Foto + volledige naam op het internet

InternetQuestion
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Foto + volledige naam op het internet

#1 , 11 jan 2017 11:45

Beste,

Enkele jaren geleden (2013) is er een fotograaf van een organisatie langs geweest in ons jeugdhuis omdat wij een bepaalde wedstrijd gewonnen hadden. Deze fotograaf heeft een foto van ons getrokken en deze foto is een tijdje later in hun magazine verschenen (inclusief onze namen).
Dit magazine staat ook online en kan gevonden worden indien er op mijn naam gezocht word via Google.

Ik zou mijn naam en de foto graag verwijderd/onherkenbaar gemaakt zien dus ik heb de mensen van de organisatie al verschillende keren gemaild en via Facebook proberen te contacteren, zonder resultaat. Het is een actieve (Belgische) organisatie dus ik ben er 100% zeker van dat ze mijn mail gezien hebben. Ook op Facebook zie ik dat mijn berichten 'gelezen' zijn.

Ben ik in mijn recht om deze informatie te laten verwijderen of heb ik 'geen poot om op te staan'?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Koffiekan
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2017 20:37

Denk niet dat dit zomaar mag zonder toestemming?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2017 23:36

Als je dat toen hebt toegestaan en de finaliteit van de foto kende, dan lijkt het me niet evident om dat in te laten trekken.
Uiteindelijk ben je akkoord gegaan.

Je kan wel bij Google vragen om bepaalde zoekresultaten te verwijderen. Ik weet niet in welke mate ze hier op moeten ingaan.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jan 2017 09:35

Als je dat toen hebt toegestaan en de finaliteit van de foto kende, dan lijkt het me niet evident om dat in te laten trekken.
Uiteindelijk ben je akkoord gegaan.
Inderdaad. Als je een akkoord gegeven hebt, zonder daar een tijdsbeperking bij te vermelden, dan is dit akkoord voor eeuwig en altijd geldig.
Je kan wel bij Google vragen om bepaalde zoekresultaten te verwijderen. Ik weet niet in welke mate ze hier op moeten ingaan.
Ik dacht dat ze in theorie verplicht zijn hierop in te gaan. Het het in praktijk gaat, weet ik niet.

Los daarvan: actief geweest zijn bij een jeugdhuis is toch "positieve informatie"? Als een potentiële werkgever dit terugvind als hij uw naam googled, geeft dit enkel aan dat je sociaal geëngageerd bent, wat steeds een goede indruk geeft. Waarom wens je dat deze info niet meer gevonden kan worden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

InternetQuestion
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2017 09:50

Ik heb toen niet expliciet toestemming gegeven. Ze hebben wel gezegd dat de foto voor 'in het boekje' was (denk ik). Dat is misschien voldoende toestemming voor iets? Je kan een request indien bij Google om zoekresultaten te verwijderen, maar alleen als de pagina gewijzigd of verwijderd is. Indien de pagina nog bestaat (zoals nu) geeft Google aan om de webmaster te contacteren. Anders wissen ze alleen maar resultaten die aan zeer specifieke eigenschappen voldoen.
Los daarvan: actief geweest zijn bij een jeugdhuis is toch "positieve informatie"? Als een potentiële werkgever dit terugvind als hij uw naam googled, geeft dit enkel aan dat je sociaal geëngageerd bent, wat steeds een goede indruk geeft. Waarom wens je dat deze info niet meer gevonden kan worden?
Ik ben al meer dan een jaar bezig met mijzelf volledig 'te verwijderen' van het internet. Indien er gezocht word op mijn naam, e-mailadres of andere gegevens zal er niets te vinden zijn, buiten deze enkele URL. Ook deze zou ik graag verwijderd zien :).

Bedankt

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jan 2017 10:16

Ik ben al meer dan een jaar bezig met mijzelf volledig 'te verwijderen' van het internet. Indien er gezocht word op mijn naam, e-mailadres of andere gegevens zal er niets te vinden zijn, buiten deze enkele URL. Ook deze zou ik graag verwijderd zien :).
Héhé. Ik heb het geluk dat er op Internet iemand is met net dezelfde naam, die deze ook op dezelfde manier afkort (en jammer genoeg ook met dat gmail adres gaan lopen is, hij was sneller dan mij). Als je mijn naam googled (of de afkorting die ik gebruik) heb je meer hits van de andere persoon dan van mij ;-). Confusion alom bij werkgevers bijvoorbeeld (ik heb bij een sollicitatie al de opmerking gehad: "Vreemd op de foto die we van u gevonden hadden, zag je er anders uit." Blijkt dan dat ze mijn naam gegoogled hadden en foto's van mijn naamgenoot gevonden hadden. Die persoon is dan ook nog eens net als mij muzikant + speelt hetzelfde soort snaarinstrument als mij... Vandaar de verwarring, dikwijls.)

Persoonlijk vind ik er niets mis mee om op Internet "gevonden" te worden. After all, hebben mensen ook een "online leven" (in veel gevallen). Als je probeert een beetje je fatsoen te houden in die virtuele wereld, zie ik er geen probleem in als mensen uw naam googlen. Maar bon, da's een andere discussie. Het is natuurlijk uw volste recht om te trachten uw "online bestaan" te wissen. Succes!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 13 jan 2017 10:40

Je zal NOOIT 100 % van internet kunnen verdwijnen. Hoe weet je wie allemaal u al heeft opgezocht en mogelijks zelf heeft doorgestuurd naar anderen of zelfs uw pagina heeft uitgeprint.
Als je er niet op wil, moet je er gewoon wegblijven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jan 2017 16:05

Je zal NOOIT 100 % van internet kunnen verdwijnen. Hoe weet je wie allemaal u al heeft opgezocht en mogelijks zelf heeft doorgestuurd naar anderen of zelfs uw pagina heeft uitgeprint.
Als je er niet op wil, moet je er gewoon wegblijven.
Goede raad. "The Internet never forgets" zeggen ze wel eens. Maar als je, zoals de topic starter héél erg veel moeite doet, kan je wel voor 95% of zelfs meer, verdwijnen. Maar het is inderdaad niet omdat Google geen resultaten teruggeeft, dat je nergens terug te vinden bent op Internet. Niet alles op internet wordt door Google geïndexeerd / gecrawled. Ook als je ooit zaakvoerder geweest bent van een bedrijf, zal uw naam altijd terug te vinden zijn op de website van de nationale bank of het Belgisch staatsblad, om maar iets te zeggen.

Anyway, we gaan hier wel wat off topic, natuurlijk. Wat de topic starter wil doen, staat los van de concrete vraag die hij had. Maar die is ondertussen wel min of meer beantwoord, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BrainTrain
Berichten: 496

#9 , 14 jan 2017 09:50

Dus als ik de vraag van TS goed begrijp: Er werd toestemming gegeven om de foto op te nemen in 'het boekje' van de organisatie. Maar de foto wordt nu ook gepubliceerd op internet, iets waar TS geen toestemming voor heeft gegeven. Er wordt hier gesteld dat iedereen een "online leven" heeft, maar iedereen heeft ook het recht "geen online leven" te leiden.
Volgens mij kan TS naar die organisatie stappen en vragen dat ze hem op de foto, die in hun "boekje" online wordt getoond, onherkenbaar maken.
TS kan die organisatie vragen of ze kunnen aantonen of ze wel de toestemming hebben deze informatie (foto) online te publiceren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 jan 2017 10:02

Dus als ik de vraag van TS goed begrijp: Er werd toestemming gegeven om de foto op te nemen in 'het boekje' van de organisatie. Maar de foto wordt nu ook gepubliceerd op internet, iets waar TS geen toestemming voor heeft gegeven. Er wordt hier gesteld dat iedereen een "online leven" heeft, maar iedereen heeft ook het recht "geen online leven" te leiden.
Volgens mij kan TS naar die organisatie stappen en vragen dat ze hem op de foto, die in hun "boekje" online wordt getoond, onherkenbaar maken.
TS kan die organisatie vragen of ze kunnen aantonen of ze wel de toestemming hebben deze informatie (foto) online te publiceren.
Als je schermt met het recht op privacy en recht op afbeelding, ligt de bewijslast inderdaad bij de organisatie.
Wat meer informatie en verschillende situaties: https://www.privacycommission.be/nl/rec ... e-gevallen
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 jan 2017 11:43

Dus als ik de vraag van TS goed begrijp: Er werd toestemming gegeven om de foto op te nemen in 'het boekje' van de organisatie.
Ik vermoed dat er nergens een expliciete toestemming gegeven werd. Indien wel, zou de TS ons exact moeten vertellen welke toestemming gegeven werd (in welke bewoordingen: enkel boekje, of ook de online versie van het boekje, voor hoe lang of onbeperkt, etc...). Deze info is héél erg belangrijk als de TS er echt juridisch wil mee verder gaan. Als we die info niet hebben, zijn we aan het speculeren...

Als ik afga op wat de TS zei: "Ik heb nergens expliciet toestemming gegeven", dan moet hij een AS naar de organisatie schrijven met de vermelding dat hij geen toestemming gegeven heeft voor die publicatie en de vraag om hem onherkenbaar te maken / zijn naam te verwijderen. Als die organisatie daar niet op in gaat, zal hij juridische stappen moeten ondernemen. Geen idee of de TS dit ook effectief van zin is om te doen, indien het zo ver zou komen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 jan 2017 12:20

Als ik afga op wat de TS zei: "Ik heb nergens expliciet toestemming gegeven", dan moet hij een AS naar de organisatie schrijven met de vermelding dat hij geen toestemming gegeven heeft voor die publicatie en de vraag om hem onherkenbaar te maken / zijn naam te verwijderen. Als die organisatie daar niet op in gaat, zal hij juridische stappen moeten ondernemen. Geen idee of de TS dit ook effectief van zin is om te doen, indien het zo ver zou komen?
Nog enkele bedenkingen: poseren is een vorm van impliciete goedkeuring; als de anderen op de foto de gekende finaliteit van de foto bevestigen dan is dat echter nog geen (begin van) schriftelijk bewijs in deze mondelinge contractuele overeenkomst.
Dus moeilijker voor tijdschrift/website om aan te vullen met getuigen en vermoedens.

Anderzijds als die publicatie al jaren bestaat, gekend is door de TS of behoorde gekend te zijn, en niet betwist werd in al dit tijd, dan kan dat mogelijk wel een vorm van impliciete bevestiging uitmaken.

Andere rechtsvraag is dan of dit voor onbepaalde duur is (overeenkomsten van onbepaalde duur kunnen steeds beëindigd worden).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

BrainTrain
Berichten: 496

#13 , 16 jan 2017 14:43

Hoe moet ik bij een website een verzoek indienen om mijn gegevens te verwijderen?
U moet het verzoek schriftelijk indienen. Zorg ervoor dat het verzoek gedateerd en ondertekend is. Voeg ook een bewijs van uw identiteit bij de aanvraag, bijvoorbeeld een kopie van uw identiteitskaart. Zo is de websitebeheerder zeker van uw identiteit en wordt vermeden dat iemand anders in uw naam de verwijdering van uw gegevens aanvraagt. Geef duidelijk aan om welke ernstige reden u om de verwijdering van uw gegevens verzoekt.

De websitebeheerder heeft na de indiening van uw verzoek een maand de tijd om u te antwoorden. Als de beheerder weigert, mag u ook verwachten dat hij die weigering motiveert. Bij de beoordeling van uw verzoek moet door de websitebeheerder een evenwicht worden gevonden tussen het belang van uw privacybescherming als betrokkene en het belang van de maatschappij om geïnformeerd te worden.

bron: https://www.privacycommission.be/nl/rec ... en-details

InternetQuestion
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 jan 2017 13:54

Je zal NOOIT 100 % van internet kunnen verdwijnen.
Dit snap ik, uiteraard. Het is de bedoeling dat mijn naam en foto's verdwijnen. Dit is ondertussen gelukt, buiten op die enkele pagina.
Ik ben uiteraard nog actief op het internet (zoals op dit Forum), maar dat is altijd met een willekeurig e-mailadres en willekeurige gebruikersnaam die nooit aan mijn gegevens gelinkt kunnen worden.
Ik werk in de IT, dus ik weet wel het één en het ander over hoe ik alles (lees: zoveel mogelijk) verwijderd krijg.
Anderzijds als die publicatie al jaren bestaat, gekend is door de TS of behoorde gekend te zijn, en niet betwist werd in al dit tijd, dan kan dat mogelijk wel een vorm van impliciete bevestiging uitmaken.
De foto staat helaas al sinds mei 2013 online. Ik heb hun pas een eerste keer proberen te contacteren zo'n half jaar geleden.


Aangezien ze niet reageren op Facebook berichten of e-mail zal ik ze een aangetekende schrijven sturen. Zijn ze verplicht hier op te reageren of kunnen ze dit ook negeren?

Bedankt

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 jan 2017 09:59

Aangezien ze niet reageren op Facebook berichten of e-mail zal ik ze een aangetekende schrijven sturen. Zijn ze verplicht hier op te reageren of kunnen ze dit ook negeren?
Ze kunnen dit negeren. Maar een AS is altijd een goede eerste stap, voor je verdere juridische stappen onderneemt. Het is een bewijs dat je het in eerste instantie in der minne hebt proberen oplossen. Maar als de uitgever uw AS negeert of antwoord dat ze er geen gevolg aan geven, zal je alsnog juridische stappen moeten ondernemen. Dit kan een dure aangelegenheid worden, met geen 100% zekerheid op succes.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Privacy-bescherming”