WIe mag bankgegevens inkijken?

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

WIe mag bankgegevens inkijken?

#1 , 13 apr 2018 19:53

Geachte ,
Vandaag ben ik op aanraden van een maatschappelijk werker van de ziekenkas doorgestuurd geweest naar het gemeentehuis in mijn woonplaats. Dit om een uitkering voor bejaarden (sorry, ik weet de exacte naam niet) aan te vragen.
Het betreft hier een zwaar hulpbehoevende vader.
Hetgeen men mij mededeelde in het gemeentehuis:
Mevrouw, uw vader dient zich op 26 april aan te bieden in het sociaal huis (voormalig OCMW) van uw woonplaats. (vader kan zich niet verplaatsen van op de parking tot in sociaal huis. Maximum 20 meter). Hij dient mee te brengen: ID, pincode van ID. Ook belastingsformulier om te zien hoeveel zijn jaarlijks pensioenTJE bedraagt. Tot hiertoe geen probleem.
Toen zei die dame: er zal ook nagegaan worden of uw vader eigendom heeft. Ik zei : nee, vader heeft geen eigendom. Toen zei ze: Het sociaal huis gaat nakijken of uw vader ooit schenkingen (!) gedaan heeft + hoeveel geld hij op zijn zichtrekening en ook op zijn spaarboekje staan heeft.
Is dit de normale gang van zaken? Vader heeft het minimumpensioen, heeft max 2000 euro op zijn spaarboekje staan.
Sorry voor de lange uitleg. Maar nu concreet mijn vraag: mogen de mensen van het sociaal huis zomaar mijn vaders rekeningen inkijken? Is dat wettelijk?
Ik wil alvast de mensen bedanken die hier een antwoord op weten.
Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 apr 2018 20:02

Natuurlijk jullie vragen om finaciele hulp en het OCMW heeft het recht om dit te vragen, indien je dit niet wil geven wat je goed recht is moeten ze en zullen jullie geen hulp geven, het gaat niet op dat iemand 50.000€ schenkt aan iemand, en een jaar nadien om hulp van het ocmw komt vragen !

Dit gaat niet hé !!

Dit gaat men eerst controleren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2018 20:19

Natuurlijk jullie vragen om finaciele hulp en het OCMW heeft het recht om dit te vragen, indien je dit niet wil geven wat je goed recht is moeten ze en zullen jullie geen hulp geven, het gaat niet op dat iemand 50.000€ schenkt aan iemand, en een jaar nadien om hulp van het ocmw komt vragen !

Dit gaat niet hé !!

Dit gaat men eerst controleren !
Bedankt voor je snelle antwoord.
Het gaat hier dus om een uitkering, waarvan ik zelfs niks wist.
Hulp aan bejaarden, of tegemoetkoming. Zoiets. Van FOD
Het is echt de Mutualiteit die mij vertelde dat mijn vader er mogelijk recht op heeft.
EN nee, dit is niet het OCMW die vader een 'leefloon' zou geven. Noch iets anders.
Het betreft echt een tegemoetkoming aan bejaarden van het FOD.
Nogmaals bedankt dat je wilde reageren.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 13 apr 2018 23:11

OCMW diensten mogen dat. Ze kunnen trouwens ook uw financiële gegevens opvragen en die van alle andere kinderen.Indien dat nodig zou zijn.

lucas123
Berichten: 483

#5 , 14 apr 2018 09:39

Ik dacht dat dat noemde 'THAB', zijnde tegemoetkoming hulp aan bejaarden.
Ik heb dat ook aangevraagd voor mijn schoonvader. Op die formulieren moest inderdaad expliciet ingevuld worden of dat er (de laatste 3 jaar dacht ik) een schenking is gebeurd en hoeveel het bedrag was. Je moet op die formulieren ook invullen hoeveel geld er op spaarrekeningen staat en hoeveel in andere beleggingen. Ook huurinkomsten moet je invullen. Ze gaan inderdaad dus de volledige geld-geschiedenis na. Je moet dat formulier handtekenen. Niet vermelden zou dus fraude zijn en kan kwalijke gevolgen hebben. Op die geldbedragen worden dan formules toegepast die leiden tot nieuwe bedragen die dan meetellen om te zien of dat je onder een bepaalde noodzakelijke grens blijft om een uitkering te krijgen. Die berekeningen staan op de formulieren die je na afloop van de overheid krijgt. OCMW en bv. sociale dienst van de ziekenkas kan helpen bij het invullen van die aanvraag.

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 apr 2018 12:48

Bedankt voor de antwoorden.
Nu weet ik dat ze het recht hebben om de bankgegevens na te kijken.
Ik heb er verder geen probleem mee hoor.
Vader krijgt een minimumpensioentje, heeft geen bezittingen en een habbekratz op de spaarboek.
Dank voor de antwoorden!

Terug naar “Privacy-bescherming”