aangeven camerabewaking

NSP
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

aangeven camerabewaking

#1 , 04 mar 2018 12:16

Ik plaatste enkele bewakingscamera's die mijn tuin en voordeur filmen. In principe volledig reglementair: pictogram aan het hek, geen beelden van de openbare weg of de buren etc.

Nu vind ik tegenstrijdige informatie over het aangeven van deze camera's.

Op de website van de politie (http://www.lokalepolitie.be/5418/vragen ... ingscamera) verwijst men naar de camerawet en staat te lezen:
"Er is één situatie waarin u geen aangifte hoeft te doen, nl. als u de camera plaatst IN uw eigen woning."
Nu kijk ik zelf in de camerawet en daar lees ik het volgende (bij het gedeelte over besloten plaatsen):
"De beslissing [om een camera te plaatsen] hoeft niet te worden meegedeeld aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de korpschef van de politiezone waar die plaats zich bevindt, wanneer de bewakingscamera of -camera's door een natuurlijke persoon worden aangewend voor persoonlijk of huiselijk gebruik."
Volgens mij betekent dit laatste dat ik dus geen aangifte moet doen (ik ben een natuurlijk persoon en ik ben niet van plan de beelden op youtube te zetten of zo). Maar dit lijkt wel in tegenstrijd met wat op de website van de politie staat.

Is de informatie op de politiewebsite verkeerd of ligt het aan mijn beperkt juridische vermogen dat ik de camerawet verkeerd interpreteer?

Wat denken de echte juristen hiervan?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 04 mar 2018 17:42

Het zijn dus vaste camera's , binnen het deel dat enkel voor jou en je.huishouding toegankelijk is ; geen aangifte
Echter aan je voordeur kan vb de postbode wel gefilmd worden dus aangifte verplicht
( deurparlafoons met camera die pas in werking treden als men aanbelt moeten niet aangegeven worden )

NSP
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mar 2018 09:14

Voor de duidelijkheid: mijn brievenbus staat aan het hek waar het pictogram hangt en wordt niet gefilmd. Bezoekers moeten ook aan het hek aanbellen. Lijkt er over te gaan wat de definitie is van een besloten plaats. Volgens de politie zou dat dan enkel IN de woning zijn, maar zo duidelijk vind ik de definitie in de camerawet niet. Het is in ieder geval niet de bedoeling dat iederen zomaar in mijn (voor)tuin rondwandelt.
3° niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats : elk besloten gebouw of elke besloten plaats die uitsluitend bestemd is voor het gebruik door de gewoonlijke gebruikers;

Reclame

katwezel
Berichten: 375

#4 , 05 mar 2018 13:45

Dan is er geen aangifte nodig

Terug naar “Privacy-bescherming”