surfen op internet

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

Re: surfen op internet

#16 , 22 dec 2016 18:44

Inderdaad kan je snel iemand zijn IP adres achterhalen, maar ook niets meer. Wat u doet is bij DNS de domeinnaam opvragen, zo kun je zien op wie zijn naam de domeinnaam geregistreerd is.
Hier heb je mijn IP adres misschien kan je snel mijn naam en adres doorgeven: IP 91.182.84.61 maar ik vrees ervoor.
Zou trouwens strafbaar zijn als je er een tool voor zou gebruiken, die bij mijn weten niet bestaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 22 dec 2016 19:46

Off topic maar ik vermeld het even
Het IP adres kan je niet zomaar linken aan een persoon of bedrijf, dit kan alleen het parket. Dus is deze vraag niet aan de orde.
Wees daar niet zo zeker van , ik heb slechts enkele seconden nodig om een ip te achterhalen en volkomen legaal , net testje gedaan op naam en eentje op ip , vb juridisch forum staat geregistreerd sinds... en te.....door.....met adresgegevens , dus beter opletten is de boodschap
er is een verschil tussen een IP-adres van een website en een IP-adres van een surfer. Van een website zal je dat vaak (maar niet altijd) weten. Van een IP-adres van een surfer (dat je bvb via e-mail kan krijgen) zal je hoogstens weten waar die persoon ongeveer woont + zal je weten welke vast/flexibel IP-adres hij heeft. Bij sommige users kan je zo weten wie de werkgever is (als de pc die ze gebruiken van een meestal groter bedrijf is), bij sommigen zal je hooguit weten wie hun provider is.

BrainTrain
Berichten: 496

#18 , 22 dec 2016 20:03

Off topic maar ik vermeld het even
Het IP adres kan je niet zomaar linken aan een persoon of bedrijf, dit kan alleen het parket. Dus is deze vraag niet aan de orde.
Wees daar niet zo zeker van , ik heb slechts enkele seconden nodig om een ip te achterhalen en volkomen legaal , net testje gedaan op naam en eentje op ip , vb juridisch forum staat geregistreerd sinds... en te.....door.....met adresgegevens , dus beter opletten is de boodschap
Dit is het IP-adres van de webserver van JF. Je zal nooit aan het IP-adres geraken van de moderator, en als je er al aan geraakt zal je niet zomaar online via IP geolocatie te weten komen wat zijn adres is.
En als hij surft via het netwerk van zijn werk kan het perfect zo zijn dat 100-en mensen van datzelfde netwerk gebruik maken. En als de provider gebruik maakt van Carrier Grade Net kan één IP-adres zelf aan meerder bedrijven gelijktijdig worden toegekend,.....
Dus de moderator van JF kan jou op basis van jouw IP-adres NIET identificeren. Hij kan hoogstens klacht neerleggen bij de politie. Zij kunnen jouw IP-adres opvragen bij jouw provider (alhoewel het EHJ gisteren in een arrest het massaal opslaan van telecomgegevens door de providers niet meer toestaat).
Jouw werkgever zelf kan echter wel bijhouden wie wat doet op zijn netwerk. Maar een externe persoon (eigenaar van een website) kan jouw werkgever niet op de hoogte brengen van jouw online activiteiten.
[ in normale omstandigheden :-) ]

Reclame

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#19 , 22 dec 2016 21:32

Een beheerder of moderator van een online platform mag dus geen derde op de hoogte brengen van mijn surfgedrag. IP's aan personen linken en dan met deze informatie naar derden stappen mag niet, dacht ik al, maar van sommigen kan je alles verwachten...

Stel dat het toch zou gebeuren, is het dan inbreuk aan de privacy? Laster?

LeenW
Berichten: 12840

#20 , 22 dec 2016 21:43

Hoe haalt u dat als conclusie uit de voorgaande antwoorden?

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#21 , 22 dec 2016 21:53

"Maar een externe persoon (eigenaar van een website) kan jouw werkgever niet op de hoogte brengen van jouw online activiteiten."

Of mag een beheerder wel een werkgever inlichten met de bedoeling om de werknemer schade toe te brengen? (laten ontslagen bijvoorbeeld)


Ik surf nu via mijn thuisadres, stel dat U dit forum beheert en ontdekt dat ik uw buurvrouw ben (maakt niet uit U dat ontdekt, er zijn mogelijkheden genoeg...) Je kent mijn nickname en merkt dat ik ook overdag surf, tijdens mijn werkuren. Omwille van een (buren)ruzie denkt u mij te kunnen pakken en licht U mijn werkgever in. Kan dat?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#22 , 22 dec 2016 21:59

"Maar een externe persoon (eigenaar van een website) kan jouw werkgever niet op de hoogte brengen van jouw online activiteiten."

Of mag een beheerder wel een werkgever inlichten met de bedoeling om de werknemer schade toe te brengen? (laten ontslagen bijvoorbeeld)


Ik surf nu via mijn thuisadres, stel dat U dit forum beheert en ontdekt dat ik uw buurvrouw ben (maakt niet uit U dat ontdekt, er zijn mogelijkheden genoeg...) Je kent mijn nickname en merkt dat ik ook overdag surf, tijdens mijn werkuren. Omwille van een (buren)ruzie denkt u mij te kunnen pakken en licht U mijn werkgever in. Kan dat?
Dat kan niet, ben je nu nog niet overtuigt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#23 , 22 dec 2016 22:05

Jawel, maar Leen deed me twijfelen. Voor alle duidelijkheid, ik surf af en toe wel eens vanop mijn werk en mijn werk lijdt er zeker niet onder, maar sommige mensen zijn in staat tot alles...

bedankt voor jullie antwoorden

BrainTrain
Berichten: 496

#24 , 23 dec 2016 14:08

Technisch kan er heel wat. Wie zich daar toe zou inzetten kan mogelijks op basis van een IP-adres/nicknames/... een persoon identificeren.
Kan hij bepaalde info aan uw werkgever geven. Natuurlijk KAN hij dat.
MAG hij de informatie waarover hij beschikt aan jouw werkgever geven zonder zichzelf strafbaar te stellen. Dat hangt er van af HOE hij dit doet.
Stel hij mailt jouw baas:
"Op basis van onze logebstanden merken wij op dat IP-adres aaa.bbb.ccc.ddd [bepaalde activiteiten] op ons forum uitoefent. Gelieve in bijlage de tijdstippen, het ip-adres en de nickname van de gebruiker te vinden. De veiligheid/integriteit/belasting van ons systeem komt hierdoor in gedrang. Wij wensen u hier van op de hoogte te brengen en zullen dit ip-adres in de toekomst blokkeren. bij verdere problemen/pogingen tot/... zullen wij klacht indienen bij de politie."
Dan gaat uw baas op zoek in zijn logbestand wie op dat tijdstip die website/forum raadpleegde en bingo.

Milo72
Berichten: 1016

#25 , 23 dec 2016 14:15

Soms geeft een IP adres wel iets meer prijs, bvb bij gebruik maken van het domein van een (meestal groter) bedrijf X, dan kan dit via een simpele "whois" achterhaald worden. Dan zou iemand kunnen de werkgever (bedrijf X) laten weten dat op specifieke data en tijdstippen iemand met de nickname Y op het forum berichten plaatst. En hoe anoniem we onszelf soms wanen, op die manier is de kans reeel dat de werkgever snel de bepaalde nick Y kan linken aan 1 van zijn werknemers.
Dan blijft nog de vraag: mag dit ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

LeenW
Berichten: 12840

#26 , 23 dec 2016 14:17

Waarom niet? Ik zie niet in was er mis is met het verhaal van BrainTrain.

AfricanLover
Berichten: 80

#27 , 23 dec 2016 16:29

*verplaatst naar eigen topic*
Laatst gewijzigd door AfricanLover op 23 dec 2016 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12840

#28 , 23 dec 2016 16:31

Een topic inpikken is niet echt netjes, ik zou toch een eigen topic openen..

AfricanLover
Berichten: 80

#29 , 23 dec 2016 16:33

Je hebt gelijk. Ik zal het gelijk doen.


Terug naar “Privacy-bescherming”