webwinkel vraagt geboortedatum

mielps
Topic Starter
Berichten: 7

webwinkel vraagt geboortedatum

#1 , 23 dec 2016 20:02

Om je te registreren en online te kunnen bestellen op Farmaline.be vond ik het raar dat er oa naar je geboortedatum wordt gevraagd en stond er zelfs bij "vereist vanwege wetgeving."

Het is wel een online apotheek, maar daarom bestel je nog geen geneesmiddelen, dus is dit wel noodzakelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 23 dec 2016 20:16

Dit is standaard.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2016 22:54

Dit is standaard.
... wat dan nog niet betekent dat het ook proportioneel of zelfs wettig zou zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 23 dec 2016 23:04

Het is een goede procedure om zoiets te vragen bij een bestelling bij een online pharmawinkel. Immers: ze vràgen je geboortedatum, ze eisen het niet... Als je het geeft, kan je bestellen. als je het niet geeft, ga je maar naar de apotheek om de hoek. Er is dus geen wettelijk probleem. Pharmawinkels doen dat om te checken of je wel de producten mag aankopen (meerderjarig of niet) een apotheker kan dat visueel ongeveer vaststellen, maar een online-shop moet dat op een andere manier trachten te achterhalen. Of het dan nog eerlijk beantwoord wordt is een andere vraag natuurlijk.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2016 23:09

Het is een goede procedure om zoiets te vragen bij een bestelling bij een online pharmawinkel. Immers: ze vràgen je geboortedatum, ze eisen het niet... Als je het geeft, kan je bestellen. als je het niet geeft, ga je maar naar de apotheek om de hoek. Er is dus geen wettelijk probleem. Pharmawinkels doen dat om te checken of je wel de producten mag aankopen (meerderjarig of niet) een apotheker kan dat visueel ongeveer vaststellen, maar een online-shop moet dat op een andere manier trachten te achterhalen. Of het dan nog eerlijk beantwoord wordt is een andere vraag natuurlijk.
Dus je seksuele geaardheid vragen zou in die redenering ook wettelijk ok zijn??
Want je bent niet verplicht daar te bestellen... ?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

BrainTrain
Berichten: 496

#6 , 23 dec 2016 23:25

Om na te gaan of de dosis wel bij je leeftijd past (als interne controle bij de bestelling) kan het nuttig zijn uw leeftijd te weten. Het is dus perfect te verantwoorden waarom deze wordt gevraagd. Als u niet op die vraag wil antwoorden, dan kan u ergens anders "winkelen".
Wat is trouwens uw seksuele geaardheid als ik mag vragen ;-)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 dec 2016 23:38

Om na te gaan of de dosis wel bij je leeftijd past (als interne controle bij de bestelling) kan het nuttig zijn uw leeftijd te weten. Het is dus perfect te verantwoorden waarom deze wordt gevraagd. Als u niet op die vraag wil antwoorden, dan kan u ergens anders "winkelen".
"Nuttig" is niet voldoende. Het moeten welbepaalde, gerechtvaardigde doeleinden zijn.
Ik beweer niet dat de vraag onwettig is. Alleen mis ik een juridische argumentatie in bovenstaande replieken.

Art. 4, § 1, wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens:
Persoonsgegevens dienen :
1° eerlijk en rechtmatig te worden verwerkt;
2° voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden te worden verkregen en niet verder te worden verwerkt op een wijze die, rekening houdend met alle relevante factoren, met name met de redelijke verwachtingen van de betrokkene en met de toepasselijke wettelijke en reglementaire bepalingen, onverenigbaar is met die doeleinden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 24 dec 2016 10:23

@Bart, het principe is véél eenvoudiger dan dat: iedereen mag gelijk wat VRAGEN aan iemand anders, of je het ook MOET GEVEN is een andere vraag. Maw bijvoorbeeld: een onbekende, je buurman, je ex-vriendje, de wijkagent mogen allemaal vragen of zij binnen mogen komen in je huis, ze mogen vragen of ze in je portefeuille of vuilbak mogen kijken of een dutje doen in je sofa, whatever.
Ze mogen het allemaal beleefd vragen.
En jij mag ja zeggen op die vraag. Maar je moet niet.
In bovenstaand geval is het heel helder: de pharmashop wil weten of de besteller meerderjarig is en kan dus weigeren te verkopen. Dat is geen misdrijf: want de besteller kan evengoed de producten in een gewone winkel aankopen. En daar zal de apotheker zijn SIS of ID inscannen om de mutualiteitsgegevens te bekijken.
Een 15jarige die bvb. homeopathische potentieverhogende medicijnen wil kopen zal dan bot vangen....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 dec 2016 10:29

Men vraagt nu ook je ID kaart als je om grote hoeveelheden meststoffen en ontstoppers gaat, dit is voor de veiligheid.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 dec 2016 10:47

@Bart, het principe is véél eenvoudiger dan dat: iedereen mag gelijk wat VRAGEN aan iemand anders, of je het ook MOET GEVEN is een andere vraag. Maw bijvoorbeeld: een onbekende, je buurman, je ex-vriendje, de wijkagent mogen allemaal vragen of zij binnen mogen komen in je huis, ze mogen vragen of ze in je portefeuille of vuilbak mogen kijken of een dutje doen in je sofa, whatever.
Ze mogen het allemaal beleefd vragen.
En jij mag ja zeggen op die vraag. Maar je moet niet.
In bovenstaand geval is het heel helder: de pharmashop wil weten of de besteller meerderjarig is en kan dus weigeren te verkopen. Dat is geen misdrijf: want de besteller kan evengoed de producten in een gewone winkel aankopen. En daar zal de apotheker zijn SIS of ID inscannen om de mutualiteitsgegevens te bekijken.
Een 15jarige die bvb. homeopathische potentieverhogende medicijnen wil kopen zal dan bot vangen....
Ik beweer niet dat de vraag van deze shop onwettig is.
En zolang ze de gegevens niet opslaan, is het wellicht een vrije markt.
Maar zodra de gegevens ook opgeslagen worden, komt de wet op de persoonlijke levenssfeer zich ermee moeien.
Het feit dat het online gevraagd wordt, betekent automatisch dat het opgeslagen wordt (anders moet er iemand aan de andere kant van het virtueel loket zitten die ziet wat je intypt en op basis daarvan je bestelling al dan niet goedkeurt, zonder dat je gegevens worden opgeslagen. Maar dat wordt moeilijk om dan te verzenden).

Ik wil een ander voorbeeld geven: je kan een bestelling plaatsen in een webshop op voorwaarde dat je ermee akkoord gaat dat je gegevens worden gebruikt voor publicitaire doeleinden. Jouw stelling: ik kan die bestelling ook ergens anders plaatsen, dus geen overtreding.
Wel ... het mag NIET. Je moet een keuze hebben om je gegevens NIET te laten gebruiken voor direct marketing (= recht op verzet: art. 9, §1, c Privacywet jo. art. 34 KB van 13 februari 2001 ter uitvoering van de privacywet).
"Vragen staat vrij" geldt dus in deze gevallen niet (tenzij het geen verplicht veld is).

Nogmaals, ik beweer NIET dat de vraag in dit geval onwettig is.
Maar de vraag legitimeren op basis van de stelling dat je de vrije keuze hebt om een andere verkoper te contracteren, gaat voorbij aan de privacywetgeving.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 24 dec 2016 11:23

Bart, lees de website van de betrokken pharmaceutische shop er eens op na: ze leggen in hun privacy policy correct de richtlijnen en wetgeving uit waar ze zich ook aan houden. Vergeet niet dat het moederbedrijf een Nederlands bedrijf is dat de Nederlandse wetgeving volgt inzake verplichte meerderjarigheid van een klant mbt drogisterijproducten. Ze kunnen dus niet anders dan de vrààg stellen om in orde te zijn met de Nederlandse wetgeving. En als je er als Belg niet op wil antwoorden, wil ik nog eens zien hoe je een Nederlands bedrijf gaat vervolgen omdat je er de producten die je wenst niet dààr kan bestellen omdat je je leeftijd niet kenbaar wil maken. Even een reflexie: het zou me niet verwonderen dat binnen onafzienbare tijd de Belgische wetgeving deze goede regel ook zal invoeren: minderjarigen bestellen best geen pharmaceutische producten. Wat ons nog een beetje verder voert: In de toekomst zouden minderjarigen best ook helemaal niets online kunnen bestellen. Vermits een minderjarige wettelijk gezien "handelsonbekwaam" is en dus technisch gezien geen bestellingen zou mogen plaatsen.Dus vanuit het perspectief van de ouders (die op de hoogte moeten zijn van een aankoop) zou zo'n regelgeving een aantal veelvoorkomende problemen met online shopping oplossen. Ik denk dat zoiets er wel aan staat te komen...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 24 dec 2016 11:42

Men vraagt soms zelfs uw geboortedatum bij gewone webwinkels, zelf al is het maar om een paar kousen te bestellen. Voordeel is dan soms wel dat je op je verjaardag een korting bon ontvangt.
Heb ooit mijn geboortedatum moeten opgeven voor het bestellen van inktpatronen op een NL site.
Wordt die privacy niet iets wat te ver doorgedreven? Wat is er nu zo geheim aan uw geboortedatum? (behalve voor sommige dames dan)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 dec 2016 13:05

Bart, lees de website van de betrokken pharmaceutische shop er eens op na: ze leggen in hun privacy policy correct de richtlijnen en wetgeving uit waar ze zich ook aan houden. Vergeet niet dat het moederbedrijf een Nederlands bedrijf is dat de Nederlandse wetgeving volgt inzake verplichte meerderjarigheid van een klant mbt drogisterijproducten. Ze kunnen dus niet anders dan de vrààg stellen om in orde te zijn met de Nederlandse wetgeving. En als je er als Belg niet op wil antwoorden, wil ik nog eens zien hoe je een Nederlands bedrijf gaat vervolgen omdat je er de producten die je wenst niet dààr kan bestellen omdat je je leeftijd niet kenbaar wil maken. [...]
Wat het Nederlands bedrijf betreft heb je een punt.
Wat daarom nog niet betekent dat het NL recht uitsluitend van toepassing is - zie bv. http://blog.iusmentis.com/2010/05/07/be ... -14-dagen/ (heb geen zekerheid over de betrouwbaarheid noch actualiteitswaarde van deze site).
Alvast moet een NL firma zich (minstens) aan NL recht houden. Dat verantwoordt wellicht de wettelijkheid (die ik ook nooit betwist heb) maar ik ben nauwelijks op de hoogte van NL wetgeving.

Ik heb hier in deze thread vooral gereageerd op twee - zelfs drie - premisses die voor mij (juridisch) geen steek houden:
1) Dit is gebruikelijk (dus zou het wettelijk zijn??)
2) Een verkoper mag de vragen stellen die hij wil - als je niet akkoord gaat met de vragen moet je maar niet bestellen (want de BE Privacywetgeving zegt iets anders ivm databestanden)
(3) Het zou beter zijn als altijd de geboortedatum gevraagd zou worden) --> dit is een opportuniteitsstandpunt ipv een juridisch, los van hoe je dan vermijdt dat men een fictieve geboortedatum invoert. Dan moet je alle bestellingen via je eID gaan plaatsen en laat dit nu helemáál off-topic zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Oude Belg
Berichten: 3192

#14 , 24 dec 2016 13:17

Een 15jarige die bvb. homeopathische potentieverhogende medicijnen wil kopen zal dan bot vangen....
Weliswaar off-topic, maar dat betwijfel ik. Homeopathische producten bestaan voor 100% uit water (soms met wat alcohol), of suiker. Al slik je er een kilo van, schadelijk is het niet. Je potentie verandert er ook niet door, dus waarom zou een 15 jarige dat niet mogen kopen? Suiker Tienen is ook vrij te koop, en veel goedkoper.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis
Berichten: 8840

#15 , 24 dec 2016 16:00

@oude belg: uiteraard is homeopathie als medicijn vrij onschuldig. Maar vraag het eens aan je apotheker of hij zonder voorschrift bvb. homeopathische medicijnen verkoopt aan minderjarigen. Is nieuwe trend.

Terug naar “Privacy-bescherming”