privacy gps tracker

bengo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

privacy gps tracker

#1 , 15 jun 2017 09:35

Heb onlangs een GPS tracker laten instaleren in mijn auto. Is dit een schending van de privacy, zoals sommige zeggen. Mijn vriendin gebruikt de auto soms ook om te gaan werken, dus ik kan haar zo volgen zeggen ze. Ik kan haar helemaal niet volgen, ik kan alleen mijn auto volgen , en zien waar ze parkeert. Wat ze daarna doet weet ik niet. Ik kan de bestuurder niet volgen als ze uitstapt. Dus graag een antwoordje of dit nu een fout is van mij. Het is enkel bedoeld om mijn voertuig na diefstal terug te vinden.

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 15 jun 2017 09:43

Is je vriendin daarvan op de hoogte en gaat ze ermee akkoord? Zo ja, dan is er helemaal geen probleem.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 15 jun 2017 10:06

In alle huurwagens zit een GPS tracker.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jun 2017 10:15

In alle huurwagens zit een GPS tracker.
Dit zal ook wel ergens in kleine lettertjes meegedeeld worden aan de huurder, denk ik.

Indien de vriendin van de TS niet weet dat de TS een GPS tracker in de wagen geïnstalleerd heeft waar zij soms ook mee rijdt, is dit mogelijk een schending van de privacy, maar denk ik dat de TS zich best eens afvraagt waar hij mee bezig is, en of de relatie nog wel veel zin heeft. Ik kan me niet voorstellen dat ik zoiets zou doen zonder dit te overleggen / mee te delen aan mijn vriendin.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 15 jun 2017 10:23

Als ik mij niet vergis zit het wettelijk zo in mekaar:
- de chauffeur moet op de hoogte gebracht zijn van het volgsysteem
- het moet kunnen uitgeschakeld worden.
Over het laatste punt is wat discussie.

Een sluitende wetgeving ontbreekt nog, vooral bij bedrijfswagens.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bengo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jun 2017 10:52

wat heb ik dan aan de beveiliging als ik het moet uitschakelen als mijn vriendin er mee rijd.
Auto kan dan toch ook gestolen worden ?? En wat met de autoverzekering dan diefstalclausule

Dus als ik een huurwagen heb mag ik het ook uitschakelen. Stel weer vast dat er geen sluitende regeling is. En wat met locatie die op een smartphone staat , die doet toch hetzelfde , sommige apps schakelen deze zelf in, doch niet uit

Toch bedankt voor de info

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 15 jun 2017 11:10

Iemand stiekem volgen met een gps-tracker op wat voor manier dan ook is een grove schending van de privacy, dat is nogal wiedes. De hamvraag is dus of er "informed consent" is.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jun 2017 12:05

wat heb ik dan aan de beveiliging als ik het moet uitschakelen als mijn vriendin er mee rijd.
:?: Vertel gewoon aan uw vriendin dat er een GPS tracker in de wagen zit. Niemand zegt hier dat je die moet uitschakelen. Zolang uw vriendin op de hoogte is, is er geen probleem. Maar zoals jij de vraag hier stelt, lijkt het alsof je een GPS trakcer op uw wagen wil installeren, maar uw vriendin niet wil inlichten dat die er is? Of hebben we dit verkeerd begrepen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bengo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 jun 2017 13:14

NEEN, was niet de bedoeling, maar eenmaal geplaatst zit het erin. Dus telkens iemand met die auto vertrekt dit doorgeven aan bestuurder en geen probleem. Kan ook mijn vader zijn die er mee rijd.Was maar een voorbeeld. Als ge zelf rijd hebt ge er niks aan, alleen bij diefstal, en dat is de bedoeling. (idem die huurwagens)

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 15 jun 2017 13:47

Als je hier zo bezorgd over bent, plak dan gewoon een sticker op een voor de bestuurder zichtbare plaats. Dan is iedereen die ermee rijdt onmiddellijk op de hoogte.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 jun 2017 15:21

NEEN, was niet de bedoeling, maar eenmaal geplaatst zit het erin. Dus telkens iemand met die auto vertrekt dit doorgeven aan bestuurder en geen probleem.
Inderdaad. Zolang je iedereen aan wie je de auto uitleent inlicht over het tracking systeem, is er geen probleem.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#12 , 27 jun 2017 11:58

In alle huurwagens zit een GPS tracker.


Een verhuurder werd in het verleden veroordeeld hiervoor: https://www.thelocal.de/20120718/43831

Let wel, de wet verbiedt niet dat een verhuurder zijn eigendommen (voertuigen) trackt. Wat wél verboden (kan) zijn is dat men een link legt tussen de tracking-data van het voertuig en de bestuurder, zeker indien men de aldus gekoppelde data gebruikt voor doeleinden de onverenigbaar zijn met het doel waarvoor ze werden verzameld, meestal opsporing bij diefstal of ingeval van fraude. Klassiek voorbeeld: u huurt een wagen maar de algemene voorwaarden bepalen dat er geen diefstalverzekering is in bepaalde landen (vb. Italië). U rijdt vrolijk naar uw vakantievilla in Napels en na een week: voertuig gestolen. Bedenkend dat u liever geen 30 000 Euro ophoest spoort u terug naar Duitsland en verklaart daar bij de politie dat, jammer maar helaas, de wagen blijkbaar gestolen werd en u informeert beleefd bij de verhuurder of ze het nodige kunnen doen ivm de diefstalverzekering. Wel, in dat geval kan en mag de data wel gebruikt worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Privacy-bescherming”