webwinkel vraagt geboortedatum

Oude Belg
Berichten: 3192

Re: webwinkel vraagt geboortedatum

#16 , 24 dec 2016 16:15

@oude belg: uiteraard is homeopathie als medicijn vrij onschuldig. Maar vraag het eens aan je apotheker of hij zonder voorschrift bvb. homeopathische medicijnen verkoopt aan minderjarigen. Is nieuwe trend.
Trend? Geldklopperij, zonder meer. Het zijn geen medicijnen,het is zuiver water, alcohol, een mengsel van beide, of melksuiker. Apothekers zouden dat moeten weten (ze zijn medisch geschoold), maar het brengt geld in het laatje.

Homeopathie als medicijn onschuldig? Vanzelfsprekend. Net zoals een vliegend tapijt een onschuldig vervoersmiddel is : nog nooit is er een neergestort. Zou alleen toegelaten moeten zijn als de effectiviteit bewezen is, zoals bij echte geneesmiddelen. Maar ja, de wet Colla...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mielps
Topic Starter
Berichten: 7

#17 , 24 dec 2016 17:03

Bart Vissers:
Alleen mis ik een juridische argumentatie in bovenstaande replieken.
Inderdaad, ik snap niet waarom zovelen hier precies een eigen invulling van de wetgeving aangeven ter rechtvaardiging. Er bestaat wel degelijk een Belgische wetgeving hierover dus indien u ze niet kent, gelieve niet te antwoorden aub.

Ivm sexuele geaardheid bv, dat zijn zelfs gegevens die verboden zijn om te verzamelen. Personen die niet-noodzakelijke of verboden gegevens vragen , kunnen zelfs worden gestraft met een boete van 550 tot 550 000 euro.

eylis:
Bart, lees de website van de betrokken pharmaceutische shop er eens op na: ze leggen in hun privacy policy correct de richtlijnen en wetgeving uit waar ze zich ook aan houden. Vergeet niet dat het moederbedrijf een Nederlands bedrijf is dat de Nederlandse wetgeving volgt inzake verplichte meerderjarigheid van een klant mbt drogisterijproducten. Ze kunnen dus niet anders dan de vrààg stellen om in orde te zijn met de Nederlandse wetgeving.
Ten eerste, ik heb besteld vanop farmaline.BE dus mijns inziens moeten zij zich op de .be site aan de Belgische wetgeving houden én verwijzen ze zelf naar de Belgische wetgeving in hun FAQ, dus je hebt de site van de betrokken shop er precies zelf niet goed op nagelezen.

Mava105
Men vraagt soms zelfs uw geboortedatum bij gewone webwinkels, zelf al is het maar om een paar kousen te bestellen. Voordeel is dan soms wel dat je op je verjaardag een korting bon ontvangt.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt, behalve dan als een optioneel in te vullen vakje, niet één met een sterretje waar er nog bijstond "vereist vanwege wetgeving"

En wat betreft je geboortedatum nodig hebben om bepaalde medicijnen te kopen, weet ik niet hoewel ik dacht dat het ofwel een voorschrift is dat je nodig hebt ofwel kun je alle andere producten in een apotheek kopen zonder je geboortedatum te geven net zoals shampoo die ze daar ook verkopen.

Na de bestelling stond er ook nog iets dubbelzinnig in de trant van 'volgens de wet moeten we je een paar vragen stellen ivm je gezondheidstoestand. Het volgende zinnetje doelde erop dat het dan toch vrijblijvend was. Dat geeft mij nogal een wrang gevoel, waarom dan beweren dat het volgens de wet moet? Lijkt me dat ze een beetje gevaarlijke zinspelingen gebruiken om mensen te overtuigen toch maar persoonlijke vragen te beantwoorden voor hun marketing..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 24 dec 2016 17:10

Er is hier maar één correct antwoord op deze vraag, wil je u gegevens niet geven, koop bij een apotheker in de buurt, dan help je ook nog een zelfstandige mee !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#19 , 24 dec 2016 17:38

Er is hier maar één correct antwoord op deze vraag, wil je u gegevens niet geven, koop bij een apotheker in de buurt, dan help je ook nog een zelfstandige mee !
Laat dat nu net een antwoord zijn op de niet-vraag.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#20 , 24 dec 2016 23:09

De vraag was zeer kort en vereiste ook een zeer kort antwoord !!!
vond ik het raar dat er oa naar je geboortedatum wordt gevraagd , dus is dit wel noodzakelijk?

Neen niet noodzakelijk !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#21 , 25 dec 2016 00:11

De vraag was zeer kort en vereiste ook een zeer kort antwoord !!!
vond ik het raar dat er oa naar je geboortedatum wordt gevraagd , dus is dit wel noodzakelijk?

Neen niet noodzakelijk !!!
Dat is hetzelfde antwoord als "Moet je rechts van de weg rijden? Neen, je mag ook thuis blijven."
De kwestie ging over privacy, een grondrecht.
Niet of je iets MOET bestellen op deze site. Wel of ze al dan niet ongeoorloofde info vragen om te kunnen bestellen.

Ik zie erg weinig juridische argumenten in deze thread.
Ik ga er dan ook niet meer reageren, tenzij iemand ook een juridische invalshoek heeft.
Dit wordt een welles-nietes-spelletje en dat is zonder juridische argumentatie tijdverlies.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#22 , 25 dec 2016 10:40

Lees deze website eens dan weet je wat een apotheker mag en niet mag

http://www.ordederapothekers.be/default ... G=0&lang=1
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Privacy-bescherming”