Onaangekondige Kamercontroles vluchtelingencentrum

DVCDVC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onaangekondige Kamercontroles vluchtelingencentrum

#1 , 02 aug 2017 11:16

Ik werk in een opvangcentrum voor vluchtelingen. De bewoners zijn nog in hun asielprocedure. Het opvangcentrum heeft ongeveer 40 kamers en er verblijven voornamelijk gezinnen. Alle bewoners zijn er gedomicilieerd en krijgen een sleutel om hun kamer af te sluiten.
De directie verplicht me nu om onaangekondige kamercontroles te doen. Ik moet letten op hun hygiëne en of ze niet stiekem koken op hun kamer. Dit wordt als gevaarlijk beschouwd. Ik stel me toch vragen over de wettigheid van de niet aangekondigde kamercontroles, zeker gelet op de sterke bescherming van de privéwoonst in de grondwet.
Kan iemand hier meer toelichting bij geven. Is de wet anders in collectieve opvang? kan kamercontrole omdat het de veiligheid van het centrum moet garanderen?
Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 02 aug 2017 21:44

Ik denk het wel - lees eens de reglementen van het opvangcentrum en de desbetreffende wetgeving.
Raadpleeg ook uw vakbond - en vraag hen of het mag.

http://fedasil.be/nl/inhoud/wettelijk-kader-0

In een gevangenis kan directie controles bevelen maar ook bv de politie kan daar een actie doen en de cellen onderzoeken ( maar dat zal wel na ruggespraak zijn)

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”