Ongevraagde reclame

leuvenaar1989
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ongevraagde reclame

#1 , 19 okt 2017 20:34

Sinds enkele maanden ben ik gestart met verbouwingen aan mijn huis. Enkele weken geleden begon ik persoonlijke reclame toegestuurd te krijgen via de post. Reclame die wel heel specifiek toegespitst was op mijn verbouwing.

Toen ik de bedrijven contacteerde die me de direct mailings stuurden, verwezen ze me door naar Infobuild, een bedrijf dat gegevens verkoopt van verbouwers. Na contact met deze firma blijkt dat hun correspondenten gemeentehuizen in België/Vlaanderen afgaan en gegevens noteren van alle bouwvergunningen die openbaar worden gemaakt. Die gegevens verkopen ze daarna door aan bedrijven.

Nu is mijn vraag: mag dat zomaar? Ik heb nooit om deze reclame gevraagd, waardoor dit technisch gezien 'spam' is.

Ter info: ik heb me intussen uit de database laten verwijderen. Hier werd gelukkig niet moeilijk over gedaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 19 okt 2017 21:26

Via de post is wettelijk geen ongevraagde reclame .
De post moet geadresseerde zaken en zaken die zij contractueel moeten verdelen in uw brievenbus stelen.
Wat u hebt gedaan is inderdaad de enigste wijze om er vanaf te geraken.

polk
Berichten: 437

#3 , 19 okt 2017 21:56

Er is sprake van verwerking van uw persoonsgegevens en bijgevolg is de wet 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke
levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens (WVP) van toepassing.

Enkele bemerkingen:
- het bedrijf moet aangifte doen van haar activiteiten bij de privacycommissie (art 17 WVP). Dit is in orde, zie https://eloket.privacycommission.be/elg ... veId=96845
- het bedrijf moet de gegevens 'eerlijk en rechtmatig verwerken' (art 4, § 1, 1°). In concreto betekent dit bijvoorbeeld haar identiteit niet verbergen, het uitschrijven niet bemoeilijken, geen gevoelige gegevens verwerken, eerlijk zijn over de herkomst van de gegevens, ... Lijkt mij oké.
- art. 4, § 1, 2° WVP stelt dat: persoonsgegevens voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden dienen te worden verkregen en niet verder te worden verwerkt op een wijze die, rekening houdend met alle relevante factoren, met name met de redelijke verwachtingen van de betrokkene en met de toepasselijke wettelijke en reglementaire bepalingen, onverenigbaar is met die doeleinden. Hier wringt het schoentje: m.i. mag oorspronkelijke gegevensbron (de bouwvergunning) niet gebruikt worden om een database van 'verbouwers' aan te leggen en deze te verkopen aan bouwbedrijven voor reclamedoeleinden.

U kan melding maken aan de commissie dat het bedrijf mogelijk de bepalingen van art. 4, § 1, 2° WVP schendt: ongeoorloofd gebruik van openbare gegevens voor commerciële doeleinden (direct marketing). Onverenigbare aanwending van persoonsgegevens kan strafrechtelijk bestraft worden (artikel 39, 1° WVP).

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 okt 2017 09:08

Ook winkels en grootwarenhuizen gebruik uw adresgegevens bij betaling met bankkaart. Zo kan je de weken nadien precies reclame ontvangen van producten die je aankoopt.
Je kan dat enkel voorkomen door overal en altijd contant te betalen.
Dat is nu eenmaal eigen aan dit elektronische tijdperk. Ze weten alles over u. Ben je hiermee niet akkoord, moet je een een grot gaan wonen

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 20 okt 2017 20:07

Mava

Toch wel een verschil. Bij de aanvraag van zo'n kaart verklaar je je uitdrukkelijk akkoord met het gebruik van die info voor commerciële doeleinden. Er is inzake privacy veel Europese regelgeving die strikte verplichtingen oplegt waaronder expliciete goedkeuring gebruiker. Dat is niet gevraagd noch verleend bij aanvraag bouwvergunning.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Privacy-bescherming”