AVG-verklaring op persoonlijk blog

Amboseli
Topic Starter
Berichten: 9

AVG-verklaring op persoonlijk blog

#1 , 13 mei 2018 14:54

Vraag in verband met de nieuwe GDPR wetgeving:
Ik heb een persoonlijk blog waarop mensen reacties kunnen achterlaten. Ik verdien GEEN geld met mijn blog.
Moet ik ook zo'n AVG-verklaring als document opnemen op mijn blog? Ik lees her en der dat dit alleen geldig is voor ondernemingen, maar veel mede-bloggers zijn volop verklaringen aan het publishen op hun blog.
Het is mij allemaal nogal onduidelijk.
Dank voor meer info voor dit specifieke geval.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 14 mei 2018 09:51

1. Deze verordening is van toepassing op de geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking, alsmede op de verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen.
2. Deze verordening is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens:
(...)
c) door een natuurlijke persoon bij de uitoefening van een zuiver persoonlijke of huishoudelijke activiteit;
(...)
Een publieke blog kan je nog moeilijk als een zuiver persoonlijke of huishoudelijke activiteit beschouwen; AVG is dus van toepassing. U moet een privacydisclaimer publiceren en een verwerkingsregister bijhouden.
"sowieso" schrijf je zo.

Amboseli
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 16 mei 2018 09:57

Dank voor je antwoord.
In wezen beschouw ik mijn blog als een persoonlijke activiteit waarop weliswaar enkele mensen af en toe reageren. Ik begrijp dat ik mij dus wel in orde moet stellen met de wet.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”