Contactbeperking leiding-leden jeugdvereniging

marc.k.jacobs
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Contactbeperking leiding-leden jeugdvereniging

#1 , 21 sep 2017 20:11

Heeft een jeugdvereniging wettelijk gezien het recht om, buiten de normale aciviteiten, beperkingen op te leggen betreffende de contacten tussen gewone leden (-16) en leiding (+16)? Voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet over amoureuze contacten maar over jongeren met een beperkt leeftijdsverschil die op een vriendschappelijke manier tijd met elkaar willen doorbrengen maar die daarvoor geschorst dreigen te worden door hun vereniging.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 sep 2017 09:48

Heeft een jeugdvereniging wettelijk gezien het recht om, buiten de normale aciviteiten, beperkingen op te leggen betreffende de contacten tussen gewone leden (-16) en leiding (+16)? Voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet over amoureuze contacten maar over jongeren met een beperkt leeftijdsverschil die op een vriendschappelijke manier tijd met elkaar willen doorbrengen maar die daarvoor geschorst dreigen te worden door hun vereniging.
Een vereniging kan in zijn reglement opnemen wat ze wil (zolang dit niet discriminerend is, of onwettelijk). Het is aan de leden van de vereniging om akkoord te gaan met het reglement, ofwel niet akkoord te gaan en zijn lidmaatschap op te zeggen (of te proberen het reglement te veranderen).

De leiding van de jeugdvereniging zou bijvoorbeeld kunnen afspreken dat ze de organisatie laten weten dat ze ofwel deze regel uit het reglment schrappen, ofwel collectief uit de vereniging stappen, zodat ze zonder leiding zitten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”