Mag OCMW bankafschriften privérekening opvragen?

Cheyenne78
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Mag OCMW bankafschriften privérekening opvragen?

#1 , 24 nov 2016 09:09

Na heel wat misére heb ik eindelijk als alleenstaande moeder een huurhuisje gevonden. Het OCMW heeft mij wel met eea geholpen, maar nu vragen zij mijn bankafschriften van 3 maanden op. Ik vind dit nogal hoogst eigenaardig en naar mijn logisch denken is dat toch een inbreuk op mijn privacy?

Please advise...

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 nov 2016 09:50

Als je van het OCMW wil leven, zal je veel van uw privacy moeten opgeven. (met dank aan de personen die voor u die dienst al in het zak hebben gezet.)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 nov 2016 09:53

Men kan moeilijk je een leefloon uitkeren als je een paar miljoenen op de bankrekening staat.
Als je een leefloon wil zal je met alles open en bloot aan het ocmw moeten tonen.

Voor het OCMW kies je zelf, dus dan moet je ook hun regels volgen wanneer je een leefloon wil.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 24 nov 2016 10:54

Kort gezegd: U bent niet verplicht deze te geven, maar het OCMW is dan ook niet verplicht u te helpen.

Cheyenne78
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 nov 2016 11:07

Ff ter verduidelijking: ik LEEF NIET van het OCMW. Ik krijg en verlang ook geen leefloon. Ze hebben me de huurwaarborg geleend, die ik tot de laatste cent terugbetaal.
Hun motivatie is: bij eventuele volgende steun, dienen wij uw financiële situatie in kaart te brengen.
En dan ineens 3 maanden. Als je op de dag zelf moet bewijzen dat je geen rotte cent meer op je rekening hebt, ok. Dan zou ik daar geen punt van maken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 nov 2016 11:09

Als dit hun reglement is dan moet je daar naar schikken als je hun huur waarborg wil, kan je dit niet vragen bij je bank ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 nov 2016 11:13

Men wil gewoon nagaan of je de week ervoor niet zelf gezorgd hebt dat uw rekening in het rood staat om alzo toch van hun hulp te kunnen genieten. Probeer het eens uit wat de gevolgen zullen zijn bij het niet verlenen van die bankgegevens.
En zoals ik al zegde: weer het gevolg van uw voorgangers die de boel verziekt hebben..

Terug naar “Privacy-bescherming”