Internet beheer op het werk

Mr. Clk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Internet beheer op het werk

#1 , 14 dec 2016 22:33

Beste.
Bij deze zou ik graag advies verkrijgen over het internet gebruik van mijn werkgever na de werkuren
Nu ben ik te weten gekomen dat de systeembeheerder chats van mijn heeft onderschept en door verteld heeft aan andere collegas echter gaat dit om een internet verbinding van een studenten huis ik heb dus op een online chatroom gechat tijdens de school vakantie en nu gaat mijn chat gesprek de hele school rond is mijn privacy geschonden?? Wat kan ik hier tegen doen
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 14 dec 2016 22:52

Systeembeheerder mag geen info geven over aangetroffen gesprekken.
Indien iets niet door de beugel kan en dat is indien het in strijd met openbare orde en goede zeden zou zijn kan er een algemene waarschuwing rondgaan. De naam van de 'dader' mag nooit genoemd worden.
Inbreuk wet privacy en mogelijk inbreuken strafrecht inzake informatica en zeker laster en of eerroof en of lasterlijke aantijgingen.
Maar u spreekt over werkgever is dat de school?
Wat heeft een studentenhuis met uw school te maken ( juridisch verband) - hoe kan IT aan die chat gegevens ...aan welke collega's is dat verteld in de school ....??? enz
Ter info
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
TITEL IXbis. - Misdrijven tegen de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van informaticasystemen en van de gegevens die door middel daarvan worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen. <ingevoegd bij W 2000-11-28/34, art. 6; Inwerkingtreding : 13-02-2001>

Art. 550bis. <ingevoegd bij W 2000-11-28/34, art. 6; Inwerkingtreding : 13-02-2001> § 1. Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfentwintig duizend [euro] of met een van die straffen alleen. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
Wanneer het misdrijf, bedoeld in het eerste lid, gepleegd wordt met bedrieglijk opzet, bedraagt de gevangenisstraf zes maanden tot twee jaar.
§ 2. Hij die, met bedrieglijk opzet of met het oogmerk om te schaden, zijn toegangsbevoegdheid tot een informaticasysteem overschrijdt, wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfentwintigduizend [euro] of met een van die straffen alleen.
§ 3. Hij die zich in een van de gevallen bedoeld in de §§ 1 en 2 bevindt en : <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Mr. Clk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2016 07:13

Het zit zo ik werk voor een school langs deze school ligt een internaat en op dit internaat ligt ook een afdeling wat verhuurd word aan kotstudenten maar het is 1 organisatie het ict beheer zijn dezelfde personen ik heb een voorval gehad dat de directeur me aansprak met een chat naam wat ik gebruikt heb alvast bedankt voor de snelle reactie

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 dec 2016 08:36

Sowieso lijkt dit een probleem qua privacy (zie hierboven), maar hou er rekening mee dat wat je deed, ook problematisch kan zijn. Contact NA de uren tussen personeel en internaat-leerlingen kan (in het geval van minderjarigen én via chatrooms) wel eens een ontslag om dringende redenen opleveren.

Mr. Clk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 dec 2016 08:46

Dit is echter niet het geval ik ben opzichter van het gebouw en heb deze chats gevoerd (tijdens de school vakantie) er was dus niemand aanwezig ook heb ik het over een (internet verbinding) bedoeld voor kot studenten (jongens en meisjes wat op hoge school of universiteit studeren) deze chats gingen over mijn geaardheid en waren zeker niet met minder jarige of dergelijke voor alle duidelijkheid ik heb niet met leerlingen of dergelijke contact gehad daar over het is een chatroom online
Alvast bedankt voor de info

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 dec 2016 12:49

ok, ik had het idee dat je je mengde in een chatroom net voor die studenten.

Nu kan je gedrag idd geen enkel probleem zijn, zelfs al werk je in een streng-katholieke school, hebben ze geen zakens met je privé gespreken.

Mr. Clk
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 dec 2016 13:29

Neen zeker niet aleen nu moet ik nog kunnen bewijzen dat zij dit effectief hebben gedaan collegas gedragen zich nu vreemd maar dat zal niet voldoede bewijs zijn bedankt voor jullie reacties

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 16 dec 2016 00:00

Gezien u dit strategisch moet aanpakken als u bij een vakbond bent daar eens eerst mee gaan praten.
Normaal moet een vertrouwenspersoon zijn die aangesteld is voor de organisatie dikwijls via arbeidsgeneeskundige dienst.
Vanaf nu alle gesprekken opnemen dus via telefoontoestel of via een soort van dicteerapparaat heb dat vroeger dikwijls gebruikt vb in borstzakje met opnamelichtje afgeplakt is perfect wettig want een van de deelnemers aan het gesprek (nl. uzelf) heeft toestemming gegeven voor opname.

Terug naar “Privacy-bescherming”