collega logt in op mijn werk pc

stuyckp
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

collega logt in op mijn werk pc

#1 , 26 feb 2017 10:40

Wij hebben op het werk elk onze eigen labtop, en tevens hebben wij een ontwikkelings pc die we gebruiken om software te schrijven te compileren en dergelijke. Dit zijn typisch krachtige machines waar zelfs meerdere gebruiker accounts op kunnen actief zijn. In principe als er 2 gebruikers zijn dan kunnen die via de harde schijf zien van elkaar wat ze doen.
Die werk pc's die werden verdeeld en ik beschik over zo'n pc en ik moet die niet delen. Dus er is niemand anders dan mij die normaal op die pc werkzaam is.
Een collega die net achter mij zit, die logt op een bepaald moment aan op mijn pc om te zien wat ik aan het doen ben zonder mijn toestemming.
Ik vroeg me af of dit wel wettelijk is, het voelt in alle geval wel aan als een serieuze inbreuk op mijn privacy.
Ik ben het te weten gekomen omdat hij mij plotseling aanviel over een detail waar ik mee bezig was en dat hij nog niet kon weten zonder op mijn pc te zijn geweest. Hij heeft het toen ook niet ontkend, hij vond dat blijkbaar heel normaal.
Ik hoef u niet te vertellen dat ik geen goede band heb met die collega.

In alle geval overweeg ik toch serieus om dit te melden aan de personeelsdienst. Aan mijn chef heb ik het gemeld, maar er schijnt niets mee te gebeuren.

Als mij nu wordt verteld dat dit wettelijk mag, dan denk ik dat ik het beter zo laat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12817

#2 , 26 feb 2017 11:46

Hoe werkt dit dan met paswoorden? Is dit dan niet nodig?

stuyckp
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2017 13:51

Uiteraard, maar de software bestanden die bewaard worden op de harde schijf staan beschermd volgens groep. Aangezien hij in hetzeflde team zit, behoort hij tot dezelfde groep. Dat neemt niet weg dat de persoon in kwestie er wel zelf voor heeft gezorgd dat bij hem niet hetzelfde kan gebeuren. Hij heeft wat dat betreft wat meer kennis van Linux en blijkbaar 'ken jezelf' minder vertrouwen in zijn collega's. Ik zou er nog niet aan denken om ongevraagd aan te loggen aan iemand anders zijn systeem om te gaan kijken wat iemand aan het doen is. Ik heb mijn eigen werk te doen, het is mijn taak niet dat van anderen te controleren.

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”