inloggen met identiteitskaart

iota
Berichten: 830

Re: inloggen met identiteitskaart

#16 , 18 okt 2017 10:27

Een multimediaketen kan vragen of ze je kaar mogen uitlezen, maar ze mogen NIET zeggen dat je ergens geen recht op hebt (bijvoorbeeld het kassaticket of garantie) als je dit niet wenst te doen.
Even on the side: mjjn dochter bestelde onlangs een kleinigheid bij die multimediaketen en kreeg gisteren in de winkel haar bestelling niet mee omdat ze haar eID niet bij had. Wel andere legitimatiebewijzen (waaronder een scan van haar eID op smartphone) + bevestigingen van de bestelling en van de betaling.
Maar geen eID laten scannen = geen bestelling meekrijgen. Het ging om een pruts van 5 euro of zo.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#17 , 18 okt 2017 10:36

Een multimediaketen kan vragen of ze je kaar mogen uitlezen, maar ze mogen NIET zeggen dat je ergens geen recht op hebt (bijvoorbeeld het kassaticket of garantie) als je dit niet wenst te doen.
Even on the side: mjjn dochter bestelde onlangs een kleinigheid bij die multimediaketen en kreeg gisteren in de winkel haar bestelling niet mee omdat ze haar eID niet bij had. Wel andere legitimatiebewijzen (waaronder een scan van haar eID op smartphone) + bevestigingen van de bestelling en van de betaling.
Maar geen eID laten scannen = geen bestelling meekrijgen. Het ging om een pruts van 5 euro of zo.
Als dat in de voorwaarden staat, kan dit volgens mij wel.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 18 okt 2017 10:40

Ik voorspel zelfs de de ID kaart in de toekomst nog voor andere doeleinden zal gebruikt worden, je komt zelfs geen hotel binnen om te verblijven zonder je id kaart.
en ga maar eens iets huren, geen id geen materiaal .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 18 okt 2017 11:09

Een multimediaketen kan vragen of ze je kaar mogen uitlezen, maar ze mogen NIET zeggen dat je ergens geen recht op hebt (bijvoorbeeld het kassaticket of garantie) als je dit niet wenst te doen.
Even on the side: mjjn dochter bestelde onlangs een kleinigheid bij die multimediaketen en kreeg gisteren in de winkel haar bestelling niet mee omdat ze haar eID niet bij had. Wel andere legitimatiebewijzen (waaronder een scan van haar eID op smartphone) + bevestigingen van de bestelling en van de betaling.
Maar geen eID laten scannen = geen bestelling meekrijgen. Het ging om een pruts van 5 euro of zo.
Da's geen normale policy. Ik koop daar regelmatig dingen, en geef ook niet altijd mijn eID kaart af (als ik bijvoorbeeld zaken voor iemand anders meebreng, laat ik dit niet op mijn kaart scannen). Nog nooit heb ik meegemaakt dat ze daar moeilijk over deden.

Maar bon, een winkel kan hun eigen voorwaarden opleggen. Zo mag je die winkelketen zelfs niet binnen met een rugzak, om maar iets te zeggen. Wat ze wel niet kunnen, is aanvaarden dat iemand iets aankoopt, maar dan weigeren een kassaticket te geven (dus in principe garantie te verstrekken), als iemand zijn eID kaart niet afgeeft. Vandaar dus de nuance: je kan iemand zijn wettelijke rechten niet ontzeggen omdat hij of zij geen eID kaart wil voorleggen, je kan hem wel diensten ontzeggen omdat de gebruiksvoorwaarden van de dienst nu éénmaal inhoudt dat een eID nodig is. Dit staat op net dezelfde hoogte als het feit dat je bijvoorbeeld een discotheek niet binnen mag omdat je geen hemd aan hebt. Maar als je echter voor de deur van die discotheek een hartaanval krijgt, kan de portier zich niet aan zijn wettelijke plicht om een mens in nood te helpen, onttrekken omdat je geen hemd aan hebt, maar een T-shirt.

Dus kortom: heb je ergens wettelijk gezien recht op? Ja? Dan mag het niet (bij-)hebben van een eID je dit recht niet ontzeggen. Toegang tot een containerpark is geen wettelijk recht. Je medisch dossier opvragen bijvoorbeeld wel. Dit kan makkelijk zonder eID, maar zonder eID moet uw huisarts je dit ook kunnen voorleggen. Vandaar dat ik me de vraag stel of het gebruik van de computer als wettelijk recht kan gezien worden (= recht op onderwijs). Als die computer niet noodzakelijk is voor de les, is het antwoord overduidelijk: neen, dit is geen wettelijk recht. Als die computer wel noodzakelijk is voor de les, zou ik durven stellen dat de leerling het recht heeft deze te gebruiken, ook zonder eID (dat de school een andere vorm van identificatie toepast voor het inloggen, door inderdaad een token, of een persoonlijke login met wachtwoord, daar heb ik natuurlijk geen probleem mee).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#20 , 18 okt 2017 11:16

Ik voorspel zelfs de de ID kaart in de toekomst nog voor andere doeleinden zal gebruikt worden, je komt zelfs geen hotel binnen om te verblijven zonder je id kaart.
Yeah, right... Ik zit voor het werk zeer regelmatig op hotel, en geloof mij: uw visakaart is véél en véél belangrijker dan uw eID voor veel hotels, hoor ;-).
en ga maar eens iets huren.
De nuance tussen ergens recht op hebben, of gebruik willen maken van een dienst met gebruiksvoorwaarden, ontgaat u weer, denlowie.

eID staat trouwens ten dode opgeschreven. De toekomst dat we onze ID "op" of "in" ons dragen, is niet meer veraf. En dan bedoel ik niet noodzakelijkerwijs een inplantaat. Ik denk ook aan biometrische identificatie. Persoonlijk denk ik dat dit laatste de grootste kans heeft om op langere termijn door te breken. In zo'n geval weet de balimedewerker van het hotel meteen wie er de voordeur binnengestapt is zonder énige ID te moeten vragen. Aan de voordeur zal dan een plaatje hangen: "Beste bezoeker, wanneer u deze deur passeert, gaat u ermee akkoord dat uw identiteit aan onze balimedewerker meegedeeld wordt. Welkom in hotel De Toekomst!" Het is dan aan u om te beslissen of u zich wil laten identificeren of niet. Dat is de toekomst, niet die onnozele plastic kaartjes met een chip die na 10 jaar verroest en defect is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 18 okt 2017 11:21

Nochtans de vraag van T.S is toch zeer kort, dat het toch een kort antwoord kan krijgen !
Ik vroeg me af of een school zijn gebruikers mag laten inloggen met een identiteitskaart om te pc's te mogen gebruiken?
Ik dacht dat enkel bevoegde instanties dit mogen vragen
De vraag kan ook zijn

Wat kan er zijn om dit te verbieden?

Als dit zo in het school reglement staat wat is er dan aan mis..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

iota
Berichten: 830

#22 , 18 okt 2017 11:43

Dus kortom: heb je ergens wettelijk gezien recht op? Ja? Dan mag het niet (bij-)hebben van een eID je dit recht niet ontzeggen.
Volkomen mee eens. Juist daarom vond ik het straf dat die winkel een reeds vooraf betaalde bestelling niet meegaf zonder eID. Ook niet na stevig aandringen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 18 okt 2017 11:48

Volkomen mee eens. Juist daarom vond ik het straf dat die winkel een reeds vooraf betaalde bestelling niet meegaf zonder eID. Ook niet na stevig aandringen.
Ah, OK, het item was al betaald. De koop was dus in principe gesloten. Dan gaat de winkel volgens mij zwaar in de fout... Men kan geen voorwaarden opleggen voor een verkoop NA dat de verkoop gesloten werd. Ik zou de uitbater erbij gehaald hebben in dat geval. Ik heb in die bewuste winkelketen onder andere al een GPS-toestel en een smartphone gekocht voor familie, en deze zonder enige discussie meegekregen zonder mijn eID te laten scannen. Mijn twee briefjes van €50 voor de GPS werden wel gescand :wink: .
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 18 okt 2017 12:41

Als je in de electrohandel V D B...E iets online aankoopt en dat laat leveren in de winkel vragen ze ook uw ID kaart
Anders kan iedereen iets komen afhalen.

Jabbe
Berichten: 586

#25 , 18 okt 2017 12:48

Voor de vraag van TS ben ik ervan overtuigd dat dit kan, net zoals je voor je eigen dossier bij een mutualiteit, de aankoop van een busabonnement, het online aangetekende versturen van een brief je gebruik moet maken van je eID om je te identificeren.
Of de bank, waarbij je ook gevraagd wordt om je persoonsgegevens te laten identificeren met je eID en je pincode.
Digitale certificaten worden door de Belgische overheid geplaatst op uitgereikte elektronische chipkaarten zoals de eID, KidsID en de vreemdelingenkaart. Met deze certificaten kan een houder van een elektronische chipkaart zich via het internet authenticeren op afstand of een rechtsgeldige elektronische handtekening plaatsen.
Ik zie alvast enkele ziekenfondsen waar je voor je persoonlijk dossier met je eID kan inloggen (eID in de gezondheidszorg):

https://www.cm.be/applicatie/mijn-dossi ... et-eid.jsp (alternatief: token bekomen)
https://www.oz.be/gezondheid/online-too ... en-met-eid
http://www.lm.be/Antwerpen/e-Loket-elek ... ticle.aspx (alternatief: laat ook toe met Rijksregisternummer en ontvangen paswoord in te loggen)
http://www.devoorzorg.be/limburg/voorde ... n_hreftab2 (alternatief: laat ook toe met Rijksregisternummer en ontvangen paswoord in te loggen)

De vroegere SIS-kaart zit trouwens reeds geintegreerd in de eID sedert 2012. Bij sommige ziekenhuizen meld je je gewoon aan met je eID in plaats van aan te schuiven aan de dienst inschrijvingen.

Andere toepassingen:
- Aangetekende brief versturen via MyCertiPost
- Geldig vervoerbewijs bij de NMBS na identificatie via de eID
- Online een busabonnement bij De Lijn aankopen
- wagen huren, reis boeken of contract tekenen: eID voor bedrijven
- eID in het onderwijs (!)
Hoe zit het met de privacy?

De elektronische gegevens op uw eID worden beveiligd door twee certificaten en twee sleutels. Samen vormen die het onweerlegbaar bewijs van uw identiteit. Ze koppelen uw identiteit aan de kaart. Maar de certificaten en sleutels bevestigen bijvoorbeeld ook de echtheid van uw elektronische handtekening. De sleutels worden bovendien gebruikt om informatie te coderen. Alleen wie bij het inlezen van de kaart de juiste sleutel heeft, kan de informatie op de eID decoderen en lezen. Zo kunnen bepaalde personen toegang krijgen tot bepaalde gegevens en andere dan weer tot andere gegevens die allemaal op dezelfde chip staan.
Ten slotte beveiligt een pincode het lezen van de certificaten en de sleutels.
Laatst gewijzigd door Jabbe op 18 okt 2017 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#26 , 18 okt 2017 12:49

Zelfs den apotheker heeft je ID kaart nodig, of je betaald je geneesmiddelen de volle pot.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jabbe
Berichten: 586

#27 , 18 okt 2017 12:59

Zelfs den apotheker heeft je ID kaart nodig, of je betaald je geneesmiddelen de volle pot.
Natuurlijk, omdat de SIS-kaart geintegreerd is in de eID in 2012 en actief sedert 2014.
Laatst gewijzigd door Jabbe op 18 okt 2017 13:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Jabbe
Berichten: 586

#28 , 18 okt 2017 13:06

Over die MM- en andere ketens: https://agoria.be/nl/Mag-een-ondernemin ... ontroleren

En wat te denken als je deze topic leest.

De Privacy Commissie leest daarover het volgende:

Je identiteitskaart bevat veel verschillende gegevens: naam, voornamen, adres, nationaliteit, geboortedatum en –plaats, geslacht, foto, rijksregisternummer, enz. Dikwijls is alleen je naam al voldoende om het doeleinde te bereiken, en soms volstaat de postcode al: het gemeentelijk zwembad heeft enkel die informatie nodig om de inwoners van de gemeente een voordelig tarief te kunnen aanbieden.

Dit is de regel voor alle gegevensverwerkingen: de verantwoordelijke voor de verwerking mag alleen de identificatiegegevens inwinnen die relevant zijn voor wat hij met die gegevens van plan is te doen. Hij moet je ook zeggen welke gegevens hij zal verzamelen en wat hij daar mee zal doen. De verwerkte gegevens moeten dus een concreet, geoorloofd, verantwoord en geëxpliciteerd nut hebben en kunnen ook niet worden ingewonnen omdat ze op een dag zouden kunnen dienen.

Bij lezing van de elektronische identiteitskaart gelden dezelfde principes: als de zichtbare gegevens voldoende zijn, mag de chip niet worden gelezen. Als de gegevens op de chip wel noodzakelijk zijn, mag de kaart elektronisch worden gelezen, maar moet de verwerking beperkt blijven tot de relevante gegevens. Bovendien mag noch van de zichtbare gegevens, noch van de gegevens op de chip een kopie worden genomen worden tenzij dit wettelijk vereist is, zoals bv. bij banken.

Wanneer identiteitskaartgegevens worden verwerkt, moeten de gegevens technisch beveiligd worden. Bovendien mag niet zomaar iedereen toegang tot de gegevens krijgen.

Verder mag er via de kaartlezer slechts selectieve toegang tot de kaartgegevens zijn, zodat alleen noodzakelijke gegevens getoond of geregistreerd worden. Transparantie naar de persoon van wie de eID gelezen wordt is ook een absolute must: de betrokken persoon moet weten welke gegevens op zijn eID verwerkt worden, voor welk doeleinde aan wie de gegevens eventueel worden doorgegeven. De andere verplichtingen van de Privacywet, zoals een beperking van de bewaartermijn van de gegevens of de aangifteplicht, worden uitgebreid uiteengezet in de rubriek "Privacythema’s".


Om identiteitsdiefstal en toegang tot je persoonlijke informatie door iemand anders zo veel mogelijk te vermijden, is er een wettelijke beperking van de gevallen waarin een kopie (op papier of digitaal) van de identiteitskaart mag worden genomen.

Vaak is het niet nodig om een kopie te nemen en is het voldoende je kaart even te tonen, zoals wanneer er een leeftijdsbeperking staat op een bepaalde film die je in de bioscoop gaat bekijken.

Wanneer je zelf een papieren kopie van je identiteitskaart moet afgeven, raadt de Privacycommissie aan niet-relevante gegevens te doorstrepen. Je mag ook de fotokopie van de kaart doorstrepen en op deze doorstreepte kopie de bestemmeling en het toegestane gebruik van je gegevens vermelden.

Met dat doeleinde heb ik op mijn smartphone een handige app geinstalleerd, de "KopieID" van de Nederlandse overheid.
Identiteitsfraude plegen wordt moeilijker als mensen hun identiteit beter beschermen. Om mensen hierbij te helpen heeft minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) de KopieID app gelanceerd, waarbij mensen met hun smartphone gemakkelijk een veilige kopie van hun identiteitsbewijs kunnen maken.
Mensen worden er in de KopieID app op gewezen hun RRN door te strepen op de kopie en er kan een watermerk overheen gezet worden met datum en doel van de kopie. Fraudeurs gebruiken kopieën van documenten van onschuldige burgers om een andere identiteit aan te nemen. Deze kopieën gebruiken ze bijvoorbeeld bij het openen van bankrekeningen of bij het misleiden van andere mensen via andere media.
De app kan men downloaden in de App Store, Play Store of Windows Phone Store.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#29 , 18 okt 2017 13:28

Zelfs den apotheker heeft je ID kaart nodig, of je betaald je geneesmiddelen de volle pot.
Nogmaals de nuance: de apotheker zal je geen geneesmiddelen weigeren te verkopen. Maar je kan een terugbetaling bekomen als je je eID afgeeft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#30 , 18 okt 2017 13:30

Verder ook de bedenking: héél erg veel mensen staan op hun achterste poten als het over privacy gaan, maar posten of facebook de mooiste vakantiekiekjes met daarbij "Nog ween weekje vakantie te gaan. Niemand thuis bij ons on België tot we terug zijn. Niemand die u zou storen moest je nu onze woning willen betreden." (bij wijze van spreken) ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Privacy-bescherming”