Rusthuis

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

Rusthuis

#1 , 25 nov 2016 14:36

Mijn grootmoeder moet opgenomen worden in een RVT daar wij als (klein) kinderen niet meer kunnen instaan voor haar dagdagelijkse verzorging. We kunnen niet de hele dag bij haar zijn en haar alleen laten is geen optie vanwege het grote risico op vallen.

Nu waren we gisteren voor info in het plaatselijke OCMW rusthuis. Daar vroeg men ons om
-- meteen een overschrijvingsbewijs te tekenen zodat haar pensioen rechtstreeks op de rekening van het OCMW zou gestort worden (en effectief meteen - het zou wel nog 3 maanden kunnen duren eer ze er terechtkon ook nog, wat dan intussentijd??) --> mag dat zomaar? Is het niet voldoende als wij de rekeningen krijgen en deze maandelijks betalen?

--de pin en puk code van haar e-ID zodat men "verder alles kon regelen" -- volgens mij een grove inbreuk op haar privacy, en bovendien zijn wij er als familie toch ook nog, en kunnen wij een adreswijziging nog wel regelen (en eventuele andere zaken ook nog uiteraard)

Wat is de wetgeving hieromtrent, wat is toegelaten?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 25 nov 2016 14:39

Domiciliering is standaard. ID-card zou ik niet mee instemmen

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

#3 , 25 nov 2016 14:59

Een domiciliëring ok, maar gewoon pensioen rechtstreeks laten storten zonder controle wat ermee gedaan wordt?

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”