recht op vergetelheid

stanhope
Topic Starter

recht op vergetelheid

#1 , 29 nov 2017 15:06

Ik help mee met het beheren van een online forum en recent zijn er een aantal mensen die aan ons vragen om al de gegevens die wij over die personen hebben te verwijderen. Die personen zeiden dat het een europese wet is en dat er boetes van miljoenen op staan indeen we dit niet doen.

Nu ik betwijfel zeer hard dat ze dit ooit in een rechtbank zouden kunne hard maken. Maar zover wil ik het liever niet laten komen. Ik heb was rondgelezen en heb iets gevonden van het recht op vergetelheid. Maar voor zover ik kan zien zijn geen van de voorwaarde die gelden voor een organisatie om verplicht te zijn om informatie te verwijderen van toepassing.

De personen die dit vragen willen dat we echt alle informatie die we hebben over hun verwijderen. Nu sommige van die personen zijn geband van onze arma servers, dat is technisch gezien informatie die wij over hun bijhouden. Het zou mij zeer sterk lijken zouden wij dus op het verzoek van die persoon die informatie moeten verwijderen.
Daarnaast vragen ze ook dat we alle posts die zij ooit gemaakt hebben op dat forum verwijderen. Moeten wij dat doen? Ze hebben die informatie ten slotte zelf op ons forum gezet, wij hebben hun daar niet toe verplicht.
Daarnaast houden we ook in een deel van ons forum dat niet publiek toegankelijk is informatie over die personen bij. Die informatie gaat meestal over onaanvaardbaar gedrag op of ons forum of op onze teamspeak server. We houden dit bij om in de toekomst beter te kunnen reageren op mogelijks onaanvaardbaar gedrag.

Hoeveel waarheid zit er in die claims van die mensen dat wij alle informatie die wij over hun hebben moeten vergeten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2017 15:20

Ik denk dat er vrij veel waarheid in hun claims zit! Je kan "recht op vergetelheid" niet inroepen om iets met opzet niet te doen. Dan is het geen vergetelheid meer. Als iemand jou verzoekt om persoonlijke gegevens te verwijderen, moet je dit doen en kan je dit niet negeren met als excuus "recht op vergeteleid".

Als iemand dus zegt: ik wens dat je mijn account verwijdert + alle posts die ik ooit op uw forum gemaakt heb, dan moet je dit in principe doen. Of je ook tot zo'n mega-boete zal veroordeeld worden moest het tot een proces komen, durf ik te betwijfelen, gezien het waarschijnlijk kleinere karakter van het forum? Maar moest iemand naar de rechtbank trekken, zou de rechtbank u wel kunnen opleggen om de gevraagde dingen alsnog te verwijderen, eventueel met een dwangsom indien je dit niet doet...

Gevevens over gebande leden (bijvoorbeeld bijhouden van nicknames of gebande IP adressen) kan je mogelijk wel nog bewaren, zolang deze niet verder gelinkt zijn aan fysieke personen binnen uw systeem.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

stanhope
Topic Starter

#3 , 29 nov 2017 15:41

Wel een IP is waarschijnlijk hetgeen dat het dichtste bij persoonlijke gegevens komt. Zelf houden we geen informatie zoals (echte) naam, adress, ... bij. Het enige dat we bijhouden is (steam 64-)UID (wat we nodig hebben voor bans en publiek beschikbaar is bij steam zelf), vorige waarschuwingen/kicks/bans, notities over onaanvaardbaar gedrag, publiek gemaakte posts op het forum, ...
Echt persoonlijke informatie hebben we niet (tenzij iets dat ik vermeld heb persoonlijke info is)
Ik heb was rondgelezen en heb iets gevonden van het recht op vergetelheid. Maar voor zover ik kan zien zijn geen van de voorwaarde die gelden voor een organisatie om verplicht te zijn om informatie te verwijderen van toepassing.
Ik denk dat ik hier niet duidelijk genoeg was. Ik vroeg mij af of de personen die vragen dat we informatie vergeten zich tot het recht op vergetelheid kan wenden. Want voor zover ik het begrijp hangen daar enkele voorwaarde aan vast voor een organisatie verplicht is om het ook echt te doen.

Reclame

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 nov 2017 08:17

Interessante lectuur :

http://www.studio-legale.be/recht-op-ve ... r/?lang=nl

Als ik dit en andere teksten goed interpreteer, bestaat het recht op vergetelheid om publieke, persoonlijke info te wissen zodat deze niet meer gevonden kan worden. Dus gegevens die achter slot en grendel zitten (zoals het afgesloten deel van uw forum, waar niet iedereen in kan) zal daar sowieso niet onder vallen. Ik veronderstel dat uw banlist ook niet publiek is, dus dat zal ook niet moeten verdwijnen.

Verder nog, volgens het arrest van 29/04/2016 moet er niet overgegaan worden tot een totale verwijdering. Het anonimiseren van de gegevens zou al voldoende zijn. Verander de username van de gebruiker (Banneduser0001?) en ga na of hij niks van persoonlijke gegevens in zijn posts heeft gezet.

stanhope
Topic Starter

#5 , 30 nov 2017 11:52

Inderdaad, ik heb het nu al eens snel gelezen. Ik zal het na de les nog eens iets aandachtiger lezen.
Als ik dit en andere teksten goed interpreteer, bestaat het recht op vergetelheid om publieke, persoonlijke info te wissen zodat deze niet meer gevonden kan worden. Dus gegevens die achter slot en grendel zitten (zoals het afgesloten deel van uw forum, waar niet iedereen in kan) zal daar sowieso niet onder vallen. Ik veronderstel dat uw banlist ook niet publiek is, dus dat zal ook niet moeten verdwijnen.

Verder nog, volgens het arrest van 29/04/2016 moet er niet overgegaan worden tot een totale verwijdering. Het anonimiseren van de gegevens zou al voldoende zijn. Verander de username van de gebruiker (Banneduser0001?) en ga na of hij niks van persoonlijke gegevens in zijn posts heeft gezet.
Wel gebruikers kunnen zelf al hun eigen posts editen. Dus als ze zelf persoonlijke info in posts hebben gezet kunnen ze die zelf ook verwijderen. Zijn we dan daarmee in orde als we de gebruiker zelf de mogelijkheid geven om die info te verwijderen? Er word nu wel een kopie van elke post die ge-edit wordt bijgehouden maar die is niet publiek beschikbaar.
Nee de banlist is niet publiek beschikbaar, ban-appeals wel. Maar die maken users zelf en kunnen ze zelf wijzigen zodat die niets meer bevat.

Is gebruik maken van een username en niet je echte naam al anonimisering? Voor zover ik weet gebruikt er op ons forum niemand zijn echte naam. Users kunnen ook zelf hun username veranderen (max 3 keer per jaar als ik me niet vergis). Dus als ze hun huidige gebruikersnaam willen anonimiseren kunnen ze dit ook zelf.

Het enige waaraan ik dan nog kan denken is dat er info over die gebruiker ergens in een post dat door iemand anders is gemaakt op het forum staat. Dat is dan het enige dat ze niet zelf kunnen aanpassen. Dus is dat het enige dat ze ons echt toe kunnen verplichten om aan te passen, of zit ik daar fout?

En als ze ons echt willen verplichten om alle informatie over hun te anonimiseren of te verwijderen moeten wij dan zoeken naar alle plaatsen waar dit moet gebeuren of moet de gebruiker zelf naar voren komen met waar hij zijn info verwijderd wil hebben?

Konijn
Berichten: 15

#6 , 30 jan 2018 15:51

het recht op vergeten te worden (vergetelheid is iets anders...) wordt vermeld in de GDPR wetgeving van de EU die in voege treedt op 25 mei 2018.
En ja, aan overtredingen hangen maximumboetes van enkele miljoenen, het blijft echter aan een rechter om deze op te leggen en die gaat dat niet doen voor een klein forum.
De GDPR is zeer ingrijpende wetgeving waar alles en iedereen aan moet voldoen. Google er eens op en verlies de goesting om nog een forum open te houden....

haroldvv
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mei 2018 04:51

mischien een beetje laat maar ik weet dat er in de regels van steam staat dat exsterne ondersteunde forums en andere comunity dingen de UID ten alletijden mogen behouden alle rest zouw ik niet weten maar zouw zeggen als iemand het vraagt om alles te verwijder kun je dat denk ik het beste doen.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 11 mei 2018 09:37

Zeer onduidelijke tekst en vol schrijffouten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 mei 2018 10:18

Het is niet omdat Steam zegt dat ze het zo doen, dat ze ook dat recht hebben. Als de UID (Unique Identifier) behouden blijft, maar alle data, berichten, etc... die gelinkt zijn aan die UID maken het mogelijk de oorspronkelijke identiteit van de gebruiker aan die UID te achterhalen, dan is Steam nog steeds in overtreding, zelfs al hebben ze de persoonsgegevens zelf, die gelinkt waren aan die UID, verwijderd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 mei 2018 11:04

De dienstverlener (bijv. een forumbeheerder) is in principe gehouden om op verzoek de geplaatste berichten te verwijderen van het netwerk en dit op basis van de Gw., EVRM en bescherming persoonsgegevens.
.

Terug naar “Privacy-bescherming”