Zonder toestemming in mijn gsm en foto's gekeken

Herres
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

Zonder toestemming in mijn gsm en foto's gekeken

#1 , 16 mar 2017 20:49

Hallo

Een leerkracht had mijn gsm afgepakt omdat ze me verdacht van "spieken". Toen ze me gsm had afgepakt had ze na de les in mijn gsm gekeken naar mijn foto's (zonder toestemming). Ze deed dit ook waar ik niet bij was. Verbreekt ze mijn privacy? Zoja volgens welk artikel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 16 mar 2017 20:55

Wat zegt uw schoolreglement hierover?

Herres
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 mar 2017 21:00

Wat zegt uw schoolreglement hierover?
4.1.3.11 Gsm en andere persoonlijke bezittingen
Je mag op school een gsm bijhebben. Tijdens de lessen staat die uit. Je gsm kan in de klas
voor didactische doeleinden gebruikt worden als je vakleerkracht de toestemming geeft.
Het gebruik van je gsm en muziekoortjes is toegestaan tijdens de pauzes en buiten de
gebouwen, tot aan het (eerste) belsignaal.
Volg je deze regel niet op dan nemen we je gsm (met simkaart) of muziekoortjes in
bewaring en kan je die na schooltijd op het secretariaat terugvragen. Telkens je een 3de keer
betrapt wordt, volgt er een uur strafstudie.
Wie een gsm of andere waardevolle spullen mee naar school brengt, neemt een risico,
want diefstal van geld of materiaal is niet opgenomen in de verzekeringspolis.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 16 mar 2017 22:19

Het is een klassieke regel: als op school je GSM wordt afgenomen (voor de duur van de lessen), om dat je de GSM gebruikte tijdens de les: dan schakel je je GSM uit. Schakel je je GSm niet uit, deel je eigenlijk impliciet mede dat de inhoud van je GSM niet privé is en dat het je niet uitmaakt of er iemand je data kan bekijken.
Is er vermoeden van spieken, en de GSM is uitgeschakeld; kan de leerkracht/directie de ouders verwittigen, waarna de inhoud in hun bijzijn alsnog uitgelezen kan worden.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mar 2017 23:20

Het is een klassieke regel: als op school je GSM wordt afgenomen (voor de duur van de lessen), om dat je de GSM gebruikte tijdens de les: dan schakel je je GSM uit. Schakel je je GSm niet uit, deel je eigenlijk impliciet mede dat de inhoud van je GSM niet privé is en dat het je niet uitmaakt of er iemand je data kan bekijken.
Is er vermoeden van spieken, en de GSM is uitgeschakeld; kan de leerkracht/directie de ouders verwittigen, waarna de inhoud in hun bijzijn alsnog uitgelezen kan worden.
Dus als in een of ander reglement (waarvan je kennis hebt) van een zone die je (vrijelijk) betreedt, staat dat je je rits moet dichtdoen, en je vergeet je rits te sluiten, dan mag men in je onderbroek gaan piepen?
Mij lijkt niet dat het overtreden van een consensuele regel kan leiden tot politionele bevoegdheden van de andere partij. Tenzij dat ook expliciet consensueel zou overeengekomen zijn.

Welke sancties staan tegenover het schenden van de consensuele regel, is een andere zaak. Je zou een nul op je toets kunnen krijgen.
Maar of dat toegang tot de privésfeer verantwoordt, durf ik toch in twijfel trekken.
Ifv een recht op privacy - toch een grondrecht?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 17 mar 2017 09:39

M.i. kan de leerkracht dit enkel met uw goedkeuring. Natuurlijk als u weigert, staat het haar vrij u een 0 te geven.

eylis
Berichten: 8836

#7 , 17 mar 2017 17:57

Bart, je vergelijking loopt ietwat mank. Dit gaat over minderjarigen die tijdens een toets of examen tegen uitdrukkelijk verbod in, gebruik maken van een GSM. Je mag als leerkracht de GSM voor de duur van de lestijden in beslag nemen. De leerling kan ze s'avonds weer terugkrijgen. Het is in ieders belang dat de leerkracht kan verifieren of de GSM wel degelijk gebruikt is om te frauderen. Overigens vanuit de praktijkervaring: ouders zijn meestal vragende partij om te laten vaststellen of de GSM daadwerkelijk is gebruikt om te frauderen. Volledigheidshalve: als dit voorvalt, gaat er wel meteen een bericht mee in de schoolagenda om de ouders te verwittigen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 17 mar 2017 19:17

De leerkracht heeft ook plichten, en mag zelf niet voor rechter spelen. Leerkracht moet eerst toelating vragen aan de ouders.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 mar 2017 22:13

Bart, je vergelijking loopt ietwat mank. Dit gaat over minderjarigen die tijdens een toets of examen tegen uitdrukkelijk verbod in, gebruik maken van een GSM. Je mag als leerkracht de GSM voor de duur van de lestijden in beslag nemen. De leerling kan ze s'avonds weer terugkrijgen. Het is in ieders belang dat de leerkracht kan verifieren of de GSM wel degelijk gebruikt is om te frauderen. Overigens vanuit de praktijkervaring: ouders zijn meestal vragende partij om te laten vaststellen of de GSM daadwerkelijk is gebruikt om te frauderen. Volledigheidshalve: als dit voorvalt, gaat er wel meteen een bericht mee in de schoolagenda om de ouders te verwittigen.
eylis, het verbod van gsm-gebruik kan even uitdrukkelijk zijn als het verbod om je ritssluiting open te laten.
(Een vergelijking gaat natuurlijk nooit voor 100 % op, anders beschrijf je eigenlijk identiek dezelfde situatie :-) )

De sanctie moet in dit geval de toets van het schoolreglement doorstaan. En mag niet in strijd zijn met de (grond)rechten.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

eylis
Berichten: 8836

#10 , 17 mar 2017 22:19

trek de edulex best eens na...

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 mar 2017 22:52

trek de edulex best eens na...
En wat zegt deze over de inzage van gsm's zonder toestemming?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

djorkaef
Berichten: 138

#12 , 18 apr 2017 22:03

Wat zegt het reglement over inzage van de boekentas zonder toestemming? Wat over inzage van de pennenzak zonder toestemming?
Wat over inzage van uw persoonlijke schoolbank zonder uw toestemming? Want ook daar kunnen foto's in zitten.

Volgens mij ga je geen succes boeken, het lager/middelbaar onderwijs heeft een opvoedende functie.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 apr 2017 22:29

Schoolbank is eigendom van school - dat is al veel minder privé.
Boekentas, pennenzak: dat is volgens mij privé.
Als men inzage wil hierin dan moet dat m.i. minstens in bijzijn van de leerling zijn, en zelfs met de toestemming (of de toestemming van een ouder indien niet meerderjarig en toestemming weigerend). En moet er een verdedigbare reden zijn tot inspectie (geen willekeur).

In een warenhuis mag de directie (of iemand anders) zich toch ook niet zelf toegang verschaffen tot je handtas?
Je kan hiervoor naar mijn weten toestemming geven. Anders kan men de politie erbij halen.
Maar men mag er toch niet zonder je toestemming in gaan neuzen.
(Zelfs als dat als een reglement aan de ingang zou hangen).

Wat je ermee wint met te weigeren, is iets anders. Wellicht maak je de zaak op zijn minst complexer, en wellicht ook slechter.
Maar dat is een andere vraag dan of de school het ook màg (zonder je toestemming).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Jackrussell
Berichten: 701

#14 , 19 apr 2017 00:52

Formeel staat u in uw recht denk ik. Uw leraar mag niet zonder uw toestemming in uw telefoon kijken. Er is voor hem ook geen enkele gegronde reden om in uw telefoon te kijken.

Puur het gebruik van een telefoon tijdens uw examen, is al voldoende om u te buizen. Ik neem tenminste even aan dat het gebruik van mobiele telefoons tijdens examens niet is toegestaan. Of u dan inhoudelijke vragen stelde aan iemand via uw telefoon of onzinnige roddels aan het uitwisselen was, dat maakt niet uit.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 apr 2017 09:46

Een leerkracht had mijn gsm afgepakt omdat ze me verdacht van "spieken". Toen ze me
MIJN of M'N, niet ME (off topic, maar ik vind deze fout zeer ergerlijk. Als ik een sollicitatiebrief of CV krijg met deze fout in, gaat deze recht de vuilbak in)
gsm had afgepakt had ze na de les in mijn gsm gekeken naar mijn foto's (zonder toestemming). Ze deed dit ook waar ik niet bij was.
Hoe weet u dat ze dit gedaan heeft? Hebt u daar een bewijs van om voor te leggen moest je hier een zaak van willen maken?
Verbreekt ze mijn privacy?
Mogelijk schend ze jouw privacy, maar vooraleer je iets kan ondernemen, zal je toch een bewijs moeten hebben van de feiten. Heb je (onafhankelijke) getuigen die kunnen bevestigen dat ze effectief uw foto's bekeken heeft?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Privacy-bescherming”