aangekochte bezittingen als kind, wat tijdens scheiding?

Another23
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

aangekochte bezittingen als kind, wat tijdens scheiding?

#1 , 29 apr 2018 03:21

Als meerderjarige die nog thuis woont zit ik in een verwarrende situatie thuis. Mijn ouders hebben besloten te scheiden maar van 1 is er tegenspraak op wat ik van inboedel meekrijg, nu zijn er bepaalde meubels en andere zaken waar ik zelf als kind de helft van betaald heb de andere helft door mijn ouders is betaald. Kan ik op deze zaken dan nog aanspraak maken? Zeker nu de verdeling plaatsvind en 1 van mijn ouders moeilijk begint te doen over desbetreffende meubels en gerief, omdat het dan voor 1/4 van hen elk is en volgens die persoon ook verdeeld moet worden tussen hun twee... ookal heb ik de helft betaald.

Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 29 apr 2018 11:09

Als de communicatie op die manier verloopt, kan je niet veel anders doen dan de letter van de wet te volgen. Ik ga er van uit dat slechts één van de ouders eist dat 1/4 van de waarde zijn/haar iegendom is. Wél; je stuurt een aangetekend schrijven naar deze ouder waarin je voorstelt om samen een neutrale schatter (geen banden met de familie) aan te stellen. U betaalt met z'n 3en samen deze schatter voor zijn opdracht . De schatter schat de waarde van deze spullen "in gemeenschappelijke eigendom". Uiteraard zal die waarde absoluut niet meer de waarde van bij de aankoop bedragen. Maar goed: dit bedrag wordt dan netjes gedeeld door 4 en u betaalt de eisende ouder 1/4e van dat bedrag uit. De vraag is maar of de eisende ouder voor dat bedrag de schatter kan betalen. En dan zijn er nog pertinente vragen die andere perspectieven openen: Wie heeft de aankoopbewijzen van de spullen en waar bevinden de spullen zich momenteel? In de woning van de eisende ouder of de jouwe?

Another23
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 apr 2018 13:40

Bedankt al voor de informatie hierover Eylis, de aankoopbewijzen heb ik en staan ook op mijn naam, ik heb toen de spullen aangekocht en de helft ervan is aan mij terugbetaald door mijn ouders en de spullen bevinden zich nog in mijn ouderlijk huis, maar daar woon ik momenteel zelf ook nog (ik draag maandelijks een bedrag af aan mijn ouders voor mijn huur)

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 29 apr 2018 13:50

Dan is het nog simpeler: je bent momenteel gedomicilieerd op het adres van je ouders, waar je spullen zich ook bevinden én je bezit er de aankoopbewijzen van. Dat bewijst dat jij de eigenaar bent. Dat je ouders dit gefinancierd hebben zonder daarover een afspraak gemaakt te hebben dat dit slechts een lening was (die terug betaald moest worden) kan je zien als een geschenk. Daar maakt men ook geen afspraken over. Dus stuur een AS naar de "protesterende ouder" waarin je melding maakt van de aankoopbewijzen van je spullen. (Maak geen gewag van de geschonken som). Meld dat je juridisch gezien de eigenaar bent van deze zaken. Indien deze ouder het bezit van deze spullen wenst aan te vechten, zij/hij zich tot de rechtbank kan richten.

Terug naar “Privacy-bescherming”