inloggen met identiteitskaart

iota
Berichten: 830

Re: inloggen met identiteitskaart

#31 , 18 okt 2017 13:36

Jabbe, zeer verhelderend. MM scant de eID effectief terwijl er geen noodzaak is. Mijn dochter, b.v., had aankoop- en betaalbewijs bij.
Mss de moeite om eens te signaleren aan de Privacy Commissie dan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#32 , 18 okt 2017 13:42

Jabbe, zeer verhelderend. MM scant de eID effectief terwijl er geen noodzaak is. Mijn dochter, b.v., had aankoop- en betaalbewijs bij.
Mss de moeite om eens te signaleren aan de Privacy Commissie dan.
Los van uw "incident", scant MM de eID echt op vrwijillige basis, volgens mij. Je hoeft je eID niet te laten scannen als je dit niet wenst (dat is toch mijn ervaring). Ik denk dat een keten als MM juridisch wel één en ander zal nagekenen hebben voor ze dit systeem invoerden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabbe
Berichten: 586

#33 , 18 okt 2017 13:51

Ik kan het containerpark van mijn gemeente pas inrijden als ik mij aanmeld met mijn eID.
Pech als ik hem niet bij heb of niet wil gebruiken.
Maar ook hier is het gebruik van het containerpark een dienst die uw gemeente aanbiedt. Het is geen "recht" dat je hebt. Dit verschil moet je maken!
De eID is gelinkt aan je saldo dat je betaalt of overhoudt als je betalende afvalsoorten aanbrengt. Als je saldo negatief is kom je er niet in.
Voor niet-betalende fracties heb je gewoon toegang als je je eID gebruikt.

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#34 , 18 okt 2017 15:55

Zelfs den apotheker heeft je ID kaart nodig, of je betaald je geneesmiddelen de volle pot.
Nogmaals de nuance: de apotheker zal je geen geneesmiddelen weigeren te verkopen. Maar je kan een terugbetaling bekomen als je je eID afgeeft.
Dat klopt ook niet helemaal.
De SIS-kaart is verdwenen sedert 1 januari 2017.
Op je eID zelf staan geen ziekenfondsgegevens. Je eID is enkel een soort sleutel waarmee de apotheker, de dokter en het ziekenhuis toegang krijgen tot de online databank van je ziekenfonds.

Dat heeft 2 voordelen:

- Al je zorgverleners zien altijd je actuele gegevens en rekenen jou het juiste tarief aan.
- Je hoeft nog maar 1 in plaats van 2 verschillende kaarten (eID en SIS-kaart) in je portefeuille te bewaren.

Wanneer de zorgverlener prestaties verstrekt, moet hij de verzekerbaarheid van zijn patiënt kunnen raadplegen. Op basis van de rechten van de patiënt voor de terugbetaling bepaalt hij het persoonlijke aandeel (remgeld) dat de patiënt moet betalen voor de betrokken prestatie.
Jabbe, zeer verhelderend. MM scant de eID effectief terwijl er geen noodzaak is. Mijn dochter, b.v., had aankoop- en betaalbewijs bij.
Mss de moeite om eens te signaleren aan de Privacy Commissie dan.
Los van uw "incident", scant MM de eID echt op vrwijillige basis, volgens mij. Je hoeft je eID niet te laten scannen als je dit niet wenst (dat is toch mijn ervaring). Ik denk dat een keten als MM juridisch wel één en ander zal nagekenen hebben voor ze dit systeem invoerden...
Dat zullen ze zeker als ze tenminste hun juristen het volgende hebben gezien:

Nog een andere interessante lezing in verband met de eID is dit rapport van IBM in opdracht van de FOD Economie:
Punt 2.2 Privacy en meer bepaald punt 2.2.4 Gebruik van het rijskregisternummer (door ondernemers, in bedrijfsdatabanken, alsook de problemen op juridisch vlak: eerder een lacune in de wetgeving). Dit document is dan al bijna 10 jaar oud. Het toont aan dat we vandaag nog even ver staan wat de problemen betreft.

Wie zijn eID gebruikt (en dan vooral bij bedrijven), weet dan dat je gegevens niet meer zo privé zijn als je zou denken. De overheid gaat ook niet vrijuit.

Jabbe
Berichten: 586

#35 , 18 okt 2017 17:47

Hoi

Ik vroeg me af of een school zijn gebruikers mag laten inloggen met een identiteitskaart om te pc's te mogen gebruiken?
Ik dacht dat enkel bevoegde instanties dit mogen vragen?
Vraag eens aan uw school of zij werken met Pass. Dat kan verklaren waarom u de eID moet gebruiken voor het inloggen.
Maar voor het antwoord op uw vraag, kan dat blijkbaar inderdaad als u er de diverse antwoorden in deze topic op het onderwerp naleest.
Pass is een systeem voor het beheer van het computergebruik door de klanten van een bibliotheek, de studenten in een school, of het publiek op allerlei andere openbare plaatsen.

De student

Pass zorgt voor een individuele login met wachtwoord per student. Ook inloggen met een studentenkaart of een eID behoort tot de mogelijkheden. De student beschikt vervolgens over een persoonlijk account, waarmee hij alle schoolse (pc-)activiteiten kan uitvoeren. Alle programma's die hij nodig heeft, zijn op de computer geïnstalleerd. De school bepaalt volledig de grenzen van wat kan en niet kan op deze computers, zodat de volgende mogelijkheden facultatief zijn:
Zo kan bijvoorbeeld de student een eigen bureaublad maken, of er een van de school voorgeschoteld krijgen. connecteren met het internet kan toegelaten worden. bepaalde toepassingen kunnen toegankelijk gemaakt worden, permanent of op bepaalde tijdstippen.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#36 , 19 okt 2017 11:13

Het lijkt me evident dat een school/hogeschool gebruikers van een PC ten allen tijde moet kunnen identificeren. Als is het maar omdat surfen naar illegale sites, cybercrime, illegale dowloads enz traceerbaar moeten zijn als meerdere studenten van een PC gebruik maken. Of dat moet door middel van EID is voor discussie vatbaar. Het zou ook kunnen door middel van een studentenkaart waar echter onderliggend knal dezelfde gegevens bewaard worden. Want een student die zich inschrijft geeft ook zijn EID af... Maar bottomline : ook als PC's noodwendig zijn voor opleiding kan en mag gebruiker verwacht worden zich te identificeren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jabbe
Berichten: 586

#37 , 19 okt 2017 15:08

In aanvulling op Basejumper denk ik dat het gebruik van de eID de voorkeur heeft boven eender welke pas, omdat het een aantal technische stappen tussen identificatie en login kan verkleinen en dus minder fraudegevoelig. Wettelijk ben je verplicht je eID bij te hebben, maar niet een studentenpas want dat valt onder het schoolreglement. Een andere pas kan je in dergelijk geval van een PC-login maar gebruiken als deze de nodige techniek bevat (chip, magneetband, QRcode, ...) en gelinkt is aan een databank, die op zijn beurt weer moet gelinkt worden (of geüpdated - in sync) aan een andere databank waar de persoonsgegevens zijn geregistreerd, enz... Dus lijkt het maar logisch als men die tussenstappen kan elimineren en zo een kost kan reduceren. Studenten voor wie geen eID voorhanden is, kunnen nog altijd een tijdelijke pas krijgen, die dezelfde functie heeft als de eID maar dan binnen de scholengroep of een token.

Trouwens ook bij de unief wordt de eID gebruikt om bvb online in te loggen, en kun je meteen je uitgelezen gegevens consulteren.

Terug naar “Privacy-bescherming”