Burenlast

Chelsy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Burenlast

#1 , 24 apr 2017 20:06

Mijn zus heeft onlangs foto's van zichzelf staan nemen door het raam. De buren die achter ons wonen dachten dat ze foto's van hun en de kinderen aan het nemen was. Hij is hiervoor lagsgeweest. Een paar dagen later had ik een foto van mij kat door men raam genomen op het dak van mij buur (een andere buur die een paar maanden geleden gestorven is. Het huis staat dus leeg). Een uur later kwam mijn achtergebuur aan belden schelden dat ik foto's van iedereen zijn tuin stond te nemen en dat hij bewijs op camera heeft. Hij staat mij dus al 2 dagen te filmen in me slaapkamer. Hij zei dat hij ermee naar de andere buren ging gaan om te tonen en naar de politie. Nu had ik graag willen weten of ik ook in fout ben. Mag ik geen foto van mijn kat nemen op iemand anders zijn domein? Er staan geen mensen op de foto alleen mijn kat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 24 apr 2017 21:22

Daar doet u niets fout mee.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 24 apr 2017 21:41

Ik zou het omdraaien: naar de politie gaan omwille van privacyschending van uw achtergebuur.
U doet niets fout, die gebuur wel.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 24 apr 2017 22:23

uw buur mag wel foto's nemen edoch niet van u op uw privaat domein en mag die helemaal niet tonen aan de buren.
Hij mag er zeker mee naar de politie gaan en daar de foto's afgeven zo kan er ineens PV opgesteld worden voor inbreuken op de privacy - portretrecht en belaging (stalking). Het enigste wat u dan nog moet doen is daarover een verklaring afleggen ... makkelijk zo hij levert ineens de bewijzen van zijn inbreuken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 apr 2017 14:29

Mijn zus heeft onlangs foto's van zichzelf staan nemen door het raam.
Los van u juridische vraag, stel ik me de vraag hoe je dit klaar speelt? Een foto van jezelf nemen door een raam? Dus jij staat aan de éne kant van het raam, en tegelijkertijd ook aan de andere kant van het raam om vanop die positie een foto van jezelf door het raam te nemen? Of trok ze foto's met eenzelfontspanner?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 27 apr 2017 16:02

Mijn zus heeft onlangs foto's van zichzelf staan nemen door het raam.
Los van u juridische vraag, stel ik me de vraag hoe je dit klaar speelt? Een foto van jezelf nemen door een raam? Dus jij staat aan de éne kant van het raam, en tegelijkertijd ook aan de andere kant van het raam om vanop die positie een foto van jezelf door het raam te nemen? Of trok ze foto's met eenzelfontspanner?
Nog nooit gehoord van SELFIES?

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 27 apr 2017 16:09

Mijn zus heeft onlangs foto's van zichzelf staan nemen door het raam.
Los van u juridische vraag, stel ik me de vraag hoe je dit klaar speelt? Een foto van jezelf nemen door een raam? Dus jij staat aan de éne kant van het raam, en tegelijkertijd ook aan de andere kant van het raam om vanop die positie een foto van jezelf door het raam te nemen? Of trok ze foto's met eenzelfontspanner?
Nog nooit gehoord van SELFIES?
om een selfie te nemen DOOR een raam, heb je een redelijk smal vrijstaand raam, of een extreem lange arm nodig.
Ik denk dat TS eerder "voor" het raam bedoelde - voor het raam staande, fotograferend richting (en dus - naast het onderwerp - ook "door") het raam.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Chelsy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 apr 2017 18:28

Mijn zus heeft een velux. Ze stond met haar iPhone voor het raam voor betere verlichten om een selfie te nemen

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 27 apr 2017 19:59

Stond dat raam open, of was het dicht? Indien dicht kon buurman dat onmogelijk zien, gezien je door een schuine glasplaat geen duidelijk beeld hebt. (weerspiegeling van de wolken in het glas)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 27 apr 2017 20:51

Hoe kan die buur weten of jij met u iPhone foto's neemt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Chelsy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 apr 2017 13:09

Het raam was dicht. Ze stond wel op een stoel om dichter bij het raam te staan. Mijn buurman was aan het barbecuen in zijn. Gisteren zijn we naar de wijkagent gegaan en die is langs geweest bij mijn buurman. Voorlopig heeft hij ons gerust gelaten

Terug naar “Privacy-bescherming”