Wanbetaler op facebook plaatsen met foto ... ?

Wekke
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Wanbetaler op facebook plaatsen met foto ... ?

#1 , 13 jul 2017 20:53

Ik las op een Nederlandse site dat dit niet strafbaar is. Kan dit ook in België zonder strafbaar te zijn ?
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/i ... op-youtube

Is de waarheid vertellen beledigend?
Wanbetaler op facebook of andere media plaatsen met foto of video ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jul 2017 20:57

Dit zal in Belgie zeker strafbaar zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Wekke
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jul 2017 23:16

Je ziet ook genoeg foto's in de krant die afgedekt zijn.

In Belgische recht geen onderscheid tussen publieke en private beledigingen
In het Belgische recht zouden dergelijke uitspraken waarschijnlijk gekwalificeerd worden als een belediging: “Hij die hetzij door daden, hetzij door geschriften, prenten of zinnebeelden iemand beledigt in een van de omstandigheden in artikel 444 (…)”.[8][9] Het Belgisch recht maakt geen onderscheid tussen private en publieke beledigingen, een zekere vorm van openbaarheid volstaat zoals vastgelegd in artikel 444 Sw Er wordt wel een onderscheid gemaakt tussen mondelinge en schriftelijke uitspraken.[10]

Gezien het Strafwetboek van 1867 dateert, passen rechters vaak een evolutieve interpretatie toe van de wettekst. Het kan immers niet de bedoeling zijn dat beledigingen? via radio, televisie of internet niet bestraft worden omdat ze niet opgenomen zijn in de wettekst. Daarbij is niet de drager belangrijk maar wel de inhoud en vooral het openbare karakter van de beledigingen?[11]

Reclame

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jul 2017 09:31

Wekke schreef:

> Is de waarheid vertellen beledigend?

Als u de ten laste gelegde feiten niet kunt bewijzen, kan er inderdaad sprake zijn van het misdrijf belediging (art. 448 Sw.) of laster (art. 443 Sw.).

Wekke schreef:

> Wanbetaler op facebook of andere media plaatsen met foto of video ?

Zonder toeelating van de afgebeelde persoon, maakt dit een inbreuk op het recht op afbeelding.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 14 jul 2017 11:18

Mijn grootvader stuurde dan een kaartje met een vergeet-mij-nietje.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Wekke
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jul 2017 22:29

Wekke schreef:

> Is de waarheid vertellen beledigend?

Als u de ten laste gelegde feiten niet kunt bewijzen, kan er inderdaad sprake zijn van het misdrijf belediging (art. 448 Sw.) of laster (art. 443 Sw.).

Wekke schreef:

> Wanbetaler op facebook of andere media plaatsen met foto of video ?

Zonder toeelating van de afgebeelde persoon, maakt dit een inbreuk op het recht op afbeelding.
Je mag dus een tekst met wanbetaler en de volledige naam van de persoon schrijven op Facebook of andere media als er bewijslast is ?

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 16 jul 2017 10:34


Je mag dus een tekst met wanbetaler en de volledige naam van de persoon schrijven op Facebook of andere media als er bewijslast is ?
Nee : dat is minstens een inbreuk op de privacy en op het portretrecht.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Wekke
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 jul 2017 15:50

Ik bedoel zonder foto. Enkel tekst.

Waarom schrijven kranten dan artikels met de naam van de persoon van verdachte ...?
Zij worden dan toch ook beledigd ?

jef007
Berichten: 1679

#9 , 18 jul 2017 15:45

kranten schrijven meestal : Jos C. of Karel F.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 jul 2017 16:17

Ik bedoel zonder foto. Enkel tekst.
Probeer het uit en laat ons weten wat de gevolgen zijn? In mijn ogen zijn dit soort acties terug naar de "publieke schandpaal". Op een juridisch forum zijn dit praktijken die we zeker niet moeten aanmoedigen. Als iemand bij jou in het schuld staat, volg dan de juridische weg ipv zelf rechtertje te spelen.

De enige vorm van "publieke schandpaal" waar ik geen probleem van maak, is als je je beklag maakt bij een klantendienst van een winkel, terwijl andere klanten duidelijk kunnen horen dat je niet tevreden bent over de geleverde service. In sommige winkels is dit de ideale manier om uiteindelijk toch een klantvriendelijke oplossing aangeboden te krijgen :twisted: .
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 jul 2017 16:26

Dit is een rekbaar gegeven !!

Zie maar tripadvisor !!!
Wat word daar al niet geschreven zelfs veel onwaarheden, schrijf zelf minstens 1 keer per week !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Wekke
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 jul 2017 20:08

Ik heb de juridische weg gevolgd. Ik heb een vonnis maar er was reeds loonbeslag.

Toch beloofde schuldenaar alsnog de schuld maandelijks te betalen maar helaas.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 jul 2017 09:17

Ik heb de juridische weg gevolgd. Ik heb een vonnis maar er was reeds loonbeslag.

Toch beloofde schuldenaar alsnog de schuld maandelijks te betalen maar helaas.
Tja, een kei kan je het vel niet stropen, zoals ze zeggen. Wat denk je te bereiken met dit op facebook te zetten? Als hij geen geld heeft zal hij niet betalen. Je loopt in tegendeel het risico dat jij een klacht aan uw broek krijgt en een schadevergoeding moet betalen aan hem.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 jul 2017 09:18

Dit is een rekbaar gegeven !!

Zie maar tripadvisor !!!
Wat word daar al niet geschreven zelfs veel onwaarheden, schrijf zelf minstens 1 keer per week !
Ik denk niet dat een recentie over een hotel of restaurant (=bedrijf) schrijven, kan vergeleken worden moet een het online zetten van privégegevens van particulieren omdat ze schulden hebben.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 jul 2017 09:26

Dit kan ook gestraft worden voor kwaadwillige ruchtbaarheid!!

Art. 449. Indien er op het ogenblik van het misdrijf een wettelijk bewijs van de ten laste gelegde feiten bestaat en het blijkt dat de beklaagde de tenlastelegging heeft gedaan zonder enige reden van openbaar of van privaat belang en enkel met het oogmerk om te schaden, wordt hij, als schuldig aan kwaadwillige ruchtbaarmaking, gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot twee maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vierhonderd [euro] of met een van die straffen alleen. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Privacy-bescherming”