willekeurig GSM uitlezen

bompa
Topic Starter
Berichten: 6

willekeurig GSM uitlezen

#1 , 22 nov 2016 12:30

Mijn dochter van 16 laat me net weten dat de politie in haar klas iets wat ik alleen maar kan beschrijven als een razzia heeft gedaan. Alle leerlingen moesten hun GSM op de bank leggen en het klaslokaal verlaten.
Ik weet dat in beslag genomen GSMs door de politie mogen uitgelezen worden als er een vermoeden van een misdrijf is, maar mag dit op willekeurige basis ook zo maar? Dat lijkt me toch wel straf...
Ik heb ondertussen een verslag gevonden van een vraag in de Kamer die min of meer over hetzelfde ging.
Ik meen hieruit te kunnen besluiten dat de wetgeving hierover nog niet op punt staat, en dat het nog niet duidelijk is over onder welke omstandigheden een GSM mag worden uitgelezen.

Klopt dit? Persoonlijk vind ik dit toch een zware inbreuk op de privacy.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bompa
Topic Starter
Berichten: 6

#2 , 22 nov 2016 12:35

Voor de volledigheid, hier is de link naar het verslag in kwestie: https://www.dekamer.be/doc/CCRA/pdf/54/ac162.pdf

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 22 nov 2016 13:54

De vraag is waarover het gaat natuurlijk, als er bv. naaktfoto's van minderjarigen in omloop zijn binnen de klas, kan dit zeker gerechtvaardigd zijn. Gaat het over diefstal in de snoepjeswinkel, is dit buiten proportie.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 nov 2016 14:24

Tja, inderdaad veel te weinig informatie om ook maar iets te zeggen. Stel dat er inderdaad een klacht is ivm naaktfoto's, en men heeft kunnen vaststellen dat deze genomen zijn met een bepaald merk en type van smartphone, dan is die actie van de politie niet zo slecht gezien: als ze merken dat er geen enkele GSM van dat merk en type op de banken ligt, kunnen ze verder naar een andere klas.

Wie zegt immers dat al die GSM's uitgelezen zijn op dat moment? Of had de poltie de nodige apperatuur / kabels mee om zowel Samsungs, iPhone's, Nexusen, etc... uit te lezen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bompa
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 22 nov 2016 19:04

Het ging over een actie tegen drugs, maar ik denk inderdaad dat de gsm's niet uitgelezen zijn. Ze moesten ze waarschijnlijk afgeven zodat ze andere klassen niet konden waarschuwen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 nov 2016 08:33

Het ging over een actie tegen drugs, maar ik denk inderdaad dat de gsm's niet uitgelezen zijn. Ze moesten ze waarschijnlijk afgeven zodat ze andere klassen niet konden waarschuwen.
Dan is de titel van uw topic wel een beetje misleidend... ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Privacy-bescherming”