Stelen van malware

stanhope
Topic Starter

Stelen van malware

#1 , 15 mei 2018 17:05

Hypothetische situatie: (neen, ik heb geen enkele intentie om dit echt te doen)

Als ik op mijn computer een stuk malware heb staan verstopt in een file genaamd 'bitcoin wallet.doc' en iemand, bijvoorbeeld een tech support scammer, steelt dat bestand van mijn computer en voert dat uit. (Hierdoor geraakt zijn computer besmet met die malware.) Zou ik dan iets illegaals hebben gedaan?
Nu als het een rat zou zijn ben ik er vrij zeker van dat dit niet helemaal legaal is. Maar als het bijvoorbeeld memz trojan is, wat dan?

De malware zou in dit hypothetisch geval in een macro van dat .doc bestand zitten en alleen uitvoeren wanneer de macros van dat document worden ingeschakeld.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2018 11:28

Ja. Indien u bewust walmare in een document stopt in de hoop dat iemand dat document opent en op die manier andere IT systemen besmet, bent u illegaal bezig. Het feit dat de andere persoon dat document niet mocht openen, praat uw illegale activiteit niet goed. De éne misdaad is geen excuus voor de andere misdaad.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”