GDPR

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

GDPR

#1 , 29 mei 2018 15:55

ik blijf mails krijgen met reclame van firma's waar ik nog nooit van gehoord heb.
mogen zij deze mails blijven sturen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2018 16:05

Neen, je kan vragen voor uit te schrijven, normaal staat het erop in wens geen mails te ontvangen, heb er zo een pak gewist !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

#3 , 29 mei 2018 16:09

maar dat ""uitschrijven "" stond vroeger ook al in die reclamemails!
wat is er dan veranderd sinds vrijdag?

Reclame

Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mei 2018 16:12

Wat er veranderd is? Er is een nieuwe wetgeving betreffende de privacy in voege getreden, en om hieraan te voldoen krijg je al deze mails.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mei 2018 16:23

ik blijf mails krijgen met reclame van firma's waar ik nog nooit van gehoord heb.
mogen zij deze mails blijven sturen ?
Neen, maar als dit echte spam is, trekken die "bedrijven" zich daar geen fluit van aan! In dat geval NOOIT klikken op de unsubscribe, want dit is eigenlijk tegen de malafide organisaties achter die mails zeggen: "Ja, ik gebruik dit e-mail adres nog actief, stuur nog maar meer rommel door!"
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mei 2018 16:26

Wat er veranderd is? Er is een nieuwe wetgeving betreffende de privacy in voege getreden, en om hieraan te voldoen krijg je al deze mails.
De bedrijven die je een mail sturen specifiek ivm GDPR zijn ter goeder trouw Daar zal je je perfect kunnen uitschrijven door op de unsubscribe te klikken. Maar alle pure "reclamemails" die je krijgt van obscure bedrijfjes voor trapliften, vochtproblemen in huis, verzekeringen, etc... waar ze met geen woord reppen over GDPR, zijn echte spam waar je niets tegen kan beginnen (behalve een goede spam-filter opzetten). Daar proberen unsubscriben is ten stelligste af te raden, omdat je dan aangeeft de je het e-mail adres nog actief gebruikt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

#7 , 29 mei 2018 16:47

dus de wetgeving is veranderd, maar in de realiteit zal ik mails van trapliften, vochtproblemen........ blijven ontvangen!!

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 29 mei 2018 16:48

Bel me niet meer inschakelen.
Maar ik weet niet of er ook een mail me niet meer versie bestaat.
+ een goede vuilbak functie - zelf al die mails steeds via berichtenfilters in prullenbak dumpen.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1679

#9 , 29 mei 2018 16:51

""bel me niet meer"" werkt meestal met anonieme telefoonnummers.
meestal in "opdracht" van de grote telecombedrijven
de grote telecombedrijven laten die obscure kleine bedrijven de kastanjes voor hun uit het vuur halen ( lees : potentiele klanten opbellen)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 mei 2018 09:45

Bel me niet meer inschakelen.
Maar ik weet niet of er ook een mail me niet meer versie bestaat.
Als dit al zou bestaan, zal dit weinig uithalen voor die pure spam-mails... Die afzenders trekken zich nergens iets van aan.
+ een goede vuilbak functie - zelf al die mails steeds via berichtenfilters in prullenbak dumpen.
Inderdaad. Ik heb heel wat spam-filters met wildcards staan. Alles met onderwerp *trap*lift* wordt automatisch naar de spam gezet, bijvoorbeeld...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 mei 2018 09:46

dus de wetgeving is veranderd, maar in de realiteit zal ik mails van trapliften, vochtproblemen........ blijven ontvangen!!
Ja. Probleem is dat de organisaties achter dat soort mails gewoon malafide zijn en zich dus geen fluit van de wetgeving aantrekken. GDPR heeft daar dus geen enkel effect op.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1479

#12 , 30 mei 2018 10:27

Heel die GDPR is een doodgeboren kindje. Tegen echte spam helpt het geen fluit. Niet over nagedacht, zoveel is duidelijk.

Didymus
Berichten: 2061

#13 , 30 mei 2018 10:33

Daar is het zoals Gebruiker21 al impliciet aangeeft ook helemaal niet voor bedoeld.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 mei 2018 10:51

Daar is het zoals Gebruiker21 al impliciet aangeeft ook helemaal niet voor bedoeld.
Inderdaad, GDPR heeft niets te maken met spam, maar met bescherming van uw persoonlijke gegevens.

Spam wordt puur gestuurd naar "een e-mail adres". De "organisatie" die die mails stuurt heeft geen idee welke persoon er achter dat e-mail adres zit. Ze hebben uw naam niet, uw adres niet, etc...

Zeggen dat GDPR een doodgeboren kindje is omdat het spam niet aanpakt, is zoals zeggen dat de wapenwetgeving een doodgeboren kindje is omdat je op de illegale markt toch nog een pistool kan kopen. Tja...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

katwezel
Berichten: 375

#15 , 30 mei 2018 12:27

Gaat het toevallig over een niet prive mail adres zoals vb gmail.com ? want dan ben je akkoord gegaan met hun voorwaarden en zal je dat in hun instellingen moeten aanpassen

Terug naar “Privacy-bescherming”