Inzage medisch dossier onder valse voorwendselen

Amelietje
Topic Starter
Berichten: 48
Juridisch actief: Nee

Inzage medisch dossier onder valse voorwendselen

#1 , 19 feb 2017 23:41

Geachte,

Een jaar geleden liet ik jammer genoeg een abortus uitvoeren, nadat ik onder druk werd gezet door mijn ex en zijn familie. Voorafgaand aan deze feiten, werd op papier bevestigd dat er een overeenkomst was om de kosten voor de ingreep zelf en alles wat ermee in verband zou staan, door 2 te delen. Door de vele complicaties die ik achteraf had, heb ik met alle onderzoeken en operaties een totaalkost van iets meer dan 500 euro. Mijn ex en zijn ouders hebben dan wel gevraagd om eerst een kopie van de facturen op te sturen (deze vraag staat zwart op wit op papier), maar maanden later hebben ze nog steeds niet betaald, ondanks herhaaldelijk aandringen. Ik vraag me dan ook af of het geen grove schending van de privacy is om onder het mom van "terugbetaling" inzage te vragen in een medisch dossier, terwijl men maar al te goed weet dat ik hen dat nooit getoond zou hebben indien er geen belofte tot terugbetaling was. Ik had nl. gebroken met mn ex op het moment van die abortus en het is ook enkel en alleen omdat mij een terugbetaling beloofd werd, dat ik hen op de hoogte bracht van de talloze complicaties, anders had ik het gewoon voor mezelf gehouden. Dit is gewoon de-gou-tant!!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2017 01:08

U was niet verplicht inzage te geven in de details, wel om de grootte van de kosten aan te tonen. Dit had bv. kunnen gebeuren met het onleesbaar maken van de details (omwille van het persoonlijk karakter) en evt. verklaring van de behandeld geneesheer dat deze kosten rechtstreeks gerelateerd waren aan de interventie. Eventueel hadden ze zelf een arts-expert kunnen aanstellen die - met respect voor het medisch geheim - de relevantie van de kosten kon bevestigen (of betwisten).
Als de verdeling van de kosten op papier staat of minstens aantoonbaar is - gaat over minder dan 375 EUR dus de bijzondere vormvoorwaarden voor een akte zijn niet van toepassing - is dat luik niet dadelijk relevant om de betaling af te dwingen: eerst via een (best aangetekende) ingebrekestelling met duidelijke en redelijke termijn (bv. 14 kalenderdagen als je je soepel wil opstellen; op zich zou 7 kalenderdagen moeten volstaan), indien noodzakelijk en na een redelijke termijn gevolgd door een vordering via de vrederechter.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Amelietje
Topic Starter
Berichten: 48
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 feb 2017 08:02

En inzage willen in andermans rekeningen -ongeacht de details die erbij horen- onder het mom van "gedeelde kosten", is dat dan geen schending van de privacy? En neen, ik wil mij hier niet komen aanstellen ofzo, maar het hele gebeuren is al pijnlijk genoeg om mij nu ook nog eens voor de zot te houden!

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”