Privacy persoonlijke gegevens - juridisch medewerkers

VeronicaMaes1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Privacy persoonlijke gegevens - juridisch medewerkers

#1 , 06 nov 2016 16:01

Ik heb reeds enkele jaren geen contact meer met een familielid, omwille van persoonlijke redenen. Omdat de toenaderingspogingen van deze persoon behoorlijk persistent waren, besloot ik indertijd om van mobiel nummer, e-mailadres te veranderen. Bovendien verhuisde ik ook inmiddels.

Deze persoon stond deze week onverwacht aan mijn deur en meldde toen dat hij het adres had bekomen via een vriendin, die advocate is en dit kon bekijken in het rijksregister.

Mogen zij als juridisch medewerker zomaar deze gegevens bekijken en doorspelen aan derden als er geen juridisch dossier aan verbonden is?

Ik bleef namelijk verbouwereerd achter, in het bijzonder omdat ik eerder voorzichtig was met het uitdelen van persoonlijke informatie, adresgegevens, en dergelijke.

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
De bezige bij
Berichten: 135
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 nov 2016 16:10

Dit lijkt mij van die advocate alvast zeker niet deontologisch verantwoord.

Misschien eens contact opnemen met de Privacycommissie.

https://www.privacycommission.be/nl/contact

De bezige bij
Berichten: 135
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2016 16:12

Aan de hand van jouw elektronische identiteitskaart kan je ook jouw persoonlijk dossier bij het Rijksregister raadplegen.

http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/rijksregi ... n-dossier/


Succes met de speurtocht.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 nov 2016 16:21

Een advocaat heeft op zich geen toegang tot het rijksregister. Een advocaat of hemzelf kunnen wel via stad uw adres bekomen in het kader van een eventuele rechtzaak tegen u. Men mag dit echter niet gebruiken voor andere zaken.

Kijk in uw rijksregisterdosqier via uw identiteitskaart wie er uw gegevens digitaal heeft geraadpleegd en dien indien u wenst een verzoek in om na te gaan waarom een bepaalde persoon in uw dossier gekeken heeft en documenten afgedrukt heeft.

Terug naar “Privacy-bescherming”