GDPR en tripadvisor

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

GDPR en tripadvisor

#1 , 07 mei 2018 09:07

Den 28 mei begint de GDPR, maar er zijn er restaurants die denken dat ze nu eindelijk eens van tripadvisor gaan verlost zijn?

De vraag is kan een restaurant deze wet inroepen, of is een restaurant openbaar en kunnen zij de privacy niet in roepen?.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#2 , 07 mei 2018 09:14

Ik dacht dat deze wetgeving er enkel voor burgers was, niet voor rechtspersonen.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2018 09:30

Ik dacht dat deze wetgeving er enkel voor burgers was, niet voor rechtspersonen.
Maar er zijn in de horeca zowel burgers als rechtspersonen en dit is het probleem.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 07 mei 2018 09:33

Tripadvisor is de verwerkingsverantwoordelijke, dus de GDPR is wel degelijk van toepassing.

Het moet wel om persoonsgegevens van natuurlijke personen gaan. Iemand die een recensie schrijft verwerkt daar niet per definitie persoonsgegevens in, al kan het natuurlijk wel.

@denlowie: Wat bedoel je dus precies?
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12837

#5 , 07 mei 2018 09:35

Ik dacht dat deze wetgeving er enkel voor burgers was, niet voor rechtspersonen.
Maar er zijn in de horeca zowel burgers als rechtspersonen en dit is het probleem.
Klopt maar een eenmanszaak zal nog steeds een "firmanaam" hebben, waar volgens mij geen wetgeving aan gelinkt is. Maria Peeters zal dus vergeten kunnen worden, Frituur Maria niet.
Laatst gewijzigd door LeenW op 07 mei 2018 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12837

#6 , 07 mei 2018 09:36

dubbel

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 mei 2018 09:48

Dit is duidelijk !

Zoals ik het wel dacht op de horeca forums lopen ze altijd jaren achter als het in hun kraam past.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 07 mei 2018 09:56

Kan je iets specifieker zijn over welke aannames ze op dat bewuste forum aan het maken zijn? Gaat het over het feit dat hun eetgelegenheid niet meer op Tripadvisor zou mogen staan omdat er een persoonsnaam in verwerkt is?

Vind het wel interessant hoe sommigen in de GDPR blijkbaar de heilige graal zien voor al hun problemen. :)
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 mei 2018 10:06

Kan je iets specifieker zijn over welke aannames ze op dat bewuste forum aan het maken zijn? Gaat het over het feit dat hun eetgelegenheid niet meer op Tripadvisor zou mogen staan omdat er een persoonsnaam in verwerkt is?

Vind het wel interessant hoe sommigen in de GDPR blijkbaar de heilige graal zien voor al hun problemen. :)
Wel het is dood simpel, je weet dat zeer velen een recensie schrijven (met een nicknaam) van restaurants, en zoals je ook weet daar staat dikwijls niet veel goeds in van een restaurant, want als het goed is schrijven er minder iets.

Nu denken de meeste restaurants dat tripadvisor en ook de andere dit niet meer gaan mogen publiceren met de wet op de GDPR. er word niet op de persoon geschreven maar wel op het openbare restaurant.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 07 mei 2018 10:09

Toch mijn initiële vermoeden dus. Je kan ze geruststellen: er zullen nog steeds restaurants tot op de grond worden afgebroken. Alleen dat zaakvoerder A of ober B een rottige kop heeft, zullen ze kunnen laten verwijderen. :)
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 mei 2018 10:17

Heb ook op Nederlandse websites gekeken want in Nederland noem men GDPR ook AVG, niks te vinden en ook op iens, eetnu, en tripadvisor is er niks maar ook niks over te lezen, zelfs google doet nu ruimschoots mee met die recensies
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 07 mei 2018 10:43

AVG is het officiële Nederlandse acroniem voor GDPR, ook hier in Vlaanderen. Ze zullen waarschijnlijk allemaal wel hun privacy policy hebben aangepast, maar verdwijnen gaan die platformen op 25 mei zeker niet.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Privacy-bescherming”