inloggen met identiteitskaart

Ctudent
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

inloggen met identiteitskaart

#1 , 16 okt 2017 23:12

Hoi

Ik vroeg me af of een school zijn gebruikers mag laten inloggen met een identiteitskaart om te pc's te mogen gebruiken?
Ik dacht dat enkel bevoegde instanties dit mogen vragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 16 okt 2017 23:52

En waarom niet?
Zij kunnen enkel uw identiteitsgegevens lezen de rest kunnen ze niet lezen.
Ze kunnen ook een speciale kaart aanmaken waar ze uw identiteitskaart dan in een reader steken die de speciale kaart aanmaakt.

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 17 okt 2017 10:07

Moet de school geen alternatief zonder EID voorzien? De NMBS heeft nog papieren tickets, de fiscus papieren aangiftes, etc. En wat men buitenlandse studenten zonder EID?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2017 10:16

Hoi

Ik vroeg me af of een school zijn gebruikers mag laten inloggen met een identiteitskaart om te pc's te mogen gebruiken?
Ik vermoed van wel. Als het gebruik van deze PC's echter absoluut noodzakelijk is in de lessen, dan is dit een andere zaak. Geen idee hoe het zit als je leerlingen toegang tot "lesmateriaal" ontzegt, enkel omdat ze geen eID bij hebben (of zoals hierboven gezegd, ze er misschien gewoon nog geen hebben).
Ik dacht dat enkel bevoegde instanties dit mogen vragen?
Vragen staat vrij. Er is een grote multimediaketen die zijn klanten ook vraagt of ze de aankopen die ze doen, mogen koppelen aan de identiteitskaart (deze wordt dan ingelezen bij elke aankoop die je doet), zodat je je kassatickets voor garantie niet meer hoeft bij te houden (ze kunnen in de winkel immers uw aankoophistoriek bekijken). Je hoeft dit niet toe te staan, natuurlijk, want je krijgt sowieso een papieren kassaticket, maar ze mogen het altijd vragen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 17 okt 2017 16:45

Hoi

Ik vroeg me af of een school zijn gebruikers mag laten inloggen met een identiteitskaart om te pc's te mogen gebruiken?
Ik vermoed van wel. Als het gebruik van deze PC's echter absoluut noodzakelijk is in de lessen, dan is dit een andere zaak. Geen idee hoe het zit als je leerlingen toegang tot "lesmateriaal" ontzegt, enkel omdat ze geen eID bij hebben (of zoals hierboven gezegd, ze er misschien gewoon nog geen hebben).
Iedere student met Belgische nationaliteit zou over een eID moeten beschikken vanaf 12 jaar.
Voor andere studenten die niet over een eID beschikken, bvb de kinderen van internationale ambtenaren die hier school lopen, zou men een token kunnen voorzien, zoals bij de overheidsdiensten is voorzien (reeds vóór de eID bestond) (ook fiscus, Rijksregister, ...).

Het is evengoed mogelijk dat je pas sigaretten of alcoholische drank uit een automaat kunt verkrijgen nadat je leeftijd wordt gecontroleerd op basis van je eID. In 2013 was slechts 16% van de 1000 automaten niet uitgerust met een eID lezer.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 okt 2017 16:55

Iedere student met Belgische nationaliteit zou over een eID moeten beschikken vanaf 12 jaar.
Ik heb het niet over het al dan niet "moeten" hebben van een eID kaart of gelijkaardig iets. Ik heb het over het verplicht laten inloggen met zo'n kaart op een PC, indien die PC noodzakelijk is om de les te volgen. Als de PC's bijvoorbeeld enkel in de bibliotheek staan van de school als hulpmiddel, kan je zeggen dat het de leerling vrij staat om deze al dan niet te gebruiken. Maar als deze computers MOETEN gebruikt worden in de les, of je kan de les niet volgen, weet ik niet of je deze zomaar kan afsluiten en enkel via een eID toegankelijk maken.

Om in mijn voorbeeld van de MediaM... sorry, electronicaketen, verder te gaan: deze keten kan ook niet zeggen: "Zonder eID krijgt u van ons geen kasticket of garantie". Neen, ze bieden het aan om via eID te registeren, maar doe je dit niet, heb je nog altijd recht op uw garantie. Idem met de school: de leerlingen hebben recht om de les te volgen. De voorwaarde van de eID kan naar mijn mening niet opgelegd worden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabbe
Berichten: 586

#7 , 17 okt 2017 17:12

Ja OK. Inloggen dus. Natuurlijk, want dat was aanvankelijk ook de bedoeling van de eID bedenkers, nl dat ooit alle mogelijke toepassingen waar zich een zekere identificatie opdringt met een eID kan worden opgelost. Zoals Gebruiker21 al aangaf, als een multimediaketen dat kan vragen, waarom zou een school geen dergelijk initiatief kunnen nemen?
Voor niet-commerciële doeleinden zie ik er geen graten in.
Voor commerciële activiteiten ben ik echter niet gek genoeg. ;-)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 okt 2017 17:20

Laat ons wel wezen: de bedoeling van de eID was niet om een "standaard van inloggen" in het leven te roepen, maar om mensen de mogelijkheid te geven bepaalde zaken digitaal te regelen waarvoor ze anders bijvoorbeeld naar het gemeentehuis zouden moeten. Mensen MOETEN de eID niet gebruiken. Wens jij tax-on-web niet te gebruiken? Dan krijg je dit via de post. Wens je uw gegevens niet op de computer te raadplegen? Dan ga je daarvoor naar de administratieve dienst van de gemeente, etc, etc...

Een multimediaketen kan vragen of ze je kaar mogen uitlezen, maar ze mogen NIET zeggen dat je ergens geen recht op hebt (bijvoorbeeld het kassaticket of garantie) als je dit niet wenst te doen. In mijn ogen idem voor de school: je hebt recht op uw lessen. En als je daarvoor zo'n PC nodig hebt, mogen ze je de toegang niet zomaar ontzeggen omdat je geen eID bij hebt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabbe
Berichten: 586

#9 , 17 okt 2017 18:02

Ik kan het containerpark van mijn gemeente pas inrijden als ik mij aanmeld met mijn eID.
Pech als ik hem niet bij heb of niet wil gebruiken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 okt 2017 19:37

Als je niet wil dat je je ID niet scant stopt dan met school en word een kluizenaar in de alpen.

privé en nog eens privé, maar op de sociale websites ligt alles open en bloot, zover dat men zelfs aan geeft wat men in zijn bed gebeurt.

Wee u als men de ID vraagt
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 okt 2017 08:50

Als je niet wil dat je je ID niet scant stopt dan met school en word een kluizenaar in de alpen.
Juridische relevantie van dit antwoord is 0,0, hoor. :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 okt 2017 08:54

Ik kan het containerpark van mijn gemeente pas inrijden als ik mij aanmeld met mijn eID.
Pech als ik hem niet bij heb of niet wil gebruiken.
Maar ook hier is het gebruik van het containerpark een dienst die uw gemeente aanbiedt. Het is geen "recht" dat je hebt. Dit verschil moet je maken! Je kan tax-on-web ook niet gebruiken zonder eID, maar ook dit is een dienst die de overheid je aanbiedt. Je hebt echter het "recht" om uw personenbelasting in te vullen, ook als je je eID niet wenst te gebruiken. In dat geval krijg je je aangifte op papier.

Net zoals iedereen het "recht" heeft om zijn personenbelasting in te vullen, hebben kinderen het recht op onderwijs. Als daarvoor een PC nodig is, en die werken ENKEL door de eID kaart te scannen, dan ontzeg je lesmateriaal aan bepaalde kinderen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 okt 2017 09:02

Natuurlijk is dit geen Juridische relevantie, maar hoe ga jij anders voor bepaalde doeleinden indentieviceren als je geen ID kaart mag zien.

Een controleur van de FOD zal altijd een kaartje hebben met zijn naam, stamnummer en foto op, waarom zou een school je ID kaart niet mogen vragen om op hun computer te werken !

Als ik naar tax on web ga, my pensioen, Intervat (btw), jaarlijkse pensioen kas enz.. dan zal ik altijd mijn ID moeten gebruiken of ik zal er niet in geraken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 okt 2017 09:10


Als daarvoor een PC nodig is, en die werken ENKEL door de eID kaart te scannen, dan ontzeg je lesmateriaal aan bepaalde kinderen

.
Hoe kan je nu lesmateriaal ontzeggen ??

Iedereen vanaf 12 jaar heeft een ID kaart ook vreemdelingen met verblijfsvergunning dit is de zelfde ID kaart als wij belgen, maar met een ander kleurtje.

En de school zal wel wijselijk genoeg zijn om kinderen die er geen hebben een token te geven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 18 okt 2017 10:01

En de school zal wel wijselijk genoeg zijn om kinderen die er geen hebben een token te geven.
Voila... Met andere woorden: geef de kinderen een eigen login die ze ergens moeten opschrijven, maar verplicht hen niet de eID kaart te gebruiken. Als ik uw antwoorden lees, vrees ik dat mijn antwoorden u een beetje ontgaan, eerlijk gezegd. De nuance van iemand te VERPLICHTEN een eID te gebruiken (wanneer kan dit, wanneer niet). Daar gaat het om...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Privacy-bescherming”