Privacy nummerplaten

Autospotter
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Privacy nummerplaten

#1 , 02 mei 2018 22:37

Beste

Velen zitten met dezelfde vraag maar ik wil dit voor eens en altijd uitgeklaard zien.

Ik doe als hobby autofotografie. Vaak staan deze wagens gewoon langs de kant van de weg. Vele eigenaars zijn vriendelijk en vertellen wel
graag eens iets over hun auto en laten je foto's maken maar af en toe heb je te maken met mensen van de andere soort... Mensen die beginnen te roepen: "Wat doe jij daar aan mijn auto!? Ik heb je daar geen toestemming voor gegeven!" en dergelijke zaken. Als mensen mij vragen om de foto's te verwijderen doe ik dit natuurlijk maar mijn vraag is: Als ik de auto's gewoon op een openbare weg staan en de eigenaar niks tegen je gezegd heeft omdat hij nergens te bespeuren valt, mag je dan foto's maken van de wagen? Indien niet, mag je het wel doen als je de nummerplaat verduistert op de foto?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 02 mei 2018 22:45

Een auto op openbare weg fotograferen is niet verboden - verwijder wel de nummerplaat op de foto. Dan kan er nooit enig probleem zijn.
Zolang dat er geen identicifeerbare zaken opstaan naar eigenaar toe geen probleem.

U hebt het portretrecht op de foto.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”