Hoe en wat van id kaart

Valentijn101
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Hoe en wat van id kaart

#1 , 23 nov 2016 17:55

kan ik weigeren om mijn id kaart uit te laten lezen?

Ik begrijp dat de id kaart nu ook word gebruikt als vervanging van de Sis kaart. (Ben ik niet blij mee, maar kan ik mee leven)
Echter zijn er steeds meer instanties die hier gebruik van beginnen te maken.
Vorig jaar heb ik dieren aangeschaft bij het asiel. Men vroeg mij om legitimatie (geen probleem mee) maar voor ik het wist zat mijn kaart in een pc en zag ik op het contract dat het asiel alles van mij wist. Ook informatie die ze niet nodig hebben. (Geboorteplaats e.d.)

Nu krijg ik vaak de vraag in winkels (pizza hut, planet parfum) om mijn id kaart te gebruiken voor kortingen e.d. Dit weiger ik altijd,tot grote erger is van het personeel.

Nu vraag ik mij af wat bedrijven en instanties allemaal over mij te weten komen als ze mijn id inscannen?
Welke informatie kunnen ze er op zetten?

Waar moet ik dit wel toestaan? Er waar mag ik dit weigeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 23 nov 2016 19:52

Privé bedrijven kan u weigeren maar die zien enkel de officiële gegevens die op I.K. staan.
Dierenasiels zijn gebonden door de wet op en die geven geen dieren mee zonder IK verificatie.
Apotheek en dokter kunnen ook I.K. vragen
Verder alle officiële instanties.
Politie kan ook uw medische info niet zien op uw eID.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2016 19:57

Wat is er nu zo privacy aan je geboorte plaats en datum ????

Er staan al andere dingen op facebook.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Valentijn101
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 nov 2016 11:46

Wat is er nu zo privacy aan je geboorte plaats en datum ????

Er staan al andere dingen op facebook.
Dat soort dingen zet ik ook niet op facebook.
Het gaat mij er om dat 'bedrijven' geen onrelevante informatie van mij horen te krijgen.
Voor een asiel is bv mijn huidige adres van belang ivm het overschrijven van de chip in de dieren. Maar mijn geboorteplaats is niet van belang voor hun.
Verder zijn instanties als gemeente en artsen gebonden aan regels over hoe ze met persoonsgegevens om moeten gaan. Voor asiels zijn dit soort regels er niet.
Ze kunnen deze informatie dus verkopen aan wie het maar wil hebben.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 24 nov 2016 12:03

nee, dat kunnen ze niet. Ook asielcentra zijn gebonden aan de wettelijke regels ivm privacy. Ze mogen dus deze informatie niet doorverkopen, dat is strafbaar. Net zoals dit strafbaar voor een arts is.

Men heeft ervoor gekozen om enkele gegevens "digitaal publiek" te maken bij het inlezen van een kaart omdat men van oordeel is dat de gevoeligheid daarvan beperkt is, of ze toch visueel op de identiteitskaart zichtbaar zijn (zoals bvb je geboorteplaats/-datum).

Terug naar “Privacy-bescherming”