Post verdwijnt uit brievenbus

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

Post verdwijnt uit brievenbus

#1 , 04 nov 2017 18:26

Graag had ik van jullie wat advies ivm het volgende.

Sinds vorig jaar merk ik dat er sporadisch post uit mijn brievenbus verdwijnt. Ik heb dit een eerste keer gemerkt toen ik te voet naar een winkel in de stad ging en merkte dat er post in mijn brievenbus zat. Aangezien ik dit niet kon meenemen, dacht ik: "Ik haal het er bij mijn thuiskomst wel uit." Maar toen ik terug kwam, zag ik dat de brievenbus leeg was. Mijn krant en reclame was verdwenen. Op het missen van de reclame was ik niet zo kwaad, maar wel op het feit dat de krant verdwenen was. Op zich uiteraard ook geen groot gemis aangezien ik de krant ook digitaal kan lezen (alhoewel ik de papieren versie verkies), maar ik betaal wel een abonnement hiervoor dus wil ik die krant ook hebben vanuit het principe. Omdat het de eerste keer was, maakte ik er eerder een bagatel van. In de 2 weken daaropvolgend merkte ik telkens weer dat ik geen krant ontvangen had. Maar omdat ik er nooit zeker van was dat ik deze wel ontvangen had, gaf ik dit aan bij de klantendienst van Het Nieuwsblad waardoor mijn abonnement met 2 dagen verlengd werd. In mijn achterhoofd hield ik er echter rekening mee dat er weer iemand de krant uit de brievenbus gehaald had...

Nadien gebeurde er een tijdje niets tot het weer gebeurde: ik ging weg en liet de post in de bus steken. Deze keer stak er precies ook een envelop in. Maar bij thuiskomst was de bus weeral leeg... Een week later was de krant (iets anders zag ik niet zitten) weeral verdwenen. Telkens heb ik gezien dat er post in de bus zat en verdween deze dus. Het is wel mogelijk om de krant uit mijn bus te halen wanneer deze er niet zo ver in zit, maar dat was in deze gevallen niet mogelijk. Of na een lange tijd staan peuteren in de bus, lukt het misschien. Ik heb dit al geprobeerd, maar daar heb je vaak wel wat tijd voor nodig of het lukt gewoonweg niet. Ik veronderstel dat als je post wil stelen, dat je dit toch snel moet kunnen doen? Dus lijkt het me eerder waarschijnlijk dat iemand mijn bus kan openen... Ik huur een appartement dus mogelijk heeft de verhuurder een 2e sleutel. Het toeval wil echter dat mijn verhuurder in de buurt was bij deze 2 keren. Eenmaal was ik zelfs maar 10 minuten weg... Ik heb hem wel ooit eens op zijn plichten als verhuurder gewezen, maar of dat een "motief" is? Ik heb al geprobeerd om mijn slot af te plakken met plakband om te zien of de afdruk van een sleutel erin staat, maar dat lukt blijkbaar niet. De afdruk van het slot staat er steeds in toen ik het testte en anders is de plakband te zichtbaar.

De afgelopen weken heb ik weer gemerkt dat ik geen krant kreeg en is hiervoor dus mijn abonnement verlengd. Maar mogelijk werd de bus leeg gehaald door iemand. Vandaag liet ik de postbode de krant in de bus steken, ik ging juist weg, en toen ik zonet terug kwam was de bus leeg. Nochtans heb ik duidelijk gezien dat de postbode de krant goed ver in de bus gestoken heeft... De eerste keer dat ik het aangaf bij Het Nieuwsblad heb ik nadien ook van de bezorgdienst vernomen dat ze wel degelijk de krant in de bus gestoken hadden.

Dus ja, wat doe ik best? 2x heb ik mijn verhuurder hiervan verdacht, maar uiteindelijk zal hij dat ontkennen. Heeft het zin om klacht in te dienen bij de politie? Wellicht zal dit nooit opgelost worden... Ik heb ook nooit gemerkt dat ik belangrijke post gemist heb, buiten die ene envelop. Maar daarvan heb ik nooit iets gehoord dus wellicht was het geen rekening,... Ik kan de buren verdenken, maar ik weet ook dat de kans klein is dat zij er voor iets tussen zitten. Het gebeurd ook altijd overdag en dan zijn ze zelfs gaan werken in de meeste gevallen. Misschien heeft het wel zin om klacht in te dienen bij de politie. Mogelijk gebeurd het ook bij andere mensen en is het wel belangrijk van dit aan te geven.

Bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38589

#2 , 04 nov 2017 19:50

Afspreken met leverdienst (de post) dat er een sms naar u wordt gestuurd indien er wordt gepost - terwijl u ergens op een verdoken plaats buiten de zaak in het oog houdt. Als u foto's kan maken doe dat dan. Opgelet deze foto's zijn in feite een inbreuk op de privacy maar u kan deze wel aan de politie overhandigen en alleen aan hen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 nov 2017 20:09

Verander het slotje van uw brievenbus, en plaats het oude slot terug bij verhuis. Je hoeft dit niet te vragen of te melden aan de verhuurder. Kan heel gemakkelijk zelf gedaan worden. Binnen in de bus de zeskante moer losdraaien en heel het slot uitnemen.

Reclame

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#4 , 04 nov 2017 22:44

Bedankt voor de tips.

Ik ga eerst bij de buren naast de blok waar ik in woon eens horen of zij soms mijn krant krijgen. De voordeuren lijken erg op elkaar en ik woon op nr 55, zij op 55a. Dus misschien zit daar de fout. Maar dat gaat dan enkel over de keren dat ik de krant gewoon niet vond in de bus. Niet over dat ik ze wel zag zitten en nadien niet meer.

Helaas heb ik niet de tijd om continu mijn brievenbus in het oog te houden. En dat ze leeggehaald wordt gebeurd zeker niet elke week.

Terug naar “Privacy-bescherming”