Camerawet - privacywet

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Camerawet - privacywet

#16 , 31 mei 2017 13:36

We moeten kijken naar wat er in de wet staat en niet wat de privacy commissie zegt , enkel wat in de camerawet staat is van toepassing , de privacy commisie is niet meer of minder dan een adviserende en controlerend orgaan met deels juridische bevoegdheid , zij steld de wet niet
De privacy commissie zegt dat "Een technische/digitale maskering van het beeld is een passend manier om deze bepaling na te leven." Ze bepalen zelf dus de wet niet, maar stellen dat de wet nageleefd werd door de andere partij. De privacy commissie zal dit niet zomaar stellen, maar uit ervaring spreken. Mogelijk is er een gelijkaardige zaak geweest in het verleden en heeft een rechter beslist dat die maskering voldoende was.

Het staat de topic starter vrij om een juridische klacht in te dienen wegens schending van de privacy, maar als een andere rechter dezelfde mening toegedaan is als de privacy commissie (en die kans is héél groot), dan bereikt de TS er niets mee (tenzij een lichtere portemonnee).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#17 , 31 mei 2017 14:34

Ik vermoed heel sterk dat ook de nodige pictogrammen moeten geplaatst worden.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
http://www.belgium.be/nl/justitie/priva ... abewaking/
Laatst gewijzigd door Franciscus op 31 mei 2017 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

katwezel
Berichten: 375

#18 , 31 mei 2017 14:52

Strkt genomen zou een picto aan de gebruikelijke ingang moeten staan , dus omdat de cam gericht is op de sertivtudeweg zou de picto vanaf de straatzijde zichtbaar moeten zijn

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 31 mei 2017 15:16

Is die pictogram niet enkel als iedereen daar zou komen, maar ik begrijp dat hier het een privaat wegel is die enkel gebruikt word door één iemand, ik moet toch geen pictogram hangen in mijn tuin omdat er een camera gericht op mijn tuin is !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

katwezel
Berichten: 375

#20 , 31 mei 2017 16:40

Het betreft een niet omsloten plaats , picto dient zichtbaar te zijn alvorens men gefilmd wordt ( ter info voor wie interesse heeft , dit geld niet voor videoparlafoons die enkel beeld geven als er aangebeld gebeld wordt die zijn vrijgesteld )

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#21 , 01 jun 2017 10:43

ter info voor wie interesse heeft , dit geld niet voor videoparlafoons die enkel beeld geven als er aangebeld gebeld wordt die zijn vrijgesteld )
Hierop verder bordurend: vrienden hebben een domoticasysteem, waarbij het "hart" van het systeem een tablet is. De deurbel heeft ook een videoparlofoon, maar de beelden daarvan zijn wel digitaal. Met andere woorden: deze kunnen live bekeken worden (op de tablet of elk ander toestel dat op de wifi van de woning kan en de domotica app geïnstalleerd staan heeft), maar ook uitgesteld. Een beetje als het principe van een digicorder. Dus technisch gezien worden deze beelden voor een bepaald aantal ogenblikken vastgelegd op de tablet. Ik vermoed ook dat die opnamens mogelijk ook kunnen opgeslagen worden indien gewenst. Maar de beelden worden wel enkel gemaakt indien iemand aanbelt (dus niet constant). Hoe zit dit met zo'n systeem? Is dit ook vrijgesteld?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

katwezel
Berichten: 375

#22 , 01 jun 2017 13:56

@tomJVD klopt indien de beelden enkel gebruikt worden om te zien wie aan belt is er een vrijstelling

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 01 jun 2017 14:15

@tomJVD klopt indien de beelden enkel gebruikt worden om te zien wie aan belt is er een vrijstelling
Zelfs al is er de mogelijkheid om deze beelden op te slaan?

OK, het is wel een wezenlijk verschil natuurlijk tussen enkel opnemen bij aanbellen, of constant uw voordeur te filmen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

katwezel
Berichten: 375

#24 , 01 jun 2017 14:30

Blijkbaar is dat vostrekt in regel , dus geen probleem

Terug naar “Privacy-bescherming”