privacy geschonden door werkgever

Roulette
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

privacy geschonden door werkgever

#1 , 01 sep 2017 14:00

Ik ben enige tijd terug gestart als onthaalbediende bij een organisatie waar mensen gratis eerstelijnshulp kunnen vragen bij levensproblemen.
Op het sollicitatiegesprek van bijna 2 uur heb ik bepaalde zaken uit mijn verleden uit vrije wil aangekaart. Dit vanuit een behoefte om zo eerlijk mogelijk te zijn en niets achter te houden. Gezien de inhoud van het werk zijn vragen over de emotionele stabiliteit en het persoonlijke levenstraject van startende werknemers zeker niet uitzonderlijk. Na dit eerste gesprek kwamen er nog verschillende andere zeer lange gesprekken, waarbij ik onder andere te horen kreeg dat de info die ik deelde tijdens de sollicitatie op een teamvergadering was gedeeld met alle collega's. Dit in het kader van openheid en transparantie en natuurlijk ook: aandacht voor het welzijn van werknemers.... Ik had niet verwacht dat plots een groep van 15 mensen die ik zelfs nog nooit had gezien nu op de hoogte was van zéér delicate info, maar het kwaad was geschied, voelde me bloot en ergens 'gepakt'. Ik zit nu in een soort stageperiode, na een lange interne opleiding. Maar heb slecht één futiele opdracht gekregen die ik zelfstandig kon uitvoeren. Binnenkort krijg ik alweer een uitgebreid functioneringsgesprek. De essentie is van die 'overleg'momenten is dan bevragen wat de impact is van het werk op mijn psychisch en emotioneel welzijn. Bijna alles van wat ik zeg wordt binnen de kortste keren op team besproken. Ik snap goed de noodzaak van het delen van cliëntgegevens, maar ik ben géén cliënt en als ik aangeef dat ik ontgoocheld ben in de manier waarop er met vertrouwelijke info wordt omgegaan, krijg ik een hoop vakjargon over me heen. Kunnen ze dit zomaar doen? Is dit schending van mijn privacy? Ik wil het werk zelf heel graag doen, maar heb momenteel veel zin om de handdoek in de ring te gooien. Maar dan geef ik ze net wat ze willen: een bevestiging van hun vooroordelen. Ik lig er wakker van, we hebben dit inkomen hard nodig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 01 sep 2017 23:08

Als dat team bestaat uit therapeuten, verpleegkundigen, maatschappelijk assistenten, psychologen, psychiaters, dokters dan kan dat perfect.
U zal als onthaalbediende in contact komen met cliënten en uw wijze van reageren tgo cliënten is ook een aspect van hulp.
Al deze mensen zijn gehouden aan beroepsgeheim maar kunnen het wel delen met elkaar.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”