de eigenaar van het kasteel heeft me dit cadeau gedaan"? Geen idee of dit een mogelijkheid was.

Om verder op uw vraag te antwoorden: als u geen publiekelijke beschuldigingen hebt geuit, kan ze u niets maken. Als je met een derde persoon in een privé chat van gedachten wisselt over wat de eerste persoon gezegd heeft en daar bij bijvoorbeeld zegt "ik denk dat ze dat gestolen heeft", dan geef je enkel uw mening in een besloten gesprek tussen twee mensen. Dit is geen laster en eerroof. Ik heb geen idee op basis waarvan ze een klacht zou willen indienen tegen jou.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

cikiper
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mei 2018 16:31

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb inderdaad een mail gestuurd met een foto van het bord in bijlage. Maar ik denk dat het probleem zich stelt dat er zoveel borden zijn, dat ze het niet meer weten.

Ik dacht dus ook dat omdat het in een privé-gesprek was, zij mij niks kunnen maken. Ik heb het zeker niet publiekelijk gepost.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2018 16:34

Ik heb inderdaad een mail gestuurd met een foto van het bord in bijlage. Maar ik denk dat het probleem zich stelt dat er zoveel borden zijn, dat ze het niet meer weten.
Wees maar zeker dat een beheerder van een tentoonstelling of museum dat bord zal herkennen als het deel was van de collectie.
Ik dacht dus ook dat omdat het in een privé-gesprek was, zij mij niks kunnen maken. Ik heb het zeker niet publiekelijk gepost.
Hoe komt het dat ze dat privégesprek in handen heeft? Dit wil toch zeggen dat uw gesprekspartner de conversatie gelogd heeft en aan haar doorgestuurd?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

cikiper
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mei 2018 16:48

ja, ze zegt net in een chatgesprek dat ze genoeg bewijzen heeft tegen mij :-(

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 30 mei 2018 17:01

Als ze daar mee naar de politie gaat heeft deze ineens bewijzen van de mogelijke diefstal of verduistering.

cikiper
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mei 2018 17:12

Ja, want dat is het hem nu net. Als je die post bekijkt van haar dan is het net of ze wil zeggen: ik heb dat lekker meegenomen vanuit Beernem.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 mei 2018 13:26

"net of" heeft weinig juridische waarde. Maar uw gedacht zeggen tegen iemand in een privégesprek is ook niet strafbaar...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Privacy-bescherming”